POLSKIE DROGI
Aktualności | S74 oraz DK9 i DK74
Coraz bliżej otwarcia obwodnicy Opatowa
| tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKiA/archiwum Jedź Bezpiecznie
W drugiej połowie 2025 roku planowane jest oddanie do użytku obwodnicy Opatowa. Inwestycja ta nie tylko wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, ale stanie się także istotnym węzłem komunikacyjnym na przecięciu ekspresówek S9 i S74 oraz drogi krajowej nr 74.
Kręgosłupem drogowym województwa świętokrzyskiego jest ekspresówka S7 o przebiegu północ (Trójmiasto) - południe (Kraków). W jej przypadku jest już przejezdny cały odcinek na terenie tego regionu Polski.
Drugim kluczowym ciągiem ma być S74 w relacji zachód (Łódź) - wschód (węzeł Nisko na S17 na Podkarpaciu, kierunek Rzeszów). Docelowo liczyć będzie około 200 kilometrów. Na razie kierowcy mogą korzystać jedynie z krótkiego fragmentu Kielce - Cedzyna (7 km).
Z kolei na etapie robót budowlanych są odcinki:
-
od granicy województwa łódzkiego i świętokrzyskiego do węzła Kielce-Bocianek,
-
od Cedzyny do obwodnicy Opatowa (11 km).
Ta ostatnia stanowić będzie krzyżówkę z drogami krajowymi nr 9 (Radom - Rzeszów) i 74 (Wieluń - Zamość - przejście graniczne z Ukrainą w Zosinie).
Tymczasowa organizacja ruchu na obwodnicy Opatowa
Obwodnica Opatowa, będąca najbardziej zaawansowaną częścią przyszłej trasy S74, miała zostać oddana do użytku już wiosną 2025 roku. Termin ten przesunięto na trzeci kwartał. W międzyczasie trzeba się liczyć z cyklicznymi zmianami w organizacji ruchu.
Kolejna z nich ma nastąpić we wtorek 20 maja. Tego dnia drogowcy udostępnią 3-kilometrowy łącznik obwodnicy Opatowa dla obu kierunków relacji: Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Annopol - Kraśnik - Lublin/Zamość. Wjazd będzie możliwy z nowo wybudowanych rond w Zochcinku (DK9) oraz Adamowie (DK74). Dla ułatwienia orientacji, ustawione zostaną nowe tablice kierunkowe z nazwami miast: Kielce i Lublin.
Dzień wcześniej, w poniedziałek, otwarty zostanie wiadukt w Okalinie, umożliwiający lokalny ruch nad budowaną trasą S74. Wkrótce oddany do użytku zostanie również przejazd w Jałowęsach.
Droga krajowa nr 9 zyska po dwa pasy ruchu
Jednym z najważniejszych elementów obwodnicy Opatowa jest rozbudowa drogi krajowej nr 9 (Radom – Rzeszów). Choć trasa ta jest mocno obciążona ruchem ciężarowym, obecnie nie planuje się jej przekształcenia w drogę ekspresową. Powstają jednak obejścia miejscowości leżących na jej przebiegu, jak Iłża czy Ostrowiec Świętokrzyski.
Wkrótce dołączy do nich Opatów, z tą różnicą, że funkcjonować tu będzie układ o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu w każdą stronę (5 km). Trwa właśnie układanie ostatniej, ścieralnej, warstwy nawierzchni. Dalszy przebieg DK9 będzie wspólny z S74 (6,5 km) do ronda w Okalinie.