POLSKIE DROGI
Inwestycje | Obwodnice
Budowa 100 obwodnic - sierpień 2024
29.08.2024 | oprac. redakcja | foto: GDDKiA/archiwum
W lutym 2020 rząd ogłosił nowy program budowy 100 obwodnic. Dziesięcioletni plan jest nie tylko ambitny, ale i ważny z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Sukcesywnie śledzimy postępy na nich, dziś: Białobrzegi, Gąski, Nowa Wieś Wielka, Pradła, Stargard i Strykowo.
Województwo kujawsko-pomorskie: Nowa Wieś Wielka
W województwie kujawsko-pomorskim zaplanowano w ciągu dróg krajowych sześć nowych obwodnic. Dla obejścia miejscowości Nowa Wieś Wielka (DK25) w mijającym miesiącu złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). Wskazano w nim wybór wariantu 2 (zachodni) o przekroju jednojezdniowym przekroju po pasie ruchu w każdą stronę. Wydanie decyzji uprawomocni jej przebieg i pozwoli na ogłoszenie przetargu na realizację. Obwodnica Nowe Wsi Wielkiej powinna być gotowa do 2029 roku.
Pozostałe obwodnice w województwie kujawsko-pomorskim są na etapie przygotowań. Najbardziej zaawansowane procedury dotyczą Kowalewa Pomorskiego (DK15), w maju 2024 roku złożono wniosek o wydanie DŚU.
Województwo podlaskie: Białobrzegi
Drogi krajowe w województwie podlaskim zyskają pięć nowych obwodnic. Na początku sierpnia 2024 roku GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę obejścia Białobrzegów (DK8). Kontrakt zrealizuje firma Strabag (181 mln zł) w czasie 39 miesięcy. Do tego okresu nie wlicza się, na etapie prac budowlanych, przerwy zimowej od 15 grudnia do 15 marca. Zgodnie z tym założeniem inwestycja powinna zostać oddana do użytku w 2028 roku.
Obwodnica Białobrzegów będzie miała przekrój jednej jezdni po pasie ruchu w każdą stronę. Jej długość wyniesie blisko 3,5 kilometra, w ciągu powstanie między innymi estakada nad Kanałem Augustowskim (900 metrów).
Dwie z planowanych obwodnic w województwie podlaskim - Suchowola i Sztabin (obie DK8) - są od roku w budowie. Dla obejścia Augustowa (DK16) został złożony wniosek o wydanie DŚU, a dla Zambrowa (DK63/66) trwają prace przygotowawcze.
Województwo śląskie: Pradła
W ramach rządowego programu na Śląsku powstanie pięć obwodnic. Zakończył się właśnie przetarg na wykonawcę prac budowlanych (projekt jest już gotowy) obejścia Pradeł (DK78). Z piętnastu ofert tylko pięć zmieściło się z zaplanowanym budżecie. Najniższą kwotę zaproponowała firma NDI Sopot (64 mln zł). Obecnie trwa analiza złożonych dokumentów.
Obwodnica Pradeł będzie miała dwa kilometry długości o jednojezdniowym przekroju po pasie ruchu w każdą stronę. Jej ciągu powstanie między innymi wiadukt drogowy (DW794) i most nad Krztynią.
GDDKiA wyłoniła też zwycięzcę przetargu na realizację obwodnicy Kroczyc (DK78). W tym przypadku trwa kontrola uprzednia Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Drogowcy planują podpisanie umowy z wykonawcą jeszcze w tym roku.
Z kolei wspólna obwodnica miejscowości Goleniów i Szczekociny (DK78) jest tuż przed ogłoszeniem postępowania przetargowego. Szykowana jest także wspólna inwestycja dla Blachowni i Herb (DK46), obecnie składany jest wniosek o wydanie DŚU. W ramach jednego zadania powstanie też obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca (DK78). Obecnie jest opracowywane Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). Realizacja przewidziana jest na lata 2029-2031, a więc w terminie przekraczającym program budowy 100 obwodnic.
Województwo warmińsko-mazurskie: Gąski
Województwo warmińsko-mazurskie zyska pięć obwodnic. Jedna z nich, dla miejscowości Smolajny (DK51), została już oddana do użytku. W II połowie sierpnia 2024 roku wydano decyzję o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obejścia Gąsek (DK65). Oznacza to formalne rozpoczęcie prac budowlanych w terenie. Termin oddania do użytku wypada w pierwszej połowie 2027 roku.
Obwodnicę Gąsek wybuduje firma PORR (77 mln zł). Nowa droga będzie miała trzy kilometry długości o przekroju jednej jezdni. W jej ciągu powstaną dwa wiadukty oraz przejście dla zwierząt średnich. Jednocześnie GDDKiA zapowiada gruntowną przebudowę DK65 na odcinku blisko 50 kilometrów (od Kowali Oleckich do granicy województw warmińsko-mazurskiego i podlaskiego).
Wspólna obwodnica dla Dywit i Olsztyna (DK51) jest na etapie przygotowania STEŚ. Dla dwóch ostatnich - Pisz (DK58 i DK63) i Szczytno (DK53/DK57) - opracowywane jest STEŚ z elementami Koncepcji programowej. W województwie warmińsko-mazurskim na liście rezerwowej pozostaje obejście Dobrego Miasta (DK51). Na jego realizacje poszukiwane są pieniądze.
Województwo wielkopolskie: Strykowo
W województwie wielkopolskim powstanie 8 obwodnic w ciągu dróg krajowych. Jedna z nich - dla Strykowa (DK32) - została właśnie oddana do użytku. Inwestycja, w formule projektuj i buduj, prowadzona była od jesieni 2021 roku. Jej wykonawcą jest firma PORR (78 mln zł). Nowa droga przebiega po południowej stronie miejscowości, w jej ciągu powstały dwa wiadukty nad torami kolejowymi.
To druga obwodnica z rządowego programu, która została już ukończona w województwie wielkopolskim. Pod koniec I półrocza 2024 oddano do użytku obejście Grzymiszewa (DK72).
Trzy z planowanych obwodnic - Gostynia (DK12), Koźmina Wielkopolskiego (DK15) i Żodynia (DK32) - są na etapie realizacji. Dla pozostałych - Kalisz (DK25), Kamionnej (DK24) oraz Krotoszyna/Zdun/Cieszkowa (DK15) prowadzone są prace projektowe.
Województwo zachodniopomorskie: Stargard
Województwo zachodniopomorskie zyska aż 9 nowych obwodnic. Dla obejścia Stargardu (DK20) podpisano właśnie umowę na projekt i budowę. Inwestycję zrealizuje Strabag (76 mln zł). Termin oddania do użytku - z uwzględnieniem przerw zimowych - ustalono na ostatni kwartał 2027 roku.
Obwodnica będzie miała długość 4,5 kilometra o przekroju jednej jezdni. Jej początek zaplanowano na węźle Stargard Wschód (S10), zaś koniec tuż poza granicami tej miejscowości.
Z pozostałych nowych obwodnic w województwie zachodniopomorskim jeszcze w tym roku zostanie oddana drogą omijająca Gryfino (DK31). W 2025 roku gotowa będzie obwodnica Szczecinka (DK20). Dla trzech z obwodnic w ciągu DK22 - Rusinowa, Szwecji i Wałcza - podpisano umowy z wykonawcami. W kolejce do budowy, jest już opracowany projekt, czeka Kołbaskowo (DK13). W tym przypadku inwestycja jest koordynowana z niezależną od rządowego programu realizacją II etapu Przecławia i Warzymic (A6/DK13).
Jeszcze w tym roku GDDKiA chce ogłosić przetarg na obwodnicę Złocienia (DK20). Ostatnia z planowanych inwestycji na Zachodnim Pomorzu, dla miejscowości Człopa (DK22) uzyskała już DŚU i prowadzone są dalsze prace przygotowawcze.