TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Citroen C3 Aircross II facelifting
Dziecko w Citroenie C3 Aircross - foteliki i wózki
23.07.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nacięcia w tapicerce kanapy - zamiast plastikowych prowadnic - ułatwiają montaż szyn fotelików dziecięcych typu Isofix. Testowany egzemplarz Citroena C3 Aircross doposażono w przesuwaną kanapę z regulacją ustawienia oparcia, co może pomóc w zmieszczeniu do bagażnika wózka dziecięcego.
Foteliki dziecięce użyte w teście Citroena C3 Aircross II facelifting:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Dezaktywacja czołowej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W Citroenie C3 Aircross zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Podczas naszej próby z wykorzystaniem Maxi-Cosi Pebble Plus (grupa 0/0+) nie uwag.
Montaż na przednim miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu i ustawienia oparcia w pionie. Należy też obniżyć fotel, ale funkcja ta nie jest dostępna także po modernizacji II generacji Citroena C3 Aircross.
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 12 cm wolnej przestrzeni.
W C3 Aircross mocowania Isofix (i-Size) znajdują się wyłącznie na skrajnych miejscach kanapy. Uchwyty wciąż nie posiadają plastikowych prowadnic, ale bez problemu wsunęliśmy w nie szyny bazy (fotelika).
Bez uwag podczas rozstawiania nogi stabilizującej. Wcześniej, dla lepszego jej oparcia, wyjęliśmy z auta dywanik podłogowy.
Wyższe nadwozie crossovera oraz szeroko otwierane drzwi ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Poza bazową wersją wyposażenia You w pozostałych opcją jest dzielona (1/3-2/3) i przesuwana kanapa z regulowanym kątem pochylenia oparcia (pakiet z tapicerką Metropolitan Graphite za dopłatą 3000 zł). W naszych testach była ona maksymalnie odsunięta i odchylona.
Każdą część - z zamontowanym fotelikiem Isofix - mogliśmy niezależnie przesuwać do przodu i tyłu.
Na tej samej bazie Maxi-Cosi 2WayFix można zamontować fotelik 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego dziecka. Tym razem pozostaje on na stałe w samochodzie.
Także w tym przypadku, przy ustawieniu tyłem do kierunku jazdy, bez uwag.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia siedzenia pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Na bazie 2WayFix fotelik 2WayPearl można zamontować także przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie jak najdłużej stosować pozycję tyłem).
W tej konfiguracji na kanapie C3 Aircross bez problemu mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika.
Kanapa najmniejszego crossovera Citroena oraz wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.
Top-tether (dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci) znajduje się w oparciu skrajnych miejsc kanapy Citroena C3 Aircross. Klamrę z pasem najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej czynność tą ułatwia dzielenie i składanie oparć (w proporcji 1/3-2/3).
Pomimo braku plastikowych prowadnic na mocowaniach Isofix bez problemu wpięliśmy grubsze szyny naszego fotelika Britax-Romer TriFix. Mogliśmy zmieniać kąt położenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Pozycję oparcia kanapy w Citroenie C3 Aircross można zmieniać w zakresie 100-110 stopni.
Przed montażem fotelika z grupy 2-3 (w naszym przypadku Recaro Mako Elite 2) wyjęliśmy zagłówek z kanapy. W testowanym C3 Aircross czynność ta jest łatwa do wykonania. Dzięki temu plecy fotelika optymalnie przylegają do oparcia kanapy.
Podstawa fotelika nie zasłaniała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Bez przeszkód wysunęliśmy zagłówek fotelika.
Wysokość pomiędzy siedziskiem kanapy (w zależności od jej ustawienia) a podsufitki wynosi mierzy od 88 do 91 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Odległość pomiędzy naszymi fotelikami wynosi od 21 cm (góra) do 31 cm (dół). Nie ma więc wystarczającego miejsca do posadzenia dziecka. Zwracamy też uwagę na umieszczenie środkowego pasa bezpieczeństwa w podsufitce samochodu. Takie rozwiązanie nie zapewnia optymalnego ułożenia na odcinku barkowym.
Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy wynosi 124 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Citroena C3 Aircross II facelifting:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika crossovera C3 Aircross wynosi 410 litrów. W aktualnych wersjach wyposażenia Plus i Max mamy opcję w postaci przesuwanej kanapy, co pozwala powiększyć tę przestrzeń. Jednak w naszych testach z fotelikami i wózkami używaliśmy maksymalnego cofnięcia i ustawienia oparć w pionie.
Za to standardem jest podwójna podłoga bagażnika. Jej dolna płyta ma 75 cm długości i 100 cm szerokości (pomiędzy nadkolami). Głębokość wynosi 15 cm, zaś wysokość od podłogi do ruchomej półki 62 cm. Na tej przestrzeni bez problemu zmieściliśmy dwuczęściowy (gondola i podwozie z kółkami) wózek dziecięcy X-lander.
Górna płyta podłogi bagażnika mierzy 84 cm długości i 99 cm szerokości. Jest ona niemal na równi z progiem załadunkowym. Wysokość do ruchomej półki wynosi 47 cm. Nasz kompletny wózek/spacerówka Quinny zmieścił się w poprzek tej przestrzeni.
W standardzie mamy cztery zaczepy do montażu siatki lub linek zabezpieczających transportowane przedmioty. O ile dostęp do pary znajdującej się przy oparciu kanapy mamy bez względu na położenie płyty podłogi bagażnika, tak druga przy zderzaku znajduje się pomiędzy nimi. W praktyce utrudnia to jej wykorzystanie.
Na nadkolach i klapie bagażnika znajduje się tworzywo sztuczne, przez co te powierzchnie narażone są na przypadkowe zarysowania, na przykład elementami przewożonego wózka.
Po obniżeniu podłogi w bagażniku Citroena C3 Aircross zmieściły się jednocześnie dwa wózki dziecięce.
Wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 58 cm, do progu 72 cm, a do rączki klapy bagażnika 190 cm. Ona sama unosi się na 200 cm.