TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Mercedes Klasa B | Lipiec 2019

Mercedes Klasa B

15-07-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum

System rozpoznawania fotelika ustawionego tyłem do kierunku jazdy na miejscu pasażera podniósł oceny w zakresie bezpieczeństwa dzieci. Dzięki temu nowa Klasa B, na tle wszystkich testowanych w tym roku modeli, wyróżnia się najwyższą z uzyskanych not.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Mercedes Klasa B - uderzenie w słup

Trzecia generacja Mercedesa Klasa B (W247), trzeci test zderzeniowy Euro NCAP i po raz trzeci najwyższa ocena pięciu gwiazdek. Najnowsze wcielenie tego minivana zadebiutowało jesienią ubiegłego roku podczas salonu w Paryżu. Mercedes określa go mianem Sports Tourer. W ofercie modele z silnikami benzynowymi i diesla z napędem na jedną lub obie osie (4Matic). W gamie skrzyń biegów dostępna także przekładnia automatyczna 7G-DCT. Do testów trafił model B 180 właśnie w nią wyposażony.

W ofercie nowej Klasy B znajdują się cztery poziomy wyposażenia - standard, Style, Progressive i linia AMG. Na pokładzie każdego z nich znajduje się siedem poduszek powietrznych (w tym kolanowa dla kierowcy), pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, układ automatycznej dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystent utrzymania pasa ruchu oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych lub rowerzystów (Active Brake Assist).

Bezpieczeństwo dorosłych 36,6 pkt. (96 proc.)

Podczas uderzenia przodem Mercedesa Klasy B w przeszkodę odkształcalną u kierowcy doszło do obrażeń na wysokości klatki piersiowej i lewej nogi (przyznano 7,7 z 8 punktów). W próbach uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą w różnym stopniu u kierowcy i pasażera (siedzącego z tyłu po przekątnej do kierującego) doszło do obrażeń klatki piersiowej (7,5/8 pkt.)

Testy uderzenia w bok auta (od strony kierowcy) wykazały ochronę na maksymalnym poziomie. Podczas uderzenia w słup doszło do niewielkich przeciążeń klatki piersiowej (15,9/16 pkt.).

Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniają wysoką ochronę kręgów szyjnych, o wiele niżej oceniono te montowane na kanapie (1,6/2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. Za jego działanie przyznano maksymalną liczbę 4 punktów.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Mercedes Klasa B - uderzenie w przeszkodę stałą

Bezpieczeństwo dzieci 44,5 pkt. (90 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego dziecka wybrano fotelik Britax-Romer KidFix z nakładką XP (sygnowany logo Mercedesa), a dla 10-letniego podkładkę podwyższającą. W obu przypadkach w teście uderzenia auta w przeszkodę odkształcalną doszło do przeciążeń kręgów szyjnych (15,5/16 pkt.). Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) ochrona była na optymalnym poziomie (8 pkt).

Trzecia generacja Klasy B została wyposażona w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz automatyczny wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 9 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów technicznych wykluczono z tej listy fotelik Maxi-Cosi CabrioFix mocowany na bazie EasyBase 2 pasem bezpieczeństwa. Pozostałe warianty oceniono maksymalną liczbą 12 punktów.

Ochrona pieszych 37,7 pkt. (78 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono maksymalną liczbą 6 punktów. Na przednim pasie (wysokość miednicy człowieka) zagrożenie stwarzają zewnętrzne krawędzie reflektorów (5 z 6 pkt.). Jedynie środkowa powierzchnia maski silnika (głowa) zapewnia optymalną ochronę, największe zagrożenie stanowią słupki A (15,1/24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.

W Klasie B zastrzeżenia odnosiły się do scenariusza wyjścia pieszego zza przeszkody w warunkach dziennych. Ostateczna nota to 11,6 na 12 punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,8 pkt. (75 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, Mercedes Klasy B został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5/3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,9/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,4/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Specjaliści z Euro NCAP mieli niewielkie zastrzeżenia do jego działania przy reakcji kierowcy względem przeszkody (stojącego pojazdu - 3 sytuacje).