TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Volkswagen Sharan i SEAT Alhambra | Grudzień 2019
Volkswagen Sharan i SEAT Alhambra
23-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i Volkswagen
Volkswagen Sharan współdzieli swoje wyniki z bliźniaczą konstrukcją SEAT-a Alhambry. Ten test to konfrontacja wyposażenia samochodu z 2015 roku z obecnymi wymogami testów zderzeniowych Euro NCAP.
Zaprezentowany w 1995 roku minivan Volkswagen Sharan był wspólnym dziełem Forda (Galaxy) i SEAT-a (Alhambra). Na drugą generację trzeba było czekać aż piętnaście lat, w międzyczasie hiszpańska marka dołączyła do Grupy VW. Oba modele wciąż nie doczekały się następcy, jedynie w 2015 roku poddano je modernizacji. W jej ramach dodano kilka elementów wyposażenia, które dziś brane są pod uwagę w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Sharan był w nich oceniony po raz trzeci. W 1999 roku uzyskał trzy, w 2010 roku pięć, a teraz cztery gwiazdki Euro NCAP. Trzeba jednak pamiętać, że z uwagi na zmieniające się kryteria testów nie wolno ich ze sobą porównywać. Na dobrą sprawę, że na obecny sprawdzian trafiło auto z wyposażeniem sprzed czterech lat.
I tak w układzie autonomicznego hamowania awaryjnego zabrakło funkcji wykrywania obecności pieszych. W pewnym sensie i rowerzystów, bo w czynionych próbach system zakwalifikował ich jako inny pojazd na drodze.
Jest też rozbieżność pomiędzy specyfikacją auta z testów Euro NCAP, a polskim cennikiem. W naszym kraju Volkswagen oferuje cztery poziomy wyposażenia: Trendline, Comfortline, Highline i IQ.Drive. W Niemczech są tylko dwa środkowe i tym bliżej jest do ocenianego modelu.
W ocenach Euro NCAP brał udział siedmioosobowy egzemplarz wyposażony między innymi w pięć par mocowań do fotelików dziecięcych Isofix (i-Size). Według specyfikacji z naszego cennika znajdują się one tylko na skrajnych miejscach w II rzędzie siedzeń.
Bez zmian pozostaje siedem poduszek powietrznych (w tym kolanowa kierowcy), wszystkie pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami (z wyjątkiem III rzędu) i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapięcia pasów dla wszystkich miejsc, wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera, autonomiczny system hamowania awaryjnego w pełnym zakresie prędkości, asystent utrzymania wybranego pasa ruchu i tempomat z ogranicznikiem prędkości.
Bezpieczeństwo dorosłych 34 pkt. (89 proc.)
Podczas uderzenia przodem auta w przeszkodę odkształcalną u kierowcy doszło do obrań nóg, a u pasażera klatki piersiowej. W tym etapie testów przyznano 7,7 z 8 punktów.
Natomiast podczas uderzenia w przeszkodę stałą poziom ochrony kierowcy był na optymalnym poziomie, a u pasażera (siedzącego tym razem z tyłu, po przekątnej do kierującego) przeciążeń kręgów szyjnych i krytycznych obrażeń klatki piersiowej (6,9 na 8 pkt.).
W trakcie uderzenia w bok Volkswagena Sharana ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. W teście uderzenia w słup na obrażenia narażona była klatka piersiowa. Odnotowano też fakt odpadnięcia od nadwozia bocznych, przesuwanych drzwi (15,5 na 16 pkt.).
Profile przednich foteli i zagłówków zapewniają optymalną ochronę głowy i kręgów szyjnych. Te z tyłu otrzymały gorsze noty.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego w mieście (przy niższych prędkościach) w znacznie większym zakresie. Trzystopniowy sprawdzian obejmuje wykrycie zatrzymanego pojazdu znajdującego się na połowie lewej i prawej strony oraz całej szerokości maski samochodu.
W tej części testów Volkswagen Sharan uzyskał 2,4 z 4 punktów. Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do wszystkich scenariuszy.
Bezpieczeństwo dzieci 38,4 pkt. (78 proc.)
W testach z manekinami sześcio- i dziesięcioletniego dziecka użyto opcjonalnego rozwiązania. To zintegrowane ze skrajnymi fotelami w II rzędzie podwyższenia (dopłata w Polsce za jedno 900 złotych, za dwa 1750 złotych).
W trakcie uderzenia przodem Volkswagena Sharana w przeszkodę odkształcalną u starszego dziecko doszło do dużych przeciążeń kręgów szyjnych oraz klatki piersiowej. U młodszego dziecka poziom ochrony był na optymalnym poziomie (przy podwyższeniu zastosowano dodatkowe elementy zagłówka). Nota to 14 z 16 punktów.
Przy uderzeniu w bok ochrona starszego dziecka była na optymalnym poziomie, u młodszego stwierdzono niewielkie przeciążenia głowy (7,7 z 8 pkt.).
Testowany egzemplarz auta został wyposażony w mocowania Isofix (i-Size) na wszystkich miejscach w II i III rzędzie foteli (każdy stanowi osobną konstrukcję) oraz wyłącznik poduszki powietrznej pasażera. Obecność na liście wyposażenia i działanie tych elementów oceniono na 6 z 13 punktów.Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.
Poważne zastrzeżenia wzbudziły próby z zamocowaniem na przednim miejscu, z wykorzystaniem samochodowego pasa bezpieczeństwa, fotelików Maxi-Cosi CabrioFix i tego samego modelu, ale na bazie EasyBase2.
Łącznie w tej części testów przyznano 10,7 na 12 punktów.
Ochrona pieszych 28,7 pkt. (59 proc.)
Ochrona nóg potrąconej osoby na wysokości zderzaka była na optymalnym poziomie (6 punktów). Na wysokości przedniego pasa (miednica) zagrożenie stanowi środkowa część (4,4 na 6 pkt.). Duża powierzchnia maski silnika zapewnia dobrą ochronę głowy potrąconej osoby. Największe niebezpieczeństwo stanowi podszybie i słupki A (16 na 24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Stąd powiększono skalę ocen z 6 do 12 punktów, a sprawdzian przeprowadzany jest w warunkach dziennych i nocnych. Każdy z nich obejmuje przejście pieszego przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W przypadku Volkswagena Sharana (konstrukcja z 2015 roku) nie ma dodatkowej funkcji wykrywania pieszych, zaś rowerzysta traktowany jest jako inny pojazd znajdujący się w ruchu.
Dlatego ograniczono się tylko do tych dwóch scenariuszy. Największe zastrzeżenie wzbudził przejazd przed maską auta (ruch poprzeczny). Reakcja systemu na jazdę jednośladem w tym samym kierunku poboczem była OK. W sumie przyznano 2,4 na 12 punktów.
Elementy podnoszące bezpieczeństwo 8,2 pkt. (62 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest przez Euro NCAP Volkswagen Sharan został wyposażony w sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2,5 z 3 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (0,9 na 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu - Lane Assist (3,3 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przy wyższych prędkościach - Front Assist (1,6 z 3 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu również poszerzono zakres ocen, ale zachowano dotychczasową skalę punktów. Sprawdzian obejmuje aż 11 sytuacji - działanie systemu przed hamującym (1 próba), jak i zwalniającym przed nami pojazdem (3 próby - dla lewej i prawej połowy oraz całej szerokości maski silnika). Kolejnych siedem sytuacji dotyczy reakcji kierowcy na ostrzeżenie w wyżej wymienionych sytuacji i dodatkowo trzech przed zbliżaniem się do stojącego pojazdu (przeszkody).
Volkswagen Sharan przeszedł pozytywnie tylko trzy próby w scenariuszach z hamowaniem przed zwalniającym pojazdem. W pozostałych były mniejsze lub większe zastrzeżenia.
Podsumowanie
Aby Volkswagen Sharan mógł w 2019 roku otrzymać maksymalną notę pięciu gwiazdek powinien otrzymać za bezpieczeństwo dorosłych 80 procent, za bezpieczeństwo dzieci także 80 procent, za ochronę pieszych 60 procent i za systemy podnoszące bezpieczeństwo 70 procent maksymalnej oceny.