TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Opel Insignia | 2017
Opel Insignia
19-07-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum
To trzecia próba Opla Insignia w testach zderzeniowych Euro NCAP zakończona po raz trzeci identyczną oceną. Uzyskane teraz wyniki odnoszą się zarówno do wersji w nadwoziu liftback (Grand Sport), jak i kombi (Sports Tourer).
Opel Insignia produkowany jest od 2008 roku, jednak jego druga generacja (B) została zaprezentowana dopiero podczas tegorocznego salonu samochodowego w Genewie. W tym czasie przeprowadzono trzy testy Euro NCAP tego modelu przyznając za każdym razem maksymalną liczbę 5 gwiazdek.
W porównaniu do ocen z 2009 roku (drugi w kolejności test) inżynierowie Opla znacząco poprawili teraz bezpieczeństwo dzieci oraz pieszych. Biorąc pod uwagę wyniki osiągnięte w poszczególnych kategoriach nowa Insignia znajduje się w czołówce w gronie 24 modeli testowanych przez Euro NCAP w 2017 roku.
Standardowe wyposażenie testowanego Opla Insignia (nadwozie Grand Sport, wersja wyposażenia Edition, w Polsce według cennika dostępne są tylko trzy: Enjoy, Innovation i Elite) obejmuje: sześć poduszek powietrznych, przednie i tylne pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapięcia pasów bezpieczeństwa dla przednich miejsc, system mocowania fotelików Isofix na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywną maskę silnika (nieznacznie unosi się do góry tworząc rodzaj poduszki powietrznej dla potrąconego pieszego), system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (AEB) działający przy niskich i wysokich prędkościach, ogranicznik prędkości oraz asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu.
Bezpieczeństwo dorosłych 35,5 pkt. (93 proc.)
Podczas uderzenia przodem w przeszkodę odkształcalną na obu manekinach stwierdzono ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej - u kierowcy dodatkowo prawej nogi (za co przyznano 7,1 z 8 pkt).
Natomiast podczas próby uderzenia całą szerokością w przeszkodę stałą również stwierdzono ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej - na manekinie pasażera, który w tej próbie siedzi na kanapie po przekątnej do kierującego (7,5 na 8 pkt.).
W przypadku uderzenia w bok Insigni oraz po uderzeniu auta w słup ochrona manekina kierowcy była na optymalnym poziomie (maks. 16 pkt.). Poziom ochrony kręgów szyjnych przez zagłówki na przednich fotelach był wyższy, niż na tylnych miejscach (2,1 z 3 pkt).
Działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą przy niskich zakresach prędkości oceniono na 2,8 z 3 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci 42 pkt. (85 proc.)
W przypadku Opla Insignia wykorzystano fotelik Britax-Romer KidFix z nakładką XP (dla manekina 6-letniego dziecka) i podkładką podwyższającą francuskiej marki Nania Dream (dla manekina 10-letniego dziecka).
Podczas testu zderzenia czołowego (w przeszkodę odkształcalną) stwierdzono obciążenia kręgów szyjnych u starszego dziecka, z kolei u młodszego wystąpiły niewielkie przeciążenia klatki piersiowej (15 z 16 pkt).
Przy uderzeniu bocznym (od strony większego manekina) ochrona młodszego dziecka była na optymalnym poziomie, w przypadku starszego odnotowano niewielkie siły działające na głowę (8 z 8 pkt).
Testowany Opel Insignia został wyposażony w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy (standard i-Size). Specjaliści z Euro NCAP nie mieli uwagi co do czytelności aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasażera (7 z 13 pkt).
Euro NCAP ocenia również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być one mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix. Nie było żdnych uwag, stąd 12 z 12 punktów.
Ze względów konstrukcyjnych - centralny tunel - na środkowym miejscu kanapy nie można zamontować fotelika Maxi-Cosi CabrioFix z opcjonalną bazą EasyBase2 (brak miejsca na rozłożenie nogi stabilizującej).
Ochrona pieszych 32,8 pkt. (78 proc.)
Za ochronę na wysokości zderzaka (nóg dorosłego pieszego) przyznano 5,5 z 6 pkt, zaś na przednim pasie (miednicy) przyznano 3,5 z 6 pkt (największe zagrożenie występuje na zewnętrznych bokach reflektorów). Na powierzchni (aktywnej) maski (głowy) największe zagrożenie stanowiły podstawy słupków A (19,5 z 24 pkt.).
Działanie systemu AEB (autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą) z funkcją wykrywania pieszego, oceniono na 4,2 z 6 punktów.
Elementy podnoszące bezpieczeństwo 8,4 pkt. (69 proc.)
Z branych pod uwagę elementów wyposażenia podnoszących bezpieczeństwo Opel Insignia posiadało komplet: ogranicznik prędkości (1,3 z 3 pkt.), sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla przednich miejsc (2/3 pkt. - sygnalizacja dla miejsc na kanapie jest opcją!), asystenta utrzymania pasa ruchu (2,9/3 pkt.) i system AEB działający przy wyższych prędkościach (2,2/3 pkt.).