TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Honda Civic | 2017
Honda Civic - powtórka
20-12-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP i archiwum
W lipcu tego roku nowa Honda Civic w testach zderzeniowych Euro NCAP została oceniona na 4 gwiazdki. Producent poprawił w niej dwa kluczowe elementy mające wpływ na bezpieczeństwo dzieci - efekt? Maksymalna nota pięć gwiazdek.
Obecnie testy zderzeniowe Euro NCAP składają się z czterech części, w których oceniane jest bezpieczeństwo dorosłych, bezpieczeństwo dzieci, ochrona pieszych i działanie systemów podnoszących bezpieczeństwo. W każdej kategorii przypisano progi procentowe, od których osiągnięcia zależy nota końcowa. Na przykład, aby zdobyć 5 gwiazdek, trzeba otrzymać - odpowiednio - 80, 75, 60 i 50 proc. z maksymalnej liczby punktów.
W przypadku nowej Hondy Civic warunek ten nie został spełniony w kategorii bezpieczeństwa dzieci. Wynik 33 na 49 punktów daje 67 proc., co klasyfikuje ten model do oceny w postaci 4 gwiazdek. Na niższą notę wpłynęła przede wszystkim źle zaprojektowana kurtyna powietrzna, która podczas próby uderzenia w bok samochodu nie zapewniła żadnej ochrony głowy 10-letniego dziecka.
Drugą - chociaż łagodniej ocenioną - przyczyną były problemy z prawidłowym zabezpieczeniem fotelików dziecięcych na przednim miejscu pasażera. Dotyczyły one modeli Maxi-Cosi CabroFix, Britax-Romer King II LS i Britax-Romer KidFix XP montowanych za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej.
Sprawdź wyniki pierwszego testu zderzeniowego Euro NCAP dla nowej Hondy Civic
Po ogłoszeniu wyników Honda zadeklarowała naprawienie obu błędów. Zmiany te wprowadzono do modeli produkowanych od 25 sierpnia 2017 roku z numerami VIN od SHHFK6**0HU014114 i SHHFK7**0HU011421.
W powtórzonym teście zderzeniowym Euro NCAP nowej Hondy Civic (listopad 2017) uzyskano 36,9 punktów, co nieznacznie, ale jednak przekracza próg 75 proc. maksymalnej noty 49 punktów. Całkowicie wyeliminowano problemy z zapięciem fotelików pasem bezpieczeństwa i zmodyfikowano działanie wyłącznika poduszki powietrznej pasażera (dzięki temu uzyskano dodatkowy punkt), jednak ochrona kurtyny powietrznej nadal pozostaje na nieakceptowalnym poziomie. Przedstawiciele Hondy zadeklarowali dalsze prace nad wyeliminowaniem tego problemu.
Punktacja w pozostałych trzech kategoriach nie uległa zmianie.