POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE
Bezpieczeństwo ruchu drogowego
Prędkość pod kontrolą - kierowcy lub policji
| tekst: Maciej Kalisz | foto: KWP w Bydgoszczy
W triadzie zachowania bezpieczeństwa na drodze najważniejszym czynnikiem jest człowiek. To wyłącznie od kierującego zależy czy będzie przestrzegał ograniczeń prędkości i dostosowywał jazdę do warunków panujących na drodze.
Święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny i Święto Wojska Polskiego to dla wielu kierowców okazja do dłuższego wypoczynku. Tysiące osób wyruszy w podróż, co oznacza większy ruch, a tym samym ryzyko spowodowania wypadku. Policja w całym kraju zapowiada działania kontrolno-prewencyjne pod hasłem „Prędkość”. Będą one prowadzone w ramach Europejskiej Organizacji Policji Ruchu Drogowego ROADPOL.
Szybka jazda skraca czas na reakcję, wydłuża drogę hamowania i dramatycznie zwiększa skutki ewentualnego zderzenia
- przypomina Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
To proste prawa fizyki. Przy idealnych warunkach na drodze, przy prędkości 50 km/h sprawny technicznie samochód osobowy zatrzyma się po przejechaniu około 13 metrów. Ale zanim to nastąpi potrzebny jest czas reakcji kierowcy liczony od momentu dostrzeżenia niebezpieczeństwa do pełnego wciśnięcia pedału hamulca. W tym czasie przejedziemy co najmniej drugie tyle. Zwiększenie prędkości o 10 km/h to średnio 10 metrów dalej.
Co więcej - zderzenie przy prędkości 50 km/h porównywane jest do skutków upadku z czwartego piętra.
Tragiczne skutki nieprzestrzegania prędkości
Jedną z najczęstszych przyczyn wypadków drogowych w Polsce jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Pod tym terminem kryje się zarówno ignorowanie ograniczeń widniejących na znakach, jak też brak myślenia zdrowo-rozsądkowego kierowców w trakcie jazdy przy niesprzyjającej pogodzie czy na odcinkach o większym natężeniu ruchu.
Z tych powodów w 2024 roku doszło do 4269 wypadków (22 proc. ogółu wszystkich zdarzeń), w których 5148 osób odniosło obrażenia (22 proc. ogółu rannych), a 638 osób poniosło śmierć (40 proc. ogółu zabitych!).
Wysokie kary za przekraczanie prędkości
We wrześniu 2022 roku zaostrzono kary wobec kierowców nie przestrzegających ograniczeń prędkości. Oprócz wyższych mandatów i liczby punktów karnych wprowadzono termin recydywy. Dotyczy ona tego samego wykroczenia, które zostanie popełnione na przestrzeni dwóch lat.
Obowiązujący taryfikator mandatów nakłada na kierowców następujące kary za przekroczenie dopuszczalnej prędkości (w nawiasie przypadek recydywy):
do 10 km/h - 50 zł
o 11–15 km/h - 100 zł
o 16–20 km/h - 200 zł
o 21–25 km/h - 300 zł
o 26–30 km/h - 400 zł
o 31–40 km/h - 800 zł (1600 zł)
o 41–50 km/h - 1000 zł (2000 zł)
o 51–60 km/h - 1500 zł (3000 zł)
o 61–70 km/h - 2000 zł (4000 zł)
o 71 km/h i więcej - 2500 zł (5000 zł)
Oprócz mandatów przypisywane są również punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości:
(kod E10) do 10 km/h - 1 pkt.
(kod E09) od 11 do 15 km/h - 2 pkt.
(kod E08) od 16 do 20 km/h - 3 pkt.
(kod E07) od 21 do 25 km/h - 5 pkt.
(kod E06) od 26 do 30 km/h - 7 pkt.
(kod E05) od 31 do 40 km/h - 9 pkt.
(kod E04) od 41 do 50 km/h - 11 pkt.
(kod E03) od 51 do 60 km/h - 13 pkt.
(kod E02) od 61 do 70 km/h - 14 pkt.
(kod E01) o więcej niż 70 km/h - 15 pkt.
Mandaty i punkty karne to nie wszystko
Kierowca, który przekroczył dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym o przynajmniej 51 km/h musi liczyć się z utratą prawa jazdy i jest to kara niezależna od pozostałych obciążeń. W tym przypadku uprawnienie odbierane jest na trzy miesiące. Ignorowanie tej kary wiąże się z kolejnym mandatem i wydłużeniem czasu zatrzymania prawa jazdy, jak też skierowaniem sprawy do sądu.