TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mazda CX-30 | Listopad 2019
Mazda CX-30
19-11-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum
Mazda CX-30 debiutuje w testach zderzeniowych Euro NCAP, osiągając przy tym najwyższy w historii wynik w kategorii bezpieczeństwa dorosłych. To efekt między innymi wykorzystania do budowy nadwozia technologii Skyactive-Vehicle, w której połączono wyższą sztywność ze zdolnością pochłania i rozpraszania energii uderzenia.
Pojawienie się zupełnie nowego modelu Mazdy było jednym z największych zaskoczeń wiosennego salonu samochodowego w Genewie. CX-30 to crossover, który w ofercie japońskiej marki został wpisany pomiędzy CX-3 i CX-5. Dostępny jest z dwoma silnikami benzynowymi 2.0 Skyactiv-G lub Skyactiv-X z napędem na przednią lub obie osie.
Mazda CX-30 oferowana jest w czterech poziomach wyposażenia - Kai, Kanjo, Hikari i Enso. Każda z nich zawiera między innymi siedem poduszek powietrznych (w tym kolanowa dla kierowcy), wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych w miejscach kanapy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, adaptacyjny tempomat (MRCC), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (LAS) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (SCBS).
Bezpieczeństwo dorosłych 37,6 pkt. (99 proc.)
W trakcie uderzenia przodem Mazdy CX-30 w przeszkodę odkształcalną doszło do niewielkich obrażeń dolnych partii nóg. U pasażera - siedzącego obok - do obrażeń lewej nogi. W efekcie przyznano 7,8 z 8 punktów.
Podczas uderzenia w przeszkodę stałą ochrona kierowcy, jak i pasażera - który tym razem siedzi z tyłu, po przekątnej do kierującego - była na optymalnym poziomie (maksymalne 8 punktów).
Ochrona kierowcy podczas uderzenia w bok auta i w słup także była na optymalnym poziomie (16 punktów).
Profile przednich i tylnych miejsc oraz zagłówków zapewniają wysoką ochronę kręgów szyjnych (1,8 z 2 punktów).
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. W tej części testów przyznano maksymalną liczbę 4 punktów.
Obecnie żaden model samochodu nie uzyskał w tej części testów zderzeniowych Euro NCAP takich wysokich ocen. Niedawno do takich wyników zbliżyła się… Mazda 3.
Bezpieczeństwo dzieci 42,2 pkt. (86 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix XP II, a dla manekina 10-latka podkładkę podwyższającą.
W trakcie uderzenia przodem Mazdy CX-30 w przeszkodę odkształcalną na obu manekinach odnotowano - odpowiednio mniejsze i większe - przeciążenia kręgów szyjnych (15,2 z 16 pkt.).
Z kolei podczas uderzenia w bok auta - od strony większego manekina - poziom ochrony był na optymalnym poziomie (8 pkt.).
Testowany egzemplarz Mazdy CX-30 posiadał mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.
Ze względów konstrukcyjnych specjaliści z Euro NCAP wykluczyli próbę montażu fotelika Maxi Cosi CabrioFix na bazie EasyBase2 (za pomocą pasa bezpieczeństwa) na środkowym miejscu kanapy.
Sposób montażu pozostałych fotelików dziecięcych w nowym crossoverze Mazdy oceniono maksymalną liczbą 12 punktów.
Ochrona pieszych 38,7 pkt. (80 proc.)
Ochronę pieszego na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) i przedniego pasa (miednica) oceniono maksymalną liczbą - po 6 punktów. Niemal cała powierzchnia pokrywy silnika zapewnia optymalną ochronę głowy potrąconej osoby. Jedynie słupki A stwarzają potencjalnie największe niebezpieczeństwo (18,7 z 24 punktów).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.
Działanie systemu w tych sytuacjach (w Maździe to SCBS) oceniono na 8 z 12 punktów. Zastrzeżenie zbudziły sytuacje z przejazdem rowerzysty przed maską samochodu w ciągu dnia i oba scenariusze z pieszym w nocy - przejście przed samochodem i poruszanie się poboczem.
Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10 pkt. (77 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP crossover Mazdy został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5 z 3 pkt.), adaptacyjny tempomat z ogranicznikiem prędkości - MRCC (3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu - LAS (2 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach - SCBS (2,6 z 3 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).
Zastrzeżenie Euro NCAP wzbudziła sytuacja reakcji kierowcy na zwalniający bezpośrednio przed Mazdą CX-30 inny samochód.