TESTY
Plusy i minusy | Dacia Bigster 4x4 mild hybrid
Dacia Bigster 4x4 - mocna terenówka z praktycznymi brakami
| tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum Jedź Bezpiecznie
Testowana Dacia Bigster 4x4 wyróżnia się układem przeniesienia napędu Terrain Control oraz standardową klimatyzacją automatyczną. Jednocześnie widać oszczędności - w bagażniku brakuje uchwytów do zabezpieczenia przewożonych przedmiotów, które szczególnie po rozłożeniu podłokietnika mogą łatwo przedostać się do kabiny pasażerskiej.
PLUSY
Pięć trybów jazdy układu Terrain Control,
w wersji z napędem na obie osie. Do wyboru mamy ustawienia: eco, auto, śnieg, błoto/piasek oraz off-road. Szczególnie dwa ostatnie sprawdziliśmy w praktyce - stąd nasze wyróżnienie.
Luźna, sucha nawierzchnia z piasku nie sprawiła Dacii Bigster większych trudności, nawet po częściowym zakopaniu się do wysokości podwozia. W wymagającym, mocno pofałdowanym terenie układ skutecznie i płynnie rozdzielał moment obrotowy między przednią a tylną oś. Na plus zaliczamy również działanie systemu kontroli prędkości podczas zjazdu ze wzniesień.
Regulacja wysokości fotela pasażera,
to standard już w drugiej wersji wyposażenia Expression. Dzięki niej można lepiej dopasować pozycję siedzącej osoby do przebiegu pasa bezpieczeństwa. A ten w Dacii Bigster nie ma regulacji wysokości.
Możliwość obniżenia siedzenia pasażera jest także ważna przy ustawieniu na tym miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
Nawiewy powietrza dla pasażerów podróżujących na kanapie,
to nadal rzadkość w wielu nowych modelach samochodu. Tymczasem w budżetowej Dacii Bigster są one standardem wyposażenia już w drugiej w kolejności wersji Expression. Montowana jest w niej dwustrefowa klimatyzacja automatyczna.
Umieszczone na końcu centralnego tunelu dwie kratki mają wspólną regulację siły nawiewu i niezależną regulację kierunku strumienia powietrza.
MINUSY
Dziura w oparciu kanapy,
powstająca po rozłożeniu podłokietnika to realne zagrożenie. Umożliwia przedostanie się przedmiotów z bagażnika do kabiny pasażerskiej - nawet przy gwałtownym hamowaniu. A tym samym stanowi zagrożenie dla znajdujących się w niej osób.
Brak oczek w bagażniku,
do zaczepienia siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. W praktyce podczas zdarzenia drogowego siła uderzenia może przemieścić je w kierunku kabiny pasażerskiej stwarzając tym samym poważne ryzyko zranienia znajdujących się w niej osób. Zagrożenie rośnie po rozłożeniu podłokietnika kanapy.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym testowanym samochodzie. W przypadku Dacii Bigster mamy zamontowany na stałe przełącznik, który wystarczy wcisnąć i obrócić - zgodnie z widniejącym schematem.
Rozwiązanie wygodne, bo nie trzeba używać kluczyka od stacyjki silnika lub grotu schowanego w module autopilota. Ale naszym zdaniem właśnie dlatego istnieje ryzyko, że może tego dokonać nieuprawniona osoba.
Dane z komputera pokładowego Dacii Bigster 4x4 mild hybrid:
Dystans przejechany podczas testu | 790 km |
Średnia prędkość | b.d. |
Średnie zużycie paliwa | 6,0 l/100 km |