TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów | Maj 2025

Euro NCAP sprawdza wyposażenie samochodów dostawczych

| | foto: Euro NCAP

Organizacja Euro NCAP oceniła aż 36 modeli lekkich samochodów dostawczych. Tym razem, zamiast testów zderzeniowych, skupiono się na trzech aspektach wyposażenia: elementach podnoszących bezpieczeństwo jazdy, systemach wsparcia kierowcy oraz rozwiązaniach ułatwiających działania służb ratunkowych po wypadkach.

TESTY EURO NCAP | 36 modeli lekkich samochodów dostawczych - maj 2025

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) obecnie po drogach naszego kontynentu porusza się ponad 30 milionów aut dostawczych. Ich popularność systematycznie rośnie, tylko w ubiegłym roku odnotowano wzrost sprzedaży o ponad 8 proc.

Trend ten zauważyła organizacja Euro NCAP, która po raz kolejny oceniła popularne marki i modele lekkich samochodów dostawczych. Jednak zamiast tradycyjnych testów zderzeniowych skoncentrowano się na elementach wyposażenia. Są to trzy segmenty:

  • elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: sygnalizacja niezapięcia pasa bezpieczeństwa, monitorowanie uwagi oraz ogranicznik prędkości, adaptacyjny tempomat i sygnalizacja przekroczenia linii pasa ruchu;

  • systemy wsparcia kierowcy: układ automatycznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty, asystent utrzymania wybranego pasa ruchu i układ automatycznego hamowania awaryjnego przy niskich prędkościach;

  • rozwiązania dla służb ratunkowych: karta ratownicza, system e-Call i konstrukcja pojazdu ułatwiająca wydostanie poszkodowanych.


Citroen Berlingo

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 73 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 47 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Citroen Dispatch

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 75 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 52 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Citroen Jumper

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 78 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 64 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Citroen Jumpy

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 75 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 52 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Citroen Relay

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 78 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 64 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Farizon SV

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 60 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 85 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Fiat Doblo

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 73 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 47 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Fiat Ducato

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 78 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 64 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Fiat Scudo

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 75 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 52 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Ford Transit

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 78 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 93 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Ford Transit Connect

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 72 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 76 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Ford Transit Courier

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 80 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 83 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Ford Transit Custom

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 80 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 93 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Iveco Daily

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 64 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 73 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Levc VN5

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 74 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 35 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Maxus eDeliver 5

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 67 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 77 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Maxus eDeliver 7

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 61 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 74 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Maxus eDeliver 9

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 61 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 71 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Mercedes Citan

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 74 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 79 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Mercedes Sprinter

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 75 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 89 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Mercedes Vito

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 75 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 89 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Nissan Interstar

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 73 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 76 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Nissan Primastar

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 68 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 61 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Nissan Townstar

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 54 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 71 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Opel Combo

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 73 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 47 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Opel Movano

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 78 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 64 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Opel Vivaro

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 75 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 52 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Peugeot Boxer

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 78 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 64 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Peugeot Expert

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 75 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 52 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Peugeot Partner

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 73 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 47 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Renault Kangoo van

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 79 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 74 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Renault Master

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 73 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 76 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Renault Trafic

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 68 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 61 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Volkswagen Caddy Cargo

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 72 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 76 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.


Volkswagen Crafter

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 77 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 72 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.

Volkswagen Transporter

  • Ocena ogólna:

  • Elementy podnoszące bezpieczeństwo jazdy: 80 proc.

  • Systemy wsparcia kierowcy: 93 proc.

  • Rozwiązania dla służb ratunkowych: 80 proc.