TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Range Rover Evoque | Kwiecień 2019

Range Rover Evoque

24-04-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i Land Rover

Drugi w historii Range Rover Evoque test zderzeniowy i po raz drugi maksymalna ocena od Euro NCAP. Do tego II-generacja tego modelu otrzymała najwyższe w tym roku noty za poziom bezpieczeństwa dzieci.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Range Rover Evoque

Land Rover to dziś jeden z niewielu producentów, który stawia tylko na określone konstrukcje samochodów. O ile sam koncentruje się na pojazdach terenowych, tak należącej do siebie marce Range Rover przypisał popularne obecnie SUV-y i crossovery. Jednym z nich jest Evoque, który po ośmiu latach od rynkowego debiutu doczekał się drugiej generacji. Także i ona trafiła do testów zderzeniowych Euro NCAP. Podobnie jak w 2011 roku przyznano jej komplet pięciu gwiazdek. Jednak z uwagi na zmieniające się specyfikacje testów, obu wyników nie wolno ze sobą porównywać.

Nowy Evoque dostępny jest w dwóch odmianach - podstawowej i R-Dynamic. W każdej oferowane są te same, cztery poziomy wyposażenia. Auto, które trafiło do Euro NCAP to R-Dynamic S z dwulitrowym (innego nie ma) silnikiem wysokoprężnym. Nie jest to więc bazowa wersja Range Rovera Evoque. Na jej pokładzie znajdziemy między innymi sześć poduszek poduszek powietrznych, pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystenta utrzymania pasa ruchu, system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz aktywną maskę silnika.

Bezpieczeństwo dorosłych 36 pkt. (94 proc.)

Podczas uderzenia przodem nowego Evoque w przeszkodę odkształcalną doszło u kierowcy do niewielkich obrażeń na wysokości klatki piersiowej. Poziom ochrony siedzącego obok pasażera był na optymalnym poziomie (przyznano 7,4 z 8 punktów). Z kolei w próbach uderzenia całą szerokością w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego z tyłu po przekątnej do kierującego) odnotowano niewielkie obrażenia klatki piersiowej (7,4/8 pkt.).

Testy uderzenia w bok Range Rovera Evoque potwierdziły ochronę na optymalnym poziomie. Podczas uderzenia w słup stwierdzono niewielkie obrażenia klatki piersiowej kierowcy (15,6/16 pkt.).

Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych. Niższe oceny otrzymały te z tyłu (1,5/2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. W tym zakresie Range Rover Evoque otrzymał maksymalną ocenę 4 punktów.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Range Rover Evoque

Bezpieczeństwo dzieci 42,7 pkt. (87 proc.)

Do testów z manekinami 6-letniego wybrano fotelik Britax-Romer KidFix XP, dla 10-letniego podkładkę podwyższającą Graco Booster Basic. Podczas prób z uderzeniem w przeszkodę odkształcalną u starszego odnotowano niewielkie przeciążenia kręgów szyjnych (15,7/16 pkt.). Przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) poziom ochrony dzieci był na optymalnym poziomie (8 pkt.).

Nowy Evoque został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 7 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. Wszystkie z nich otrzymały pozytywne wyniki, co przełożyło się na maksymalne 12 punktów.

Ochrona pieszych 34,8 pkt. (72 proc.)

Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) oceniono maksymalną notą 6 punktów. Na przednim pasie (miednica) największe zagrożenie stanowiły okolice reflektorów (3,7 z 6 punktów). Zastosowanie aktywnej maski silnika zdecydowanie podniosło poziom ochrony pieszego (głowa). W tym aspekcie przyznano 19,2 z 24 punktów.

Od ubiegłego roku Euro NCAP ocenia działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu. Działanie systemu w tych sytuacjach oceniono tylko na połowę z 12 punktów.

Uwagi dotyczyły działania systemu w nocy (pieszy) i w dzień (rowerzysta, najniżej oceniona sytuacja z przejazdem przed maską silnika).

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,5 pkt. (73 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest obecnie przez Euro NCAP, II-generacja Range Rovera Evoque została wyposażona w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5/3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach AEB (2,7/3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).