TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Honda Civic | Lipiec 2017

Honda Civic

13-07-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP

Nowa generacja Hondy Civic otrzymała o jedną gwiazdkę mniej w porównaniu do poprzednich testów. Pomimo to ocena za systemy podnoszące bezpieczeństwo jest jedną z najwyższych, jakie przyznano w tym roku.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda Civic - próba zderzenia czołowego z przeszkodą stałą

Produkowana od 1972 roku Honda Civic doczekała się już dziesiątej generacji. Na rynkach europejskich oferowana jest w dwóch wersjach nadwozia - sedan i hatchback. Model 5-drzwiowy, ze standardowym wyposażeniem i kierownicą po prawej stronie, poddany został ocenom specjalistów z Euro NCAP. Dla Civica był to już ósmy raz w historii tych testów zderzeniowych, w dwóch ostatnich otrzymał maksymalną liczbę 5 gwiazdek.

Tym razem Honda Civic otrzymała 4 gwiazdki, co wynika z obowiązującej skali procentowej w poszczególnych testach. Maksymalna nota 5 gwiazdek przyznawana jest w przypadku osiągnięcia 80 proc. maksymalnej oceny za bezpieczeństwo dorosłych, 75 proc. za bezpieczeństwo dzieci, 60 proc. za ochronę pieszych i 50 proc. za systemy podnoszące bezpieczeństwo.

W przypadku tego modelu bezpieczeństwo dzieci oceniono na 33 pkt. czyli 67 proc. maksymalnej oceny. Warto podkreślić, że 10,7 pkt. (88 proc.) za systemy podnoszące bezpieczeństwo jest trzecim, najlepszym wynikiem osiągniętym przez 24 modele w tegorocznych testach Euro NCAP.

Standardowe wyposażenie testowanej Hondy Civic obejmuje między innymi 6 poduszek powietrznych, przednie i tylne pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera.

Sprawdź wyniki powtórzonego testu zderzeniowego Euro NCAP dla nowej Hondy Civic

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda Civic - próba zderzenia bocznego

Bezpieczeństwo dorosłych 35 pkt. (92 proc.)

Podczas uderzenia przodem w przeszkodę odkształcalną na obu manekinach stwierdzono ryzyko odniesienie obrażeń dolnych partii nóg - u kierowcy dodatkowo klatki piersiowej (za co przyznano 7,1 z 8 pkt). Natomiast podczas próby uderzenia całą szerokością w przeszkodę stałą również stwierdzono ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej - na manekinie pasażera, który w tej próbie siedzi na kanapie po przekątnej stronie do kierowcy, w stopniu niebezpiecznym dla życia (7,2 na 8 pkt.).

W przypadku uderzenia w bok Hondy Civic oraz po uderzeniu auta w słup stwierdzono ochronę manekina kierowcy na optymalnym poziomie (16 z 16 pkt.). Poziom ochrony kręgów szyjnych przez zagłówki na przednich miejscach był wyższy, niż na tylnych - przyznano (1,7 z 3 pkt).

Działanie systemu AEB, którego zadaniem jest minimalizowanie skutków kolizji podczas jazdy w mieście oceniono na maksymalne 3 pkt.

Bezpieczeństwo dzieci 33 pkt. (67 proc.)

W przypadku Hondy Civic wykorzystano fotelik Britax-Romer KidFix z nakładką XP (dla manekina 6-letniego dziecka) i podkładką podwyższającą francuskiej marki Nania (dla manekina 10-letniego dziecka).

Podczas testu zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną) stwierdzono obciążenia kręgów szyjnych u starszego dziecka, z kolei u młodszego wystąpiły większe obciążenia szyi i skrajnie niebezpiecznie siły działające na klatkę piersiową (11,7 z 16 pkt). Przy uderzeniu bocznym (od strony większego manekina) ochrona młodszego dziecka była na optymalnym poziomie, w przypadku starszego nastąpiło uderzenie w twarde elementy samochodu (4 z 8 pkt).

Testowana Honda Civic została wyposażona w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy (standard i-Size). Specjaliści z Euro NCAP nie mieli uwagi co do czytelności aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasażera (6 z 13 pkt).

Euro NCAP ocenia też jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być one mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. W sumie przyznano tylko 11,3 z 12 punktów.

W trakcie prób z fotelikami montowanymi za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa na przednim miejscu pasażera, stwierdzono problemy z wygodnym zapięciem klamry w przypadku:

  • Maxi-Cosi CabroFix (przedni fotel pasażera),

  • Britax-Romer King II LS (przedni fotel pasażera),

  • Britax-Romer KidFix XP (przedni fotel pasażera).

Na tym miejscu pozytywnie oceniono jedynie ustawienie fotelika Maxi-Cosi CabrioFix z opcjonalną bazą EasyBase2.

Ze względów konstrukcyjnych - centralny tunel - na środkowym miejscu kanapy nie można zamontować fotelika Maxi-Cosi CabrioFix z opcjonalną bazą EasyBase2 (brak miejsca na rozłożenie nogi stabilizującej).

Ochrona pieszych 31,7 pkt. (75 proc.)

Za ochronę na wysokości zderzaka (nóg dorosłego pieszego) i przedniego pasa (miednicy) przyznano maksymalne oceny po 6 pkt. Na powierzchni maski (głowy) największe zagrożenie stanowi podszybie oraz podstawy słupków A - 15,31 z 24 pkt.

Działanie systemu AEB, z funkcją wykrywania pieszego, oceniono na 4,6 z 6 punktów.

Elementy podnoszące bezpieczeństwo 10,7 pkt. (88 proc.)

Z branych pod uwagę elementów wyposażenia podnoszących bezpieczeństwo Honda Civic (sedan) posiadała pełny komplet: ogranicznik prędkości (2,3 z 3 pkt.), sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa (3/3 pkt.), asystenta utrzymania pasa ruchu (2,7/3 pkt.) i system AEB działający przy wyższych prędkościach (2,7/3 pkt.).