TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | 2016
Euro NCAP podnosi poprzeczkę w ocenach testów zderzeniowych
21-04-2016 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Zgodnie z zapowiedziami organizacja Euro NCAP rozszerza kryteria przyznawania ocen w testach zderzeniowych. Jako pierwsze sprawdzianowi według nowej specyfikacji zostały poddane Toyota Prius i Suzuki Baleno.
Przede wszystkim od teraz przyznawana ocena w postaci gwiazdek obowiązuje przez okres 6 lat. Ma to ustrzec właścicieli tych modeli przed błędnym ich porównywaniem do wyników uzyskiwanych przez kolejne samochody. Okres ten może zostać skrócony, co wiąże się z odebraniem przyznanych gwiazdek, jeżeli w międzyczasie producent samochodu zrezygnuje z montowania ocenianych systemów bezpieczeństwa. Weryfikacja pod tym kątem będzie prowadzona co roku.
Zmieniły się również proporcje wyników z poszczególnych kategorii testów, które składają się na ocenę końcową. I tak dla oceny bezpieczeństwa osób dorosłych jest to 40 proc., zaś dla bezpieczeństwa dzieci, ochrony pieszego oraz elementów podnoszących bezpieczeństwo po 20 proc. Proporcje te utrzymane będą do 2020 roku.
Jednocześnie podwyższono progi od jakich przyznawane są poszczególne gwiazdki. I tak np. aby uzyskać maksymalną "piątkę" to za bezpieczeństwo osób dorosłych trzeba uzyskać minimum 80 proc. z 38 pkt., za bezpieczeństwo dzieci 75 proc. z 49 pkt., za ochronę pieszych 60 proc. z 42 pkt, zaś za systemy podnoszące bezpieczeństwo 50 proc. z 12 pkt. W przypadku ułamków zaliczanie do odpowiedniego progu nastąpi po zaokrągleniu wszystkich miejsc po przecinku w dół.
W latach 2018-19 na znaczeniu zyskiwać będą oceny w za bezpieczeństwo dzieci (80 proc.) i za systemy (aż 70 proc.). Przyczynią się do tego dodatkowe kryteria przyznawania ocen, już teraz w testach dynamicznych manekiny 18-miesięcznego i 3-letniego dziecka "podrosły" do wieku 6 i 10 lat. Poddawane testom modele muszą być przystosowane do standardu fotelików i-Size.
Z kolei pod kątem ochrony pieszego oceniany jest system zapobiegający jego potrąceniu. Od strony technicznej to nic innego jak rozszerzony system automatycznego hamowania przed przeszkodą/innym pojazdem (AEB).
Ostatnia zmiana pozwoli na jednoczesne testowanie dwóch tych samych modeli. Jeden z nich musi być wersją z seryjnym wyposażeniem, drugi - zgłoszony na wniosek producenta - z opcjonalnym pakietem podnoszącym bezpieczeństwo. Specjaliści z Euro NCAP ocenią je osobno i taka informacja musi znaleźć się w salonach sprzedaży. W założeniach na tej podstawie to klient ma zdecydować, który model kupi - w tym miejscu rodzi się pytanie, czy firmy ubezpieczeniowe w jakiś sposób to docenią?
Jako pierwsze według nowych specyfikacji i zasad zostały ocenione trzy modele - Toyota Prius i dwie wersje Suzuki Baleno.
Suzuki Baleno - wersja standardowa
Bezpieczeństwo dorosłych: 30,8 pkt. (80 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 36,1 pkt. (73 proc.)
Ochrona pieszego: 27,6 pkt. (65 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 3 pkt. (25 proc.)
Suzuki Baleno - wersja z opcjonalny pakietem bezpieczeństwa
Bezpieczeństwo dorosłych: 32,5 pkt. (85 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 36,1 pkt. (73 proc.)
Ochrona pieszego: 27,6 pkt. (65 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 5,3 pkt. (43 proc.)
Toyota Prius
Bezpieczeństwo dorosłych: 35 pkt. (92 proc.)
Bezpieczeństwo dzieci: 40,3 pkt. (82 proc.)
Ochrona pieszego: 32,7 pkt. (77 proc.)
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 10,2 pkt. (85 proc.)