TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Jeep Renegade | Grudzień 2019

Jeep Renegade

13-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum

W 2014 roku przeprowadzono pierwszy test zderzeniowy Jeepa Renegade. Przyznano wówczas pięć gwiazdek Euro NCAP, teraz są tylko trzy.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Jeep Renegade - uderzenie w przeszkodę odkształcalną

Jedną z ważniejszych nowości tegorocznego salonu samochodowego w Genewie był Jeep Renegade w wersji Plug-in-Hybrid (PHEV). Obok niego stały egzemplarze z klasycznym napędem spalinowym, które pod koniec 2018 roku zostały poddane modernizacji. I właśnie taki model trafił teraz do testów zderzeniowych Euro NCAP. Uzyskał w nich ocenę trzech gwiazdek. To wynik braku systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości, który w specyfikacji testów oznaczono jako opcję.

W polskim cenniku Jeepa Renegade oznaczono go jako system unikania kolizji czołowych FCW z radarem (niska i wysoka prędkość). Pozycji tej nie ma w wersjach Sport, Trailhawk i Upland. Dopłaty 1300 złotych wymaga w Longitude i Night Eagle II. Ale jest też standardem w Limited (czyli w testowanej przez Euro NCAP wersji) i topowej S.

Niemniej system ten nie zawiera funkcji wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Brak całego systemu uniemożliwił przeprowadzenie kilku części testów, a według regulaminu Euro NCAP brak tych ocen nie pozwala na przyznanie większej liczby gwiazdek.

Testowany model Jeepa Renegade wyposażony był w sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości i asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu.

Bezpieczeństwo dorosłych 31,2 pkt. (82 proc.)

Podczas uderzenia przodem Jeepa Renegade w przeszkodę odkształcalną u kierowcy doszło do obrażeń klatki piersiowej i prawej nogi. Ochrona pasażera siedzącego obok była na optymalnym poziomie (ocena 7,5 na 8 pkt.).

W trakcie uderzenia w przeszkodę stałą u kierowcy odnotowano większe przeciążenia kręgów szyjnych i lżejsze obrażenia klatki piersiowej. Natomiast u pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej do kierującego) do poważniejszych obrażeń klatki piersiowej (6,9 na 8 pkt.).

Podczas uderzenia w bok auta ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Z kolei przy uderzeniu w słup doszło do większych obciążeń klatki piersiowej (15,2 na 16 pkt.).

Przednie zagłówki i fotele zapewniają dobrą ochronę głowy i kręgów szyjnych siedzących osób. Te z tyłu były mniej skuteczne (1,6 na 2 pkt.).

Z uwagi na brak systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przy niższych prędkościach nie przyznano żadnych punktów. Pomimo to uzyskano sumę 31,2 punktów, co daje 82 procent oceny maksymalnej. Według obowiązującej specyfikacji (2018/19) wystarcza to do przyznania 5 gwiazdek Euro NCAP.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Jeep Renegade - uderzenie w bok

Bezpieczeństwo dzieci 41,4 pkt. (84 proc.)

Do testów w Jeepie Renegade z manekinami dzieci przeznaczono foteliki Britax-Romer KidFix XP (dla sześciolatka) i podkładkę podwyższającą (dla dziesięciolatka).

Przy uderzenia auta w przeszkodę odkształcalną w obu manekinach dzieci odnotowano przeciążenia kręgów szyjnych (15,7 na 16 pkt.).

Podczas uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona była na optymalnym poziomie (maks. 8 pkt.).

Obecność i działanie systemów podnoszących bezpieczeństwo dziecka oceniono na 6 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych auta wykluczono próby z fotelikiem Maxi-Cosi CabrioFix montowanym na środkowym miejscu kanapy na bazie EasyBase2 z wykorzystaniem samochodowego pasa bezpieczeństwa na środkowy. Pomimo to przyznano maksymalną w tym zakresie testów liczbę 12 punktów.

Ze względów konstrukcyjnych auta wykluczono próby z fotelikiem Maxi-Cosi CabrioFix montowanym na środkowym miejscu kanapy na bazie EasyBase2 z wykorzystaniem samochodowego pasa bezpieczeństwa na środkowy.

W tym zakresie testów przyznano 11,8 na 12 punktów.

Łącznie za bezpieczeństwo dzieci zmodernizowany Jeep Renegade otrzymał 41,4 punktów, czyli 84 procent maksymalnej oceny. Według protokołu Euro NCAP pozwala to na uzyskanie pięciu gwiazdek.

Ochrona pieszych 26,7 pkt. (55 proc.)

Ochrona nóg potrąconej osoby na wysokości zderzaka była na optymalnym poziomie (maks. 6 pkt.). Za poziom zabezpieczenia miednicy na wysokości przedniego pasa samochodu przyznano 4,6 na 6 punktów. Niemal cała powierzchnia maski zapewnia dobrą ochronę głowy, ale poważne zagrożenie dla niej stanowią słupki A (16,1 na 24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

Jeep Renegade nie posiada tego systemu stąd zero punktów.

Łączna suma 26,7 punktów to 55 proc. oceny maksymalnej. Według Euro NCAP wystarcza to tylko na cztery gwiazdki.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 7,6 pkt. (58 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP zmodernizowany Jeep Renegade został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5 z 3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,8 na 3 pkt.) oraz asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,3 z 4 pkt.).

Z wymaganego zestawienia zabrakło systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (0 punktów).

Nota 7,6 punktów stanowi 58 procent oceny maksymalnej, co według regulaminu Euro NCAP nie pozwala na przyznanie oceny końcowej wyższej niż trzy gwiazdki.