Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki
Tydzień 17/2019
27-04-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Ford, Mercedes, GDDKiA, GITD, Stalexport
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
• Ford ponownie przeszkoli młodych kierowców
• Luksusowy SUV Mercedesa zadebiutuje pod koniec roku
• Zachowaj odstęp - zasada trzech sekund
• Kierowca ciężarówki z blisko 6 promilami alkoholu
• Stalexport rozpoczął ostatni etap remontu na A4
Ford ponownie przeszkoli młodych kierowców

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Ford Polska rozpoczyna czwartą edycję bezpłatnych szkoleń skierowanych do kierowców w wieku 18-24 lata. To oni, w przeliczeniu liczby wypadków na 10 tys. osób z danego przedziału wiekowego, są najczęściej ich sprawcami. Równie najwyższy wskaźnik odnosi się do rannych i zabitych. Problem ten nie dotyczy tylko Polski, podobnie dzieje się na drogach całego świata. Stąd potrzeba realnych działań, w 2003 roku Ford zapoczątkował w USA program Driving Skills for Life (DSFL). W 2016 roku po raz pierwszy mogli z niego skorzystać młodzi kierowcy z naszego kraju.
Szkolenie składa się z dwóch głównych części - teorii i praktyki. Ta ostatnia obejmuje szereg jazd - od płyty poślizgowej, poprzez utrzymanie prawidłowej prędkości i odległości od innego pojazdu, do pełnego hamowania w sytuacjach awaryjnych.
Teraz dołączony został nowy blok "Podziel się drogą", który odnosi się do rowerzystów. Jednym z ćwiczeń będzie próba wyrobienia nawyku otwierania drzwi - przy wysiadaniu - prawą drugą - "dalszą" ręką. Wymusza to w sposób naturalny obrót głowy do tyłu, co w praktyce pozwala dostrzec zbliżający się jednoślad. Właśnie niespodziewane otwarcie drzwi samochodu jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadku, w którym poszkodowany zostaje rowerzysta. Program zakłada też szkolenie z manewrów, które pozwalają uniknąć kolizji z jednośladem, a także sezreg doświadczeń w świecie wirtualnym nazwanych WheelSwap.
Do tej pory Ford Polska przeszkolił ponad trzy tysiące młodych kierowców. Kolejnych sześć zajęć zaplanowano na ten rok. W dniach 10-12 maja odbędą się w Olsztynie (Aeroklub Warmińsko-Mazurski) i 17-19 maja w Poznaniu (INEA Stadion). Szkolenia Driving Skills for Life są bezpłatne - formularz rejestracyjny należy podbrać ze strony www.forddsfl.pl/szkolenie/kalendarz-wydarzen
"Ci z nas, którzy dłużej jeżdżą, pamiętają błędy i zbędne ryzyko, które podejmowaliśmy w młodości, mimo że na egzaminie dopuszczono nas do poruszania się po drogach publicznych. DSFL to sposób na szkolenie młodych kierowców z naciskiem na nieustannie zmieniający się europejski krajobraz drogowy. Pomaga to uchronić absolwentów naszych kursów, a także innych uczestników ruchu, w tym rowerzystów, przed bolesnymi doświadczeniami na drogach"
- mówi Mariusz Jasiński, dyrektor marketingu Ford Polska.
Luksusowy SUV Mercedesa zadebiutuje pod koniec roku

PREMIERA TYGODNIA | Na kończącym się właśnie New York International Auto Show, Mercedes zaprezentował drugą generację SUV-a GLS (poprzednie oznaczenie GL). Podobnie jak w USA, tak i w Europie model ten zadebiutuje pod koniec roku.
Nowy GLS nieznacznie urósł - mierzy teraz 5207 mm długości (+77 mm), w tym rozstaw osi 3135 mm (+60 mm), i 1956 mm szerokości (+22 mm). Daje to więcej miejsca w każdym z trzech rzędów siedzeń. W środkowym tradycyjną kanapę można zastąpić dwoma fotelami. Jak podaje Mercedes, z tyłu na brak miejsca nie będą narzekały osoby nawet o wzroście 190 cm.
Komfort podróży zapewni inteligentne zawieszenie E-Active Body Control z adaptacyjnym układem tłumienia, systemem skanowania nawierzchni drogi i funkcją pochylenia nadwozia podczas pokonywania zakrętów oraz pięciostrefowa klimatyzacja i bogaty zestaw multimediów. Ciekawostką jest funkcja Carwash - aktywowana podczas wjazdu na myjnię unosi nadwozie, automatycznie składa lusterka i domyka boczne szyby oraz okno dachowe i udostępnia obraz z przedniej kamery.
W gamie jednostek napędowych dostępne będą dwa diesle 350d 286 KM i 400d 330 KM oraz hybryda z silnikiem benzynowym V8 i elektrycznym o łącznej mocy 376 kW (511 KM). Napęd na cztery koła 4Matic (z rodziałem od zero do 100 procent) przenosić będzie przekładnia automatyczna 9G-Tronic. W opcji reduktor do jazdy w terenie.
Zachowaj odstęp - zasada trzech sekund

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Proporcjonalnie do rozbudowy sieci autostrad i dróg ekspresowych w Polsce rośnie na nich liczba wypadków. W 2018 roku stanowiły one niemal 3 procent wszystkich zdarzeń, trzeba jednak podkreślić, że w co ósmym zginął człowiek. Jedną z głównych przyczyn był brak zachowania odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu. Tragiczne skutki jazdy na zderzaku w połączeniu z dopuszczalną prędkością rzędu 120 czy 140 km/h są odzwierciedleniem praw fizyki.
Zarządzca tych dróg, GDDKiA, apeluje o zachowanie odpowiedniego odstępu między pojazdami. Wystarczy stosować się do reguły "trzech sekund". Oznacza to, że w miejscu, w którym widzimy poprzedzający nas samochód powinniśmy się znaleźć nie wcześniej niż za trzy sekundy. Oczywiście im szybciej jedziemy, bądź pada deszcz i jest ślisko, czas ten powinien być dłuższy. Z reguły od dostrzeżenia niebezpieczeństwa do naciśnięcia pedału hamulca mija nawet do 2 sekund!
Do wyliczenia, jako punkty odniesienia, mogą posłużyć ustawione przy drogach słupki pikietażowe. Na marginesie znajdujące się na nich wskazania - numer drogi, kilometry oraz metry (co 100) są nieocenioną wskazówką przy zgłaszaniu pod numer alarmowy 112 miejsca wypadku.
Oczywiście zasada "trzech sekund", jak i zakaz jazdy na zderzaku, odnosi się do wszystkich kategorii dróg.
Kierowca ciężarówki z blisko 6 promilami alkoholu!

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Zatrważającą sytuację ujawnili 23 kwietnia funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego. Na S8 w kierunku Wrocławia zauważono pojazd ciężarowy, którego kierowca miał problemy z utrzymaniem pasa ruchu, zajeżdżając przy tym innym drogę. Podczas próby zatrzymania prowadzący nie reagował na sygnały dźwiękowe i polecenia patrolu ITD. Dopiero po sześciu kilometrach pojazd został skutecznie zablokowany. Okazało się, że kierujący był pod wpływem alkoholu, badanie wykazało ponad 5,6 promila w wydychanym powietrzu! W kabinie ciężarówki znajdowała się otwarta butelka wódki.
Niestety, nie jest to odosobniony przypadek wśród kierowców zawodowych. 10 kwietnia podczas dwugodzinnej kontroli trzeźwości na placu poboru opłat w Strykowie funkcjonariusze ITD zatrzymali litewskiego kierowcę, który miał 0,6 promila alkoholu w wydychanym powietrzu. Z kolei Łotysz, którego zatrzymano 5 kwietnia na drodze krajowej nr 92 miał 2,3 promila.
Inspektorzy Transportu Drogowego mogą również zatrzymywać kierowców samochodów osobowym. Podstawową może być przekroczenie prędkości lub przejazd na czerwonym świetle. W obu przypadkach okazało się, że kierujący byli pod wpływem alkoholu. Wszyscy nietrzeźwi zatrzymani przez ITD przekazani zostali policji.
Stalexport rozpoczął ostatni etap remontu na A4

POLSKIE DROGI | Utrudnień na autostradzie A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem ciąg dalszy. Rozpoczęto bowiem kolejny, choć już ostatni, etap jej modernizacji. W pierwszej kolejności remont obejmuje odcinki pomiędzy węzłami Chrzanów i Rudno (od 376 do 380 km) oraz Jeleń - Chrzanów (368 - 372 km). Docelowo będzie to 42,4 km drogi w kierunku Krakowa, do którego w tym czasie poprowadzi jeden pas, a prędkość zostanie ograniczona do 80 km/h.
Z kolei po majowym weekendzie rozpocznie się wymiana nawierzchni i poszerzanie wjazdu na plac poboru opłat w Balicach. Wszystkie prace zarządca tego odcinka, Stalexport Autostrada Małopolska, planuje zakończyć w październiku 2020 roku.
"W pierwszym etapie wymiany nawierzchni naszej autostrady przetestowaliśmy organizację ruchu, która okazała się być optymalna z punktu widzenia płynności przejazdu. Każdy z remontowanych odcinków jezdni był odpowiednio krótki, a przez cały okres trwania remontu zachowaliśmy dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Wyjątek stanowiły krótkotrwałe okresy związane z montażem lub demontażem stalowych barier bezpieczeństwa, rozdzielających przeciwne kierunki ruchu. Zakładamy, że wymiana pozostałych 42 km nawierzchni przebiegnie równie sprawnie nie powodując uciążliwości dla kierowców. Także prace na placach poboru opłat w Balicach, a później w Mysłowicach prowadzić będziemy wiosną i jesienią, z przerwą w okresie zwiększonego, wakacyjnego natężenia ruchu"
- mówi Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska.
|