TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Opel Astra VI hatchback plug-in

Dziecko w Oplu Astra VI plug-in - foteliki i wózki

07.04.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Mocowania Isofix schowano w nacięciach tapicerki zabezpieczonych błyskawicznym zamkiem, do tego zabrakło plastikowych prowadnic ułatwiających wsunięcie szyn fotelika. Bagażnik Astry hatchback z napędem plug-in jest o 70 litrów mniejszy od wersji z silnikiem spalinowym, co może mieć znaczenie podczas pakowania wózków.

Testy - Opel Astra VI hatchback plug-in - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether, tyłem, przodem, do kierunku jazdy

Foteliki dziecięce użyte w teście Opla Astra VI hatchback plug-in:

  • grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

  • grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Testy - Opel Astra VI hatchback plug-in - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether, tyłem, przodem, do kierunku jazdy

Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W nowym Oplu Astra zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.

W testowanej przez nas wersji wyposażenia GS fotel pasażera ma wyprofilowania boczne. Siedzisko mierzy 52 cm długości i 50 cm szerokości (34 cm wgłębienia). Bez przeszkód zamontowaliśmy na nim nasz testowy fotelik/nosidełko Maxi-Cosi Pebble Plus.

Testy - Opel Astra VI hatchback plug-in - miejsce na nogi, pasażer, kanapa

Montaż na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. A także maksymalnego obniżenia (regulacja ta jest standardem wyposażenia) i ustawienia oparcia w pionie.

W tej konfiguracji dla osoby zajmującej miejsce z tyłu, na kanapie, pozostało około 14 cm wolnej przestrzeni na wysokości kolan.

Testy - Opel Astra VI hatchback plug-in - montaż fotelika dziecięcego, baza Isofix, grupa 0/0+, kanapa, tyłem do kierunku jazdy

W nowym Oplu Astra pary mocowań Isofix dostępne są tylko na skrajnych miejscach kanapy. Schowano je w nacięciach tapicerki i zabezpieczono błyskawicznym zamkiem. W naszym przypadku nie stanowiło to problemu, ale przy dłuższej eksploatacji samochodu z zamontowanym fotelikiem może ulec uszkodzeniu.

Po rozsunięciu zamka zabrakło plastikowych prowadnic ułatwiających wsunięcie szyn Isofix, ale w naszych próbach nie stanowiło to trudności. Bez uwag w trakcie montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawiania jej nogi stabilizującej (dla lepszego oparcia na podłodze wyjęliśmy dywanik). Wysokość od podłogi do siedziska wynosi 30 cm, długość siedziska kanapy to 52 cm.

Bez uwag także podczas wkładania i wyjmowania fotelika/nosidełka. Druga para drzwi otwiera się szeroko. Przy tej czynności trzeba się liczyć z niższym nadwoziem auta.

Testy - Opel Astra VI hatchback plug-in - montaż fotelika dziecięcego, baza Isofix, grupa 0/1, kanapa, tyłem do kierunku jazdy

Na tej samej bazie Isofix można zamontować fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco większego dziecka i pozostaje na stałe w samochodzie. W pozycji tyłem do kierunku jazdy nie odnotowaliśmy żadnych uwag, co do czynności jakie trzeba wykonać wkładając lub wyjmując dziecko.

Testy - Opel Astra VI hatchback plug-in - miejsce na nogi, pasażer, przód

Montaż na kanapie fotelika samochodowego dla dziecka w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia całości do kokpitu. W tej konfiguracji osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.

Testy - Opel Astra VI hatchback plug-in - montaż fotelika dziecięcego, baza Isofix, grupa 0/1, kanapa, przodem do kierunku jazdy

Na bazie 2WayFix fotelik 2WayPearl można też ustawić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak jak najdłużej stosowanie pozycji tyłem). W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Kanapa nowego Opla Astra, jak i wykorzystywane przez nas produkty Maxi-Cosi, spełniają standard i-Size.

Testy - Opel Astra VI hatchback plug-in - zapięcie pasa top-tether, fotelik dziecięcy, przodem do kierunku jazdy

Top-tether – dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci – umieszczono w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy.

Klamrę pasa najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym dzielenie i składanie oparć w proporcji 60:40 (standard każdej wersji wyposażenia nowego Opla Astra w nadwoziu hatchback).

Testy - Opel Astra VI hatchback plug-in - montaż na kanapie fotelika dziecięcego, grupa 1, Isofix, top-tether, Britax-Romer, przodem do kierunku jazdy

Nacięcia w tapicerce kanapy, w których schowano mocowania Isofix, nie utrudniały wsunięcia szerszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix. Po zamontowaniu bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 100 stopni.

Testy - Opel Astra VI hatchback plug-in - montaż na kanapie fotelika dziecięcego, grupa 2-3, Isofix, pas bezpieczeństwa, Recaro, przodem do kierunku jazdy

Przed ustawieniem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Czynność ta jest łatwa do wykonania. W ten sposób zapewniamy optymalne dopasowanie konstrukcji fotelika do oparcia kanapy.

Jego podstawa nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta również dziecko.

Zagłówka fotelika nie mogliśmy maksymalnie wysunąć, bo opierałby się na łączeniu słupka C z belką dachową. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 94 cm.

Testy - Opel Astra VI hatchback plug-in - dziecko bez fotelkika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Według naszych pomiarów kanapa nowego Opla Astra w nadwoziu hatchback ma 126 cm szerokości. Po zamontowaniu na skrajnych miejscach naszych największych fotelików pozostało pomiędzy nimi 28 cm (dół). Stanowczo odradzamy przewożenie dziecka w ten sposób.

Testy - Opel Astra VI hatchback plug-in - próby z pakowaniem do bagażnika wózków dziecięcych

Wózki dziecięce użyte w teście Opla Astra VI hatchback plug-in:

  • dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

  • spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Opel Astra VI hatchback plug-in - próba z pakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego, gondola, podwozie, x-lander

Bazowa pojemność bagażnika nowej Astry w nadwoziu hatchback z napędem plug-in mierzy 352 l pojemności (422 z wersji spalinowej). Podłoga ma 74 cm długości i 106 cm szerokości pomiędzy nad nadkolami.

Na tej przestrzeni z łatwością zmieściliśmy obie części - podwozie i gondolę - wózka dziecięcego X-lander.

Testy - Opel Astra VI hatchback plug-in - próba z pakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego, spacerówka, Quinny

Nadkola i plecy kanapy wykończono tkaniną, co chroni te elementy przed przypadkowym porysowaniem. Cztery uchwyty pozwalają na montaż siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.

Nasz testowy wózek Quinny zmieścił się tylko na szerokość bagażnika.

Testy - Opel Astra VI hatchback plug-in - próba z pakowaniem do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

Zmierzona przez nas wysokość od podłogi do ruchomej półki wynosi 45 cm. W bagażniku bez przeszkód zmieściliśmy jednocześnie dwa wózki dziecięce.

Wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 65 cm, do progu ładunkowego 70 cm, a do rączki do zamykania klapy 185 cm. Ona sama unosi się na 200 cm.

TESTY | Opel Astra VI hatchback plug-in