POLSKIE DROGI
Aktualności | S1
Rusza budowa ostatniego odcinka S1
08.02.2025 | oprac. redakcja | foto: archiwum
Otrzymanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej to formalny początek prac budowlanych. Taki dokument uzyskał właśnie wykonawca S1 pomiędzy węzłami Kosztowy II i Bieruń.
S1 jest jedną z najkrótszych dróg ekspresowych w Polsce. Jej początek to wspólny z autostradą A1 węzeł Pyrzowice (woj. śląskie), zaś koniec na przejściu granicznym ze Słowacją w Zwardoniu (woj. śląskie). Docelowa długość wyniesie blisko 135 kilometrów, z których oddanych do ruchu zostało ponad 85 kilometrów.
Opóźnienie na S1 Kosztowy II - Bieruń
Pozostałe są w różnym stopniu realizacji. Do etapu budowy przechodzi właśnie ostatni odcinek pomiędzy węzłami Mysłowice Kosztowy II i Bieruń (10 km). Jest to możliwe dzięki wydaniu decyzji o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Zgodnie z umową wykonawca - firma Budimex (490 mln zł) - ma na to czas do października 2026 roku. Jednak z uwagi na skomplikowany proces wydawania zezwolenia, w którym musiano uwzględnić między innymi zmiany w decyzji środowiskowej, opóźnienie wynosi co najmniej rok.
ekspresowa S1 Mysłowice - Bieruń będzie miała przekrój dwóch jezdni po dwa pasy w każdą stronę z rezerwą na trzeci. W jej ciągu powstaną między innymi węzły Kosztowy II i Lędziny, para Miejsc Obsługi Podróżnych Lędziny Wschód i Zachód oraz wiadukt kolejowy i przejście dla dużych zwierząt.
Zaawansowanie prac na S1
Dalszy przebieg S1 w kierunku południowej granicy Polski został podzielony jest na trzy zadania, które są w różnym etapie budowy:
Bieruń - Oświęcim (2,9 km), zaawansowanie prac około 20 proc.;
Oświęcim - Dankowice (15 km), około 90 proc., oddanie do ruchu III kwartał 2025 roku;
Dankowice - Bielsko-Biała (12 km), około 80 proc., oddanie do ruchu pod koniec 2025 roku.
Ostatnim placem budowy na tym fragmencie S1 jest odcinek Przybędza - Milówka (8,5 km). Powstają tu między innymi dwa dwunawowe tunele i estakada o długości blisko jednego kilometra. Zaawansowanie prac osiągnęło 90 proc., zaś zakończenie inwestycji przewidziano także na koniec 2025 roku.
Przebudowa S1 Dąbrowa Górnicza - Lędziny
Tym samym S1 osiągnie pełny przebieg, ale na modernizację czekają dwa odcinki: Dąbrowa Górnicza - Sosnowiec (4,2 km) i Sosnowiec - Lędziny. Obecnie trwa opracowanie dokumentacji projektowej, w tym dla fragmentów o przekroju dwóch jezdni po trzy pasy ruchu w każdą stronę. GDDKiA podaje oddanie do ruchu do 2030 roku.