TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Honda Jazz III | 2015
Honda Jazz III
10-11-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: Euro NCAP
Wyniki testowanych w tym samym czasie modeli Hondy HR-V i Jazz są prawie identyczne. Prawie, bo w szczegółowym rozrachunku wyższą ocenę uzyskał ten drugi.
To trzeci test zderzeniowy Euro NCAP w historii Hondy Jazz. Pierwszy miał miejsce w 2004 roku i uzyskano w nim wynik 4 gwiazdek. Kolejny odbył się w 2009 roku i tym razem przyznano najwyższą notę. Podobnie, chociaż nie można ich bezpośrednio porównywać, jest w przypadku III-generacji tego modelu.
Tym razem wybrano egzemplarz z kierownicą po lewej stronie z silnikiem benzynowym 1.3 i-VTEC w wersji Comfort. Testowany Jazz został wyposażony w komplet sześciu poduszek powietrznych (przednia pasażera z możliwością dezaktywacji), sygnalizację niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc, wszystkie pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem, mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy, układ ESP, system ograniczający skutki kolizji przy niskich prędkościach, tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz system ostrzegania o zjeżdżaniu z wybranego pasa ruchu (dostępny w zależności od wersji).
Ocena (2015):
Bezpieczeństwo dorosłych 35,5 pkt. (93 proc.)
Przy uderzeniu w przeszkodę odkształcalną stwierdzono, że obie osoby siedzące z przodu narażone są na odniesienie obrażeń klatki piersiowej oraz dolnej części prawej nogi (łączna ocena 7,3 na 8 pkt.). Z kolei przy uderzeniu w przeszkodę stałą na obrażenia klatki piersiowej narażony jest zarówno kierowca, jak i pasażer siedzący z tyłu (7,6 na 8 pkt.).
Testowana Honda Jazz zapewniła optymalną ochronę kierowcy zarówno przy bocznym zderzeniu, jak i uderzeniu w słup (po 8 pkt.).
Wyniki uzyskane po symulacji najechania na tył auta potwierdziły też wysoką ochronę kręgów szyjnych przez wszystkie zagłówki.
W tej części oceniane jest także działanie systemu ograniczającego skutki kolizji przy niskich prędkościach, który w Hondzie oznaczany jest skrótem CTBA. Specjaliści z Euro NCAP ocenili go na 2 z 3 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci 41,9 pkt. (85 proc.)
Do oceny bezpieczeństwa podróżujących dzieci wybrano dwa foteliki firmy Britax-Romer. W przypadku manekina 18-miesięcznego dziecka był to model BabySafe+ zamontowany tyłem do kierunku jazdy z wykorzystaniem bazy Isofix. Dla manekina 3-letniego dziecka wybrano model Duo Plus montowany przodem montowany na Isofix plus dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether).
W obu przypadkach stwierdzono niewielkie przeciążenia, jednak ocenę końcową obniżono tylko w przypadku starszego dziecka (odpowiednio 12 i 11,3 pkt.).
Honda Jazz została wyposażona w mocowania Isofix z górnym punktem kotwiczenia (top-tether) na skrajnych miejscach kanapy. Jej konstrukcję dostosowano do standardu i-Size.
Specjaliści z Euro NCAP nie mieli uwag do działania wyłącznika poduszki powietrznej pasażera i stosowanych przy tym instrukcji oraz ostrzeżeń (łączna nota 7 z 12 pkt.).
Przy ocenie sposobu montażu wybranych 9 modeli fotelików dziecięcych zastrzeżenia były jedynie przy King Plus firmy Britax-Romer. Fotelik ten, po zamontowaniu za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej na środkowym miejscu kanapy nie był wystarczająco stabilny (11,7 na 12 pkt.).
Ochrona pieszych 26,3 pkt. (73 proc.)
Podszybie (miejsce uderzenia głowy dorosłego) oraz dolna część maski silnika (miejsce uderzenia głowy dziecka) zapewnia optymalną ochronę. Największe zagrożenie stanowią przednie słupki (17,1 pkt.).
Środkowa i skrajna część przedniego pasa samochodu zapewnia optymalną ochronę na wysokości miednicy potrąconego pieszego (3.2 pkt.). W tej kategorii testów najwyżej oceniono stopień ochrony nóg na wysokości zderzaka (6 pkt.).
Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,3 pkt. (71 proc.)
Honda Jazz została wyposażona w ogranicznik prędkości (opcja, jego działanie oceniono na 2,3 pkt.), układ ESP (3 pkt.), sygnalizację niezapiętych pasów (3 pkt.) oraz asystenta utrzymania pasa ruchu LDW (opcja, 1 pkt).