TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Skoda Elroq
Dziecko w Skodzie Elroq - foteliki i wózki
| tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum Jedź Bezpiecznie
Skoda Elroq posiada w standardzie 3 pary mocowań Isofix, ale montaż fotelika z grupy 2-3 na miejscu pasażera ogranicza brak możliwości zdemontowania zagłówka. Przestrzeń bagażnika ogranicza bateria trakcyjna silnika elektrycznego, pomimo to bez przeszkód spakowaliśmy dwa wózki dziecięce.

Foteliki dziecięce użyte w teście Skody Elroq:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.

Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Skodzie Elroq zamontujemy go przede wszystkim za pomocą uchwytów Isofix (trzy pary są standardem w każdej wersji wyposażenia).
W naszej próbie wykorzystaliśmy do tego bazę Maxi-Cosi 2WayFix z nogą stabilizującą. Dla jej lepszego oparcia wyjęliśmy dywanik podłogowy.
Wysokie nadwozie Skody Elroq uławia wkładanie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z zapiętym dzieckiem w środku.

Na tej samej bazie Isofix można zamontować tyłem do kierunku jazdy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl, który przeznaczony jest dla nieco starszego/większego dziecka. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie.
Podczas tej próby nie mieliśmy uwag. Ponownie wysokie nadwozie samochodu ułatwia wykonanie wszelkich czynności związanych z zapinaniem czy wyjmowaniem dziecka z fotelika.

Montaż na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Fotel pasażera należy też całkowicie obniżyć (regulacja ta jest standardem wyposażenia Skody Elroq), a jego oparcie ustawić w pionie.
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej podróżującej z tyłu na kanapie pozostaje około 15 cm wolnej przestrzeni.

Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix można obrócić przodem do kierunku jazdy (dla bezpieczeństwa dziecka zachęcamy, aby jak najdłużej stosować pozycję tyłem).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika dziecięcego w pełnym zakresie regulacji.

Na dole pleców fotela pasażera znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci. Klamrę pasa mocującego najwygodniej zapniemy od strony kanapy.

Na fotelu pasażera mocowania Isofix umieszczono bezpośrednio pomiędzy jego siedziskiem i oparciem. Wysunięto je do przodu, jednak na czas wsuwania grubszych szyn naszego fotelika Britax-Romer TriFix odchyliliśmy oparcie. Pozostała część montażu przebiegła bez uwag.
Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika dziecięcego w pełnym zakresie regulacji.

Kolejne dwie pary mocowań Isofix w Skodzie Elroq znajdziemy na skrajnych miejscach kanapy. Podstawa naszej bazy 2WayFix nie miała optymalnego oparcia na siedzisku kanapy - pomiędzy nimi powstał pusty klin. Bez rozstawieniem nogi stabilizującej również wyjęliśmy dywanik podłogowy.
Także z tyłu wysokie nadwozie samochodu oraz szeroko otwierane drzwi ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z zapiętym w środku dzieckiem.

Na tej samej bazie zamontowaliśmy w pozycji tyłem do kierunku jazdy fotelik 2WayPearl. Ponownie doceniliśmy wyższe nadwozie Skody Elroq oraz szeroko otwieraną drugą parę drzwi.

Montaż na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia całości do kokpitu. W tej konfiguracji zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na nogi.

Także na kanapie fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix ustawiliśmy przodem do kierunku jazdy. W tej konfiguracji bez przeszkód zmienialiśmy kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Kanapa Skody Elroq oraz wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi mają oznaczenie standardu i-Size.

Kolejne punkty kotwiczenia top-tether umieszczono w plecach skrajnych miejsc kanapy. Łatwy dostęp do nich przy zapinaniu pasa z klamrą mocującą zapewnia system dzielenie i składania oparć 40:60 (standard każdej wersji wyposażenia Skody Elroq).

Mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy obudowano plastikowymi nakładkami, które ułatwiają wsunięcie szyn fotelika. Potwierdziła to nasza próba z grubszymi prowadnicami w Britax-Romer TriFix. Dodatkowo mają one regulowany kąt położenia, przez co podstawa fotelika optymalnie przylegała do siedziska kanapy.
Bez przeszkód mogliśmy zmieniać pochylenie skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 100 st.

Przed montażem fotelika dziecięcego z grupy 2-3 zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Dzięki temu jego konstrukcja optymalnie przylega do oparcia. Czynność ta w Skodzie Elroq jest łatwa do wykonania.
Podstawa naszego fotelika Recaro Mako Elite 2 nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Zagłówek fotelika wysunęliśmy na maksymalną pozycję. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki samochodu wynosi 98 cm.

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Odległość pomiędzy naszymi największymi fotelikami zamontowanymi na kanapie Skody Elroq wynosi 26 cm. Naszym zdaniem nie ma wystarczającego miejsca do przewożenia w ten sposób trzeciego dziecka.
Zmierzona przez nas szerokość kanapy Skody Elroq wynosi 130 cm.

Wózki dziecięce użyte w teście Skody Elroq:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Skoda Elroq to samochód z napędem elektrycznym, w którym baterie ograniczają powierzchnię bagażnika. W podstawowej konfiguracji jego pojemność wynosi 470 litrów.
Zmierzona przez nas płyta podłogi ma wymiary 86 cm szerokości i 100 cm długości. Wysokość do ruchomej półki bagażnika wynosi 57 cm. Na tej przestrzeni bez trudu zmieściły się obie części naszego wózka dziecięcego - kompletne podwozie i gondola marki X-lander.

Wzdłuż bagażnika Skody Elroq zmieścił się nasz wózek-spacerówka marki Quinny. W zabezpieczeniu przewożonych przedmiotów pomocne są cztery haczyki do zaczepienia siatki lub linek. Przekątna pomiędzy nimi wynosi 121 cm.
Nadkola wykonano z tworzywa sztucznego, co naraża je na przypadkowe zarysowanie, na przykład elementami wózka dziecięcego.

Pod półką bagażnika Skody Elroq zmieściły się jednocześnie oba wózki dziecięce.
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 66 cm, do progu 72 cm, a do rączki służącej do zamykania klapy 194 cm. Ona sama unosi się na wysokość 202 cm.







