TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | MG HS | Grudzień 2019
MG HS
28-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i MG
Marka MG nie jest nowicjuszem w testach zderzeniowych Euro NCAP. Jej nowy crossover HS to szósty oceniany model i zarazem pierwszy, który otrzymał pięć gwiazdek.
Historia marki MG (Morris Garages, od nazwiska założyciela Williama Morrisa) sięga lat dwudziestych ubiegłego wieku. Produkowane przez nią modele samochodów, między innymi w kooperacji z Roverem, praktycznie nie odniosły sukcesu poza rodzimą Wielką Brytanią. W 2011 roku została przejęta przez chiński koncern Nanjing Automobile Group, który dziś wchodzi w skład Shanghai Automobile Industry Corporation (SAIC).
Tak powstało MG Motor z zapleczem produkcyjnym w Birmingham. Jeśli uznać to za próbę budowania przyczółka do ekspansji w Europie, plan pokrzyżował Brexit. Niemniej, dzięki wprowadzaniu nowych modeli, sprzedaż w UK dynamicznie rośnie. Paradoksalnie, być może to wyjście Wielkiej Brytanii ze struktur Unii Europejskiej przyczyni się do dalszego sukcesu. Warto zaznaczyć, że w przeciągu dekady sprzedaż skoczyła o ponad trzy tysiące procent, chociaż w liczbach wygląda to mniej imponująco - z 133 sztuk w 2008 roku do 4192 sztuk w 2017 roku. Rekordowym okazał się kolejny rok, w którym sprzedaż osiągnęła dziewięć tysięcy samochodów, w tym przekroczono już dziesięć tysięcy. Największym jednak rynkiem zbytu są Chiny i Tajlandia.
Jesienią tego roku do sprzedaży w Wielkiej Brytanii trafił pięcioosobowy crossover HS. Auto oferowane jest w trzech wersjach wyposażenia: Explore, Excite i Exclusive. Już w bazowej montowany jest pakiet MG Pilot obejmujący kluczowe elementy, które oceniane są w testach Euro NCAP. To system autonomicznego hamowania awaryjnego w funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów, adaptacyjny tempomat z ogranicznikiem prędkości i asystent utrzymania wybranego pasa ruchu.
Ponadto standardem jest sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera.
Bezpieczeństwo dorosłych 35,2 pkt. (92 proc.)
Podczas uderzenia przodem MG HS w przeszkodę odkształcalną u kierowcy i siedzącego obok pasażera doszło do niewielkich obrażeń klatki piersiowej. U kierującego stwierdzono także ryzyko zranienia nóg powyżej kolan. Ostateczna nota w tej części testów Euro NCAP to 7,3 na 8 punktów.
W trakcie uderzenia przodem auta w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. U pasażera, który tym razem siedzi po przekątnej do kierującego, doszło do obciążeń kręgów szyjnych i klatki piersiowej (7,6 na 8 pkt.).
Podczas uderzenia w bok MG HS ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Z kolei po uderzeniu auta w słup odnotowano bardzo poważne obrażenia klatki piersiowej (łączna nota to 14,4 na 16 punktów).
W przypadku uderzenia w tył auta, profile wszystkich zagłówków i siedzeń zapewniają bardzo dobrą ochronę kręgów szyjnych i głowy (1,8 z 2 pkt.).
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu.
W tej części testów nowy crossover MG otrzymał maksymalną notę czterech punktów.
Bezpieczeństwo dzieci 40 pkt. (81 proc.)
Do testów z manekinami sześcio- i dziesięcioletniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix II i podkładki podwyższającej.
Podczas uderzenia przodem samochodu w przeszkodę odkształcalną w obu manekinach odnotowano przeciążenia kręgów szyjnych. U sześciolatka w mniejszym stopniu, u dziesięciolatka w poważnym (14,3 na 16 pkt.).
W trakcie uderzenia w bok MG HS ochrona mniejszego dziecka była na optymalnym poziomie, zaś u większego doszło do poważnych obrażeń głowy (6,7 na 8 pkt.).
Testowany egzemplarz crossovera wyposażony został w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.
W tej części testów przyznano modelowi HS maksymalną notę 12 punktów.
Ochrona pieszych 30,8 pkt. (64 proc.)
Ochrona nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka samochodu) była na dobry poziomie (5,5 na 6 pkt.). Bardzo poważne zagrożenie dla miednicy stanowi przedni pas (1,1 na 6 pkt.).
Środkowa część pokrywy komory silnika zapewnia dobrą ochronę głowy potrąconej osoby, duże zagrożenie stanowią elementy podszybia i słupków A (15,9 na 24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.
Działanie tego systemu w tych sytuacjach oceniono na 8,4 z 12 punktów.
Zastrzeżenia wzbudziły cztery sytuacje. W dzień scenariusz z wyjściem pieszego zza przeszkody i przejazd rowerzysty przed maską samochodu. Z kolei w nocy oba z pieszym - przechodzącym przed frontem samochodu i poruszającego się poboczem.
Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,9 pkt. (76 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP nowy crossover MG HS został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5 na 3 pkt.), adaptacyjny tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,3 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,6 z 3 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).
Przedstawiciele Euro NCAP mieli zastrzeżenia do trzech sytuacji z wykryciem nieruchomej przeszkody i interakcji kierowcy.