TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Dacia Bigster 4x4 mild hybrid

Dziecko w Dacii Bigster - foteliki i wózki

| | foto: archiwum Jedź Bezpiecznie

Mocowania Isofix na kanapie Dacii Bigster umieszczono w nacięciach tapicerki, dlatego musieliśmy skorzystać z plastikowych nakładek, jakie dołączają producenci fotelików. W bagażniku tego SUV-a zabrakło oczek do siatki lub linek, którymi na czas transportu możemy zabezpieczyć wózki dziecięce.

TESTY | Dacia Bigster 4x4 mild hybrid | próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci

Foteliki dziecięce użyte w teście Dacii Bigster:

  • grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

  • grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.

TESTY | Dacia Bigster 4x4 mild hybrid | montaż nosidełka dla dzieci, fotel pasażera, tyłem do kierunku jazdy, Maxi-Cosi 2WayFix, Pebble Plus

Dezaktywacja działania przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.

W Dacii Bigster zamontujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Podczas tej próby z użyciem nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus bez uwag. Długość pasa była wystarczająca, brakuje regulacji jego wysokości.

TESTY | Dacia Bigster 4x4 mild hybrid | miejsce na nogi, pasażer, kanapa

Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Fotel pasażera należy też obniżyć (w Dacii Bigster regulacja ta jest dostępna już od drugiej wersji wyposażenia Expression), a oparcie ustawić w pionie.

W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu na kanapie pozostało aż 21 cm wolnego miejsca.

TESTY | Dacia Bigster 4x4 mild hybrid | montaż baza Isofix, i-Size, nosidełko dla dziecka, tyłem do kierunku jazdy, kanapa, Maxi-Cosi 2WayFix, Pebble Plus

W Dacii Bigster mocowania Isofix umieszczono wyłącznie na skrajnych miejscach tylnej kanapy. Zostały one ukryte w nacięciach tapicerki, bez plastikowych nakładek, które zazwyczaj ułatwiają montaż. Mimo to, przy wąskich prowadnicach bazy Maxi-Cosi 2WayFix nie sprawia to problemu - jej podstawa dobrze przylega do siedziska kanapy.

Bez uwag także podczas rozstawiania nogi stabilizującej bazę. Wcześniej, dla lepszego podparcia, wyjęliśmy dywanik podłogowy.

Wysokie nadwozie nowego SUV-a Dacii ułatwia wkładanie i wyjmowanie nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.

TESTY | Dacia Bigster 4x4 mild hybrid | montaż baza Isofix, i-Size, fotelik dla dziecka, tyłem do kierunku jazdy, kanapa, Maxi-Cosi 2WayFix, 2WayPearl

Na tej samej bazie możemy zamontować w pozycji tyłem do kierunku jazdy także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Przeznaczony jest on dla nieco starszego dziecka i pozostaje na stałe w samochodzie.

Szeroko otwierane drzwi oraz wysokie nadwozie Dacii Bigster zdecydowanie ułatwiają wkładanie dziecka do fotelika i zapinanie szelek.

TESTY | Dacia Bigster 4x4 mild hybrid | miejsce na nogi, fotel pasażera

Montaż na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia siedzenia pasażera do kokpitu. Pomimo to zajmująca to miejsce osoba dorosła ma wystarczająco dużo przestrzeni na nogi.

TESTY | Dacia Bigster 4x4 mild hybrid | montaż baza Isofix, i-Size, fotelik dla dziecka, przodem do kierunku jazdy, kanapa, Maxi-Cosi 2WayFix, 2WayPearl

Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix można zamontować również przodem do kierunku jazdy (jednak dla większego bezpieczeństwa dziecka zalecamy jak najdłuższe stosowanie pozycji tyłem).

W tym ustawieniu na kanapie Dacii Bigster bez problemu korzystaliśmy z pełnego zakresu regulacji pochylenia skorupy fotelika. Po raz kolejny szeroko otwierane drzwi i wysokie nadwozie ułatwiały wykonanie wszelkich czynności przy dziecku.

Zarówno kanapa Dacii Bigster, jak i użyte przez nas elementy Maxi-Cosi, spełniają wymagania normy i-Size.

TESTY | Dacia Bigster 4x4 mild hybrid | zapięcie pasa top-tether, kanapa, Britax-Romer TriFix

W plecach oparć kanapy umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) przeznaczony dla wybranych modeli fotelików dziecięcych.

Klamrę pasa mocującego najwygodniej zapina się od strony kabiny pasażerskiej. Pomocne są w tym dzielone i składane oparcia kanapy (w proporcji 60:40 - środkowa część, pełniąca funkcję podłokietnika, wymaga dodatkowego rozłożenia).

TESTY | Dacia Bigster 4x4 mild hybrid | montaż fotelika samochodowego dla dziecka, Isofix, top-tether, grupa 1, przodem do kierunku jazdy, kanapa, Britax-Romer TriFix

Fotelik Britax-Römer TriFix wyposażono w grubsze szyny Isofix, dlatego przed montażem założyliśmy plastikowe nakładki na nacięcia w tapicerce kanapy. Ułatwiło to wsunięcie mocowań i jednocześnie zabezpieczyło materiał przed uszkodzeniem.

Konstrukcja fotelika dobrze przylegała do wyprofilowań kanapy. Bez przeszkód zmienialiśmy kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy Dacii Bigster wyniósł 100 stopni.

TESTY | Dacia Bigster 4x4 mild hybrid | montaż fotelika samochodowego dla dziecka, Isofix, i-Size, grupa 2-3, przodem do kierunku jazdy, kanapa, Recaro Mako Elite 2

Przed montażem fotelika Recaro Mako Elite 2 wyjęliśmy zagłówek z kanapy. Czynność ta w Dacii Bigster jest łatwa do wykonania. Dzięki temu konstrukcja fotelika ma optymalne oparcie na powierzchni kanapy.

Podstawa naszego fotelika nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.

Bez przeszkód wysunęliśmy na maksymalną pozycję zagłówek fotelika. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki Dacii Bigster wyniosła 97 cm.

TESTY | Dacia Bigster 4x4 mild hybrid | dziecko bez fotelika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Odległość pomiędzy naszymi największymi fotelikami zamontowanymi na kanapie Dacii Bigster wynosi 21 cm. Naszym zdaniem nie ma wystarczającego miejsca do przewożenia w ten sposobu przewożenia trzeciego dziecka.

Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy Dacii Bigster wynosi 124 cm.

TESTY | Dacia Bigster 4x4 mild hybrid | próby z wózkami dziecięcymi

Wózki dziecięce użyte w teście Dacii Bigster:

  • dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

  • spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

TESTY | Dacia Bigster 4x4 mild hybrid | pakowanie do bagażnika wózka dziecięcego, podwozie, gondola, X-lander

Bagażnik Dacii Bigster w testowanej wersji z napędem 4x4 z układem miękkiej hybrydy ma 550 litrów pojemności. Pod podłogą znalazło się pełnowymiarowe koło zapasowe, stąd ustawimy ją tylko na jednym poziomie. Wysokość od niej do zwijanej rolety wynosi 45 cm.

Płyta podłogi bagażnika ma 61 cm długości i 97 cm szerokości (pomiędzy nadkolami jest 100 cm). Na tej przestrzeni bez przeszkód zmieściliśmy obie części wózka dziecięcego X-lander: kompletne podwozie oraz gondolę.

TESTY | Dacia Bigster 4x4 mild hybrid | pakowanie do bagażnika wózka dziecięcego, spacerówka, Quinny

Złożony wózek-spacerówkę Quinny Zapp Xtra 2 zmieściliśmy zarówno wzdłuż, jak i w szerz bagażnika.

Plecy kanapy oraz nadkola pokryto wykładziną, która chroni te powierzchnie przed przypadkowym zarysowaniem. Niestety, w bagażniku Dacii Bigster zabrakło oczek do mocowania siatki lub linek zabezpieczających transportowane przedmioty.

Fabrycznym elementem wyposażenia wersji Extreme i Journey jest dwustronna (wykładzina lub guma) mata do bagażnika.

TESTY | Dacia Bigster 4x4 mild hybrid | pakowanie do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

Pod roletą bagażnika Dacii Bigster 4x4 mild hybrid zmieściły się jednocześnie dwa wózki dziecięce.

Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wyniosła 70 cm, do progu 78 cm, a do rączki służącej do zamykania klapy 190 cm. Ona sama unosi się na wysokość 203 cm.

TESTY | Dacia Bigster 4x4 mild hybrid