TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Volkswagen Arteon | 2017
Volkswagen Arteon
24-07-2017 | tekst: Maciej Kalisz | foto i film: EuroNCAP i archiwum
Arteon uzyskuje bardzo wysokie noty w testach zderzeniowych organizacji Euro NCAP. Niemal wszystkie brane pod uwagę elementy podnoszące bezpieczeństwo dostępne są w bazowej wersji wyposażenia.
Arteon to zupełnie nowy model, który w ofercie Volkswagena ma zastąpić - wycofanego z produkcji - Phaetona. Wiosną tego roku oficjalnie zadebiutował podczas salonu samochodowego w Genewie. Jego udział w testach Euro NCAP zbiegł się z wprowadzeniem auta do sprzedaży - także w polskich salonach.
Uzyskane wyniki w poszczególnych testach - na tle 24 modeli ocenianych przez Euro NCAP w tym roku - należą do jednych z najwyższych! W kategorii ochrony dorosłych jest to drugi wynik, dzieci - trzeci, pieszych - pierwszy i za systemy wspomagające - czwarty!
Standardowe wyposażenie testowanego Volkswagena Arteon obejmuje między innymi 7 poduszek powietrznych, przednie i tylne pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc, system mocowania fotelików Isofix na skrajnych miejscach kanapy, wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera, aktywną maskę silnika (która nieznacznie unosi się w momencie potrącenia pieszego), system AEB działający przy niskich i wysokich prędkościach, aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości oraz asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu.
Bezpieczeństwo dorosłych 36,8 pkt. (96 proc.)
Podczas uderzenia przodem w przeszkodę odkształcalną stwierdzono ryzyko odniesienia obrażeń: u kierowcy lewej nogi, u pasażera obu nóg (za co przyznano 7,9 z 8 pkt). Natomiast podczas próby uderzenia całą szerokością w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie, zaś na manekinie pasażera (który w tej próbie siedzi na kanapie po przekątnej do kierowcy) stwierdzono ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej (7,7/8 pkt.).
W przypadku uderzenia w bok oceniono ochronę kierowcy na optymalnym poziomie, zaś przy uderzeniu auta w słup stwierdzono ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej (15,9 z 16 pkt.).
Poziom ochrony kręgów szyjnych przez zagłówki na przednich fotelach i tylnych miejscach był na identyczny, bardzo dobrym poziomie (2,2 z 3 pkt).
Za działanie systemu AEB, którego zadaniem jest minimalizowanie skutków kolizji podczas jazdy w mieście, przyznano maksymalną ocenę 3 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci 42 pkt. (85 proc.)
Według Euro NCAP w testowanym Volkswagenie Arteon użyty został fotelik Britax-Romer KidFix z nakładką XP (dla manekina 6-letniego dziecka) - w rzeczywistości była to jego wersja z logo Volkswagena. Z kolei dla manekina 10-letniego dziecka wykorzystano również ten sam model fotelika robiąc z niego podwyższenie. W rzeczywistości konstrukcja tego fotelika nie pozwala na taką modyfikację, a w ofercie Volkswagena nie ma podkładek podwyższających.
Niezależnie od tego podczas testu zderzenia czołowego (z przeszkodą odkształcalną) stwierdzono u starszego dziecka niewielkie obciążenia kręgów szyjnych, u młodszego wystąpiły większe przeciążenia klatki piersiowej (15 z 16 pkt). Przy uderzeniu bocznym (od strony większego manekina) ochrona zarówno młodszego, jak i starszego dziecka była na optymalnym poziomie (8 z 8 pkt).
Testowany Volkswagen Arteon został wyposażony w mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy (standard i-Size). Specjaliści z Euro NCAP nie mieli uwagi co do czytelności aktualnego statusu przedniej poduszki powietrznej pasażera (7 z 13 pkt).
Euro NCAP ocenia również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być one mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix. Nie było żadnych uwag, stąd 12 z 12 punktów.
Ze względów konstrukcyjnych - centralny tunel - na środkowym miejscu kanapy nie można zamontować fotelika Maxi-Cosi Cabrio Fix z opcjonalną bazą EasyBase2 (brak miejsca na rozłożenie nogi stabilizującej).
Ochrona pieszych 36,1 pkt. (85 proc.)
Za ochronę na wysokości zderzaka (nóg dorosłego pieszego) i przedniego pasa (miednicy) przyznano po 6 z 6 pkt. Na powierzchni (aktywnej) maski (głowy) największe zagrożenie stanowiły podstawy słupków A (19 z 24 pkt.).
Działanie systemu AEB, z funkcją wykrywania pieszego, oceniono na 5,1 z 6 punktów.
Elementy podnoszące bezpieczeństwo 9,9 pkt. (82 proc.)
Z branych pod uwagę elementów wyposażenia podnoszących bezpieczeństwo Volkswagen Arteon posiadał pełny komplet: ogranicznik prędkości (1,5 z 3 pkt.), sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (3/3 pkt), asystenta utrzymania pasa ruchu (2,7/3 pkt.) i system AEB działający przy wyższych prędkościach (2,7/3 pkt.).