WYDARZENIA

Targi | Salon samochodowy Genewa 2015 | Opel

Viva Karl!

07-03-2015 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Opel umacnia się w segmencie małych samochodów. Karl (odpowiednikiem w Vauxhall jest Viva) ustawia się pomiędzy Adamem i Corsą.

WYDARZENIA | Genewa 2015 | Opel Karl - przód auta

V-generacja Corsy zadebiutowała jesienią 2014 roku na salonie w Paryżu. Przez ponad 30 lat obecności na rynku stała się najbardziej znanym modelem Opla. Również w Polsce jest najczęściej wybieranym samochodem tej marki. Wydawać by się mogło, że taka sytuacja całkowicie usatysfakcjonuje producenta. Tym bardziej, że segment niżej oferowany jest całkiem nowy model Adam. Ciężko jest mu jednak zdobyć powszechne zainteresowanie, jego największym ograniczeniem jest wyłącznie 3-drzwiowe nadwozie i homologacja dla 4 osób.

Dodanie do niego drugiej pary drzwi byłoby bardzo trudnym zadaniem. Zamiast tego Opel zdecydował się na wykorzystanie Chevroleta Sparka (marka znika z Europy) i rozwinięcia schodzącego z rynku modelu Agila. Tak powstał Karl, którego nazwa nawiązuje do imienia syna (Carl) założyciela firmy, Adama Opla.

WYDARZENIA | Genewa 2015 | Opel Karl - bagażnik

Według wstępnych informacji producenta nowe auto ma 3680 mm długości przy rozstawie osi 2385 mm. Jego szerokość przekroczy 1420 mm, a wysokość 1480 mm. Przestrzeń bagażowa, po złożeniu oparć kanapy (40:60) ma wzrosnąć do 940 litrów.

Auto oferowane będzie w 3 poziomach wyposażenia - Essentia, Enjoy i Cosmo. W zależności od naszego wyboru na liście wyposażenia znajdzie się m.in. asystent utrzymania pasa ruchu i parkowania, podgrzewane fotele i kierownica oraz tryb jazdy City.

Napęd stanowić będzie 3-cylindrowy silnik benzynowy 1.0 EcoTec o mocy 75 koni mechanicznych współpracujący z 5-biegową skrzynią manualną. Opcjonalnie dostępny będzie pakiet ecoFlex, zawierający m.in. opony o niskim oporze toczenia i dwa aerodynamiczne spojlery. Jak zapewnia producent, dzięki niemu średnie zużycie paliwa wyniesie 4,3 litra na 100 kilometrów.

WYDARZENIA | Genewa 2015 | Opel Karl - tył auta

Podstawowa wersja Karla ma kosztować w Niemczech poniżej 10 tys. euro. Auto w polskich salonach pojawi się w II połowie tego roku.

WYDARZENIA | Genewa 2015 | Opel Karl - kokpit

Do modeli Opla, w tym Karla, trafi również system łączności pokładowej OnStar. Opierać się będzie na sieci LTE, a dzięki niej na WIFI, do której dostęp uzyskają pasażerowie auta - maksymalnie można podłączyć 7 urządzeń. Dzięki specjalnej aplikacji na smartfona będzie można m.in. kontrolować najważniejsze parametry samochodu, a w przypadku kradzieży pojazdu monitorować jego położeni

Ważną funkcją będzie automatyczne wysłanie sygnału SOS, do jego aktywacji wystarczy odpalenie którejkolwiek poduszki powietrznej. Wówczas z kierowcą skontaktuje się pracownik call center (działającego przez całą dobę i 365 dni roku) i jeżeli nie nawiąże z nim rozmowy wyśle na miejsce (lokalizacja GPS) służby ratunkowe.

Również kierowca lub pasażer będzie mógł aktywować sygnał SOS i skontaktować się z centrum pomocy. Służy do tego przycisk umieszczony w obudowie lusterka wstecznego. System OnStar działa już w krajach Ameryki Północnej. W Europie, w tym i w Polsce, pojawi się w połowie roku. Producent nie podaje jeszcze szczegółów tej oferty, wiadomo jedynie, że będzie bezpłatnie funkcjonował przez okres 12 miesięcy.