TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Volkswagen Golf | Grudzień 2019

Volkswagen Golf

31-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i Volkswagen

Bezpieczeństwo w Volkswagenie Golfie po raz szósty w całej historii zostało ocenione w testach zderzeniowych Euro NCAP. Tylko raz, w 1998 roku, nie przyznano w nich kompletu pięciu gwiazdek, ale też i wówczas nie zdobył ich jeszcze żaden model samochodu.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Volkswagen Golf - uderzenie w przeszkodę odkształcalną

Ósma generacja Volkswagena Golfa to jedna z najważniejszych premier samochodowych 2019 roku. Sprzedaż tego modelu na całym świecie przekroczyła ponad 35 milionów sztuk, czterokrotnie zdobywał tytuł europejskiego samochodu roku (ostatni raz w 2013 roku). Siódma generacja ma na swoim koncie także najważniejsze wyróżnienie - World Car of the Year 2013.

Czy nowe wcielenie powtórzy te sukcesy? Póki co, jeszcze przed rozpoczęciem faktycznej sprzedaży, Golf VIII otrzymał w testach Euro NCAP najwyższą notę pięciu gwiazdek. Takie same noty przyznano poprzednim generacjom w 2012, 2009, 2008, 2004 i 1998 roku.

Nowy Golf oferowany będzie w czterech poziomach wyposażenia. Bazowy to po prostu Golf, kolejne to Life i Style. Zastąpią one tym samym używane dotychczas nazwy Trendline, Comfortline i Highline, niemniej w specyfikacji najnowszych testów Euro NCAP jeszcze się pojawiają. Przyjmując jednak, że są to odpowiedniki 1:1, to podany Comfortline odpowiada Life. Pozostała jeszcze topowa wersja R-Line.

Oceniany teraz w testach Golf został wyposażony między innymi w: sześć poduszek powietrznych, wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik poduszki powietrznej pasażera, tempomat z ogranicznikiem prędkości, asystent utrzymania wybranego pasa ruchu i system autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów.

Bezpieczeństwo dorosłych 36,3 pkt. (95 proc.)

Podczas uderzenia przodem nowego Golfa w przeszkodę odkształcalną u kierowcy doszło do obrażeń klatki piersiowej oraz prawej nogi. Z kolei u pasażera siedzącego obok do obrażeń lewej nogi. W tej części testów zderzeniowych Euro NCAP przyznano 7,5 z 8 punktów.

W trakcie uderzenia przodem auto w przeszkodę stałą u kierowcy także doszło do obrażeń klatki piersiowej. U pasażera, który tym razem siedzi z tyłu po przekątnej do kierującego, odnotowano większe urazy klatki piersiowej (7,6 na 8 pkt.).

Ochrona kierowcy podczas zderzenia bocznego i uderzenia Golfa w słup była na optymalnym poziomie (15,5 z 16 pkt.).

Przy uderzeniu w tył Volkswagena Golfa profile wszystkich zagłówków i foteli zapewniają podróżującym osobom bardzo dobrą ochronę kręgów szyjnych i głowy (1,7 z 2 pkt.).

Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu.

Działanie tego systemu w nowym Golfie oceniono maksymalną notą czterech punktów.

Testy zderzeniowe Euro NCAP - Volkswagen Golf - uderzenie boczne

Bezpieczeństwo dzieci 44 pkt. (89 proc.)

Do testów w ósmej generacji Volkswagena Golfa z manekinami 6- i 10-letniego dziecka użyto fotelika samochodowego Britax-Romer KidFix oraz podkładki podwyższającej.

W trakcie zderzenia czołowego auta z przeszkodą odkształcalną ochrona mniejszego manekina była na optymalnym poziomie. Natomiast na większym manekinie odnotowano niewielkie obciążenia kręgów szyjnych. Pomimo to przyznano maksymalną notę 16 punktów.

Ochrona dzieci podczas uderzenia Golfa w słup była na optymalnym poziomie (maksymalne 8 punktów).

Testowany egzemplarz został wyposażony w trzy pary mocowań Isofix (i-Size) na przednim fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 8 z 13 punktów.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.

Ze względów konstrukcyjnych wykluczono w prób fotelik dziecięcy Maxi-Cosi CabrioFix montowany na środkowym miejscu kanapy z wykorzystaniem bazy EasyBase2 i samochodowego pasa bezpieczeństwa.

W tej części testów Euro NCAP przyznano nowemu Golfowi maksymalną notę 12 punktów.

Ochrona pieszych 36,8 pkt. (76 proc.)

Ochrona nóg potrąconej osoby (na wysokości zderzaka) oraz miednicy (przedni pas samochodu) była na optymalnym poziomie. Przyznano za to po sześć punktów.

Niemal cała powierzchnia maski silnika zapewnia dobrą lub dostateczną ochronę głowy potrąconej osoby. Największe zagrożenie stanowią słupki A (17 na 24 pkt.).

Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu). W przypadku rowerzysty jest to przejazd przed maską samochodu i jazda po tym samym pasie ruchu.Działanie tego systemu w tych sytuacjach oceniono zaledwie na 4,3 z 12 punktów. Testujący mieli - mniejsze lub większe - zastrzeżenia do każdego z tych scenariuszy.

Działanie tego systemu w tych sytuacjach oceniono na 7,8 z 12 punktów. Bez zastrzeżeń tylko w trzech scenariuszach - przejścia pieszego przed maską samochodu i jazdy rowerzysty poboczem (oba w dzień) oraz pieszego idącego poboczem w nocy.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10,2 pkt. (78 proc.)

Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP ósma generacja Volkswagena Golfa została wyposażona w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (maksymalne 3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach (2,5 z 3 pkt.).

W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).

Nie ujawniono przyczyn obniżenia tej oceny o pół punktu.