WYDARZENIA

Premiery | Opel Astra K hatchback

Ruszyła produkcja nowej Astry

29-09-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Od momentu rynkowego debiutu Opel Astra związany jest z Polską. Dzisiaj w Gliwicach oficjalnie rozpoczęto produkcję V-generacji tego modelu.

WYDARZENIA | Ruszyła produkcja nowej Astry

Oczywiście był to debiut symboliczny, bo przed kilkunastoma dniami pierwsze egzemplarze Astry (w nomenklaturze producenta oznaczone literą K) zapełniły szczelnie stoisko Opla na salonie samochodowym we Frankfurcie. Nie jest żadną tajemnicą, że przed rozpoczęciem właściwej produkcji zawsze powstaje próbna, ale w pełni wartościowa, partia. Zresztą część samochodów wyjeżdża w angielskim Ellesmere Port i co ciekawe Astry z kierownicą po prawej stronie (z logo Vauxhall) powstają także w Gliwicach.

WYDARZENIA | Ruszyła produkcja nowej Astry

Produkcja w General Motors Manufacturing Poland w Gliwicach ruszyła pod koniec 1998 roku. Obecnie na tych terenach działają fabryki samochodów osobowych i silników oraz Centrum Usług Wspólnych, a zatrudnienie zbliża się do 4 tys. osób. Obecnie z taśm GMMP zjeżdża IV-generacja Astry (J) w nadwoziu sedan, GTC i OPC oraz kabriolet Cascada, który jeszcze w tym roku - ze znaczkiem Buick - trafi na amerykański rynek. Oficjalnie od dziś uzupełnieniem produkcji jest nowa Astra (K) w wersji hatchback. Średnio co 100-110 sekund bramy fabryki w Gliwicach opuszcza jeden samochód.

Według danych firmy Samar za okres styczeń - sierpień 2015, Astra zajmuje 4. miejsce w rankingu sprzedaży nowych samochodów w Polsce. Z kolei Opel, także dzięki Corsie, Mokce, Insignii i Merivie, plasuje się na 4. miejscu wśród wszystkich producentów. Podobnie jest w innych krajach europejskich.

WYDARZENIA | Ruszyła produkcja nowej Astry

Wszystko to sprawia, że zainteresowanie rozpoczęciem produkcji nowego auta spotyka się z dużym zainteresowaniem władz państwowych i lokalnych, zarządu firmy oraz mediów.

"Wszyscy jesteśmy dumni z tego, że najlepsze produkty w swojej klasie są produkowane właśnie w Polsce. Rozwój fabryki ma także duże znaczenie zarówno dla Śląska, jak i całej polskiej gospodarki"

- powiedział na dzisiejszym spotkaniu w Gliwicach wicepremier i minister gospodarki, Janusz Piechociński.

Z kolei Peter Christian Kuspert, wiceprezes ds. sprzedaży i obsługi posprzedażnej w Oplu dodał, że "jeszcze przed oficjalnym wejściem modelu na rynek otrzymaliśmy ponad 30 000 zamówień, co pokazuje, że spełniamy oczekiwania naszych klientów".

Od początku miesiąca przedsprzedaż nowej Astry prowadzona jest również w polskich salonach, jej podstawowa wersja kosztuje blisko 60 tys. złotych.

WYDARZENIA | Ruszyła produkcja nowej Astry

Nowej Astrze, także w wersji kombi, czyli Sports Tourer, przyjrzeliśmy się już z bliska na salonie samochodowym we Frankfurcie. Dziś mieliśmy okazję, niestety tylko na fotelu pasażera, odbyć jazdę po terenie fabryki. Trudno z niej wyciągnąć jakiekolwiek wnioski, niemniej od razu spodobał się duży, dotykowy ekran na desce rozdzielczej. Skrywa on w sobie system IntelliLink, który umożliwia integrację samochodu ze smartfonem działającym pod iOS oraz Android.

Uwagę przyciągnęły również matrycowe reflektory LED IntelliLUX, w które wyposażony został wyprodukowany dziś w Gliwicach egzemplarz nr 1. Nowa Astra to także pierwszy model Opla, w którym seryjnie montowany jest system OnStar, który jest pochodną - wciąż nie wdrożonego w Polsce - eCall. Zresztą na wyposażeniu pojawiły się nowe wersje znanych już elementów podnoszących bezpieczeństwo.

I na koniec praktyczne odkrycie. W wielu współczesnych modelach samochodów wymiana żarówek w reflektorach głównych jest mocno utrudniona bądź wręcz niemożliwa do wykonania poza serwisem. W nowej Astrze wystarczy odkręcić wieko bądź zdjąć plastikową osłonę. Brawo!