TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mazda MX-30 | 2020
Mazda MX-30
18-11-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Debiutujący w ofercie Mazdy crossover MX-30 zalicza testy zderzeniowe Euro NCAP z kompletem pięciu gwiazdek. Jednak nie wszystkie próby przebiegły pomyślnie.
MX-30 to nowy model w ofercie Mazdy. I pierwszy z napędem elektrycznym. Silnik o mocy 145 KM i bateriami o pojemności 35,5 kWh zapewnia zasięg do 200 kilometrów.
Ten crossover zadebiutował w polskich salonach we wrześniu. Na jego fabrycznym wyposażeniu - czego nie wyszczególniono w cenniku - znajduje się centralna poduszka powietrzna montowana pomiędzy przednimi fotelami.
Auto oferowane jest w pięciu wersjach wyposażenia: Kia, Kanjo, Hikari, Enso i limitowanej 100th Anniversary. Każda z nich, z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP, posiada: poduszki powietrzne przednie, boczne, kurtynowe i jedną chroniącą kolana kierowcy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu, system powiadamiania służb ratunkowych eCall, aktywny tempomat oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzystów wraz z asystentem skrętu.
Ocena (2020):
Bezpieczeństwo dorosłych: 34,6 pkt. (91 proc.)
Podczas zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej i prawej nogi kierowcy. Ochrona pasażera siedzącego obok była na optymalnym poziomie.
W tej próbie konstrukcja Mazdy MX-30 zapewniła dostateczne bezpieczeństwo.
Przy uderzeniu przodem auta w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu) odnotowano niewielkie obciążenia klatki piersiowej. Łącznie przyznano 14,9 z 16 punktów.
W próbach zderzenia bocznego z platformą mobilną i uderzenia w słup - od strony kierowcy - kurtyny powietrzne zapewniły optymalną ochronę.
Stopień zabezpieczenia kierującego przed przesunięciem w kierunku fotela pasażera określono jako dostateczny. Natomiast próbę z użyciem centralnej poduszki powietrznej (interakcja kierowcy i pasażera) zaliczono pozytywnie.
W sumie w tej części testów nowa Mazda otrzymała maksymalną liczbę 16 punktów.
Przy uderzeniu w tył auta profile wszystkich zagłówków i oparć foteli zapewniły optymalną ochronę kręgów szyjnych i głowy podróżujących osób (3,8 z 4 pkt.).
Mazda MX-30 została wyposażona w kartę ratunkową pojazdu. Z listy Euro NCAP zabrakło dwóch elementów: systemu eCall i hamulca pokolizyjnego (zapobiega bezwładnemu przesuwaniu się pojazdu po zderzeniu). Jest to powód braku oceny (do zdobycia były 2 punkty). I co ciekawe - w polskim cenniku każda wersja posiada przycisk eCall.
Bezpieczeństwo dzieci: 42,8 pkt. (87 proc.)
Do testów Mazdy MX-30 z manekinami 6- i 10-letniego dziecka użyto fotelików: Britax-Romer KidFix2 R z prowadnicą Secure Guard i nakładką XP oraz wyjmowane z niego siedzisko, które może pełnić rolę podkładki podwyższającej.
Podczas zderzenia czołowego (z barierą mobilną) poziom ochrony był na optymalnym poziomie stąd przyznanie maksymalnej liczby 16 punktów.
Podobnie było w trakcie próby uderzenia w bok samochodu (od strony większego manekina). Tutaj także maksymalna ocena 8 pkt.
Nowy crossover Mazdy został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.
Ze względów konstrukcyjnych wykluczono z tych prób fotelik dziecięcy Maxi-Cosi CabrioFix montowany na środkowym miejscu kanapy z wykorzystaniem bazy EasyBase2 i samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Poważne zastrzeżenia były do jakości montażu fotelika Britax-Romer KidFix XP na środkowym miejscu kanapy.
Ogółem przyznano 11,8 z 12 punktów.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 37 pkt. (68 proc.)
Za stopień ochrony nóg (na wysokości zderzaka) potrąconej osoby przyznano maks. 6 pkt. Natomiast za miednicy (przedni pas) 3,9 z 6 pkt. Największe zagrożenia stanowią okolice reflektorów.
Dla tułowia i głowy największe zagrożenie stanowią słupki A (19 z 24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tej części testów Mazda MX-30 otrzymała tylko 8,1 z 18 punktów. W próbach z udziałem pieszego 3,7 na 9 pkt., a z rowerzystą 4,5 z 9 pkt.
W przypadku pieszego zastrzeżenia były do sytuacji poruszania się poboczem (w tym samym kierunku) oraz obu scenariuszy w warunkach nocnych. Zabrakło też rozwiązania wykrywającego obecność pieszego za samochodem i znajdującego na przejściu podczas skrętu w prawo.
W przypadku rowerzysty zastrzeżenia były do sytuacji jego przejazdu przed maską samochodu.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 11,8 pkt. (73 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP IV Mazda MX-30 została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1 z 2 pkt.), układ monitorowania zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (4,3 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszym sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugim autonomiczne działanie systemów pokładowych. Pozostawiono tu te same scenariusze, zaś dodatkowym ósmym jest ocena działania systemu wykrywania ryzyka kolizji podczas wykonywania manewru skrętu w lewo. I właśnie do niego były największe zastrzeżenia Euro NCAP.
Testowany model:
Mazda MX-30 e-SKYACTIV
Wyniki testów Euro NCAP dotyczą wersji z napędem elektrycznym