TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Toyota Corolla | Maj 2019
Toyota Corolla
07-06-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum
Powracająca na europejski rynek Corolla od razu zaliczyła testy zderzeniowe Euro NCAP, otrzymując w nich maksymalną liczbę pięciu gwiazdek. Na tle wszystkich modeli ocenach w tym roku wyróżnia się najwyższą notą za ochronę potrąconego pieszego.
Toyota ponownie powróciła do pełnej gamy Corolli, która w przypadku hatchbacka i kombi, zastąpiła Aurisa. Zestawienie uzupełnia, oferowany przez cały ten czas, sedan. W ten oto sposób obecny test Euro NCAP kompleksowo obejmuje 12. generację tego modelu.
W sumie jest to piąty raz w całej historii. Po raz pierwszy, trzy gwiazdki, przeprowadzono go w 1998 roku. Cztery lata później przyznano już cztery gwiazdki. W 2006 roku Corollę hatchback i kombi (Touring Sports) zastąpił Auris, a test Euro NCAP dotyczył tylko sedana. Podobnie było w 2013 roku. We wszystkich przyznano już maksymalną notę pięciu gwiazdek.
Nowa Corolla, we wszystkich wersjach nadwozia, dostępna jest w czterech poziomach wyposażenia - Active, Comfort, Selection i Executive. W bazowej znajdziemy na pokładzie siedem poduszek poduszek powietrznych (w tym kolanowa dla kierowcy), pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości (IACC), asystenta utrzymania pasa ruchu (LTA) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów (PCS).
Bezpieczeństwo dorosłych 36,1 pkt. (95 proc.)
Podczas uderzenia przodem Toyoty Corolla w przeszkodę odkształcalną u kierowcy doszło do obrażeń na wysokości głowy, klatki piersiowej i nóg. Natomiast u pasażera siedzącego na fotelu obok stwierdzono obrażenia prawej nogi (7 z 8 punktów).
W próbach uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego z tyłu po przekątnej do kierującego) odnotowano przeciążenia klatki piersiowej (7,6/8 pkt.).
Testy uderzenia w bok, jak i w słup nowej Corolli potwierdziły ochronę na maksymalnym poziomie (16 pkt.).
Profile przednich miejsc i zagłówków zapewniają wysoką ochronę kręgów szyjnych (1,6/2 pkt.).
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu. W tym zakresie Toyota Corolla otrzymała maksymalną liczbę 4 punktów.
Bezpieczeństwo dzieci 41,6 pkt. (84 proc.)
Do testów z manekinami 6-letniego wybrano fotelik Britax-Romer KidFix z nakładką XP, a dla 10-letniego podkładkę podwyższającą. W obu przypadkach podczas testu uderzenia Toyoty Corolli w przeszkodę odkształcalną odnotowano przeciążenia kręgów szyjnych (15,6/16 pkt.).
Z kolei przy uderzeniu w bok (od strony większego manekina) ochrona była na optymalnym poziomie (8 pkt).
Nowa Corolla została wyposażona w mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Dostępność i działanie tych elementów oceniono na 6 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.
Z przyczyn technicznych zrezygnowano z montażu fotelika BeSafe iZi Kid X4 Isofix na skrajnych miejscach kanapy i Maxi-Cosi Cabriofix na bazie EasyBase 2 mocowanej za pośrednictwem pasa bezpieczeństwa na środku kanapy. Niemniej w tym zakresie przyznano maksymalną notę 12 punktów.
Ochrona pieszych 41,4 pkt. (86 proc.)
Ochronę na wysokości zderzaka (nóg osoby dorosłej) i przedniego pasa (miednica) oceniono maksymalną liczbą po 6 punktów. Niemal cała powierzchnia maski silnika (głowa) i podszybie zapewniają optymalną ochronę, potencjalnie największe zagrożenie stanowiły słupki A (18,1/24 pkt).
Od ubiegłego roku Euro NCAP ocenia działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów (PCS). Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.
Specjaliści z Euro NCAP nie wymienili swoich zastrzeżeń, nie wiadomo więc dlaczego obniżono ocenę z 11,3 do 12 punktów.
Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10,1 pkt. (77 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP, 12. generacja Corolli została wyposażona w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3 pkt.), aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości IACC (2,4/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu LTA (2,3/4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach PCS (2,4/3 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).
Również i w tym przypadku nie wiadomo, do których elementów były zastrzeżenia.