TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Opel Astra VI hatchback plug-in
Dziecko w Oplu Astra VI plug-in - wyposażenie samochodu
06.04.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nowy Opel Astra w nadwoziu hatchback nie wnosi – poza zaliczanymi przez nas do tej listy portów usb-c – zmian w wyposażeniu podnoszącym bezpieczeństwo i komfort podróży dzieci. Uchwyty Isofix na skrajnych miejscach kanapy schowano w nacięciach tapicerki zabezpieczonych błyskawicznym zamkiem.
Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera jest standardem wyposażenia każdej wersji nowego Opla Astra. Umieszczono go w zamykanym schowku kokpitu (to typowe rozwiązanie stosowane w grupie PSA).
Do zmiany statusu poduszki powietrznej, zgodnie z widniejącym schematem, należy użyć kluczyka od stacyjki silnika. W przypadku testowanej wersji wyposażenia GS dedykowany grot schowano w module bezkluczykowego dostępu do samochodu.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w obudowie lusterka wewnętrznego.
Przy aktywnej podświetla się – na minutę od uruchomienia silnika – dedykowany piktogram z napisem ON.
Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera podświetla się – przez cały czas pracy silnika – dedykowany piktogram z napisem OFF.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego skierowanego tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je na obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
Top-tether, dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci umieszczono w nacięciach tapicerki na plecach oparć skrajnych miejsc kanapy.
Pary mocowań Isofix (i-Size) umieszczono na skrajnych miejscach kanapy. Schowano je w nacięciach zabezpieczonych suwakiem.
Elektrycznie sterowane szyby boczne są standardem w każdej wersji wyposażenia nowej Astry. W testowanym GS wszystkie opuszczają się i podnoszą automatycznie, stąd dodatkowe zabezpieczenie przed przypadkowym przycięciem palców.
Kierowca może zablokować ich działanie przyciskiem umieszczonym na panelu swoich drzwi.
W ramie tylnych drzwi umieszczono blokadę możliwości ich otwarcia od środka. To mechaniczny przełącznik, do którego – zgodnie z widniejącym schematem – należy użyć grotu umieszczonego w module bezkluczykowego dostępu do samochodu. W praktyce wystarczy płaski przedmiot pasujący do wąskiej szczeliny.
Przyciemniane szyby z tyłu są standardem od drugiego poziomu wyposażenia Business Edition.
Standardem wyposażenia Opla Astra w wersji GS jest tapicerka Greta. To połączenie tkaniny ze skórą syntetyczną. Tym drugim materiałem pokryto plecy obu foteli. Ułatwia to usunięcie wszelkich zabrudzeń, np. śladów butów pozostawionych przez dzieci podróżujących w fotelikach ustawionych na kanapie.
W bazowych wersjach Edition i Business Edition standardem jest jednostrefowa klimatyzacja automatyczna. W pozostałych kierowca i pasażer ma osobne ustawienia. Osoby podróżujące na kanapie mogą skorzystać z nawiewów powietrza.
Na końcu centralnego tunelu znajduje się port usb-c. Może on posłużyć do podłączenia zasilania urządzeń elektronicznych, z których korzystają dzieci w trakcie podróży.
Z przodu znajduje się kolejny port usb-c. Już bazowa wersja wyposażenia Edition posiada bezprzewodową funkcję integracji smartfona z Android Auto i Apple CarPlay. Standardem jest także łącze Bluetooth.
Rozkładany podłokietnik na środkowym miejscu kanapy dostępny jest od trzeciej w kolejności wersji wyposażenia Elegance. Według naszych pomiarów ma 38 cm długości, 22 cm szerokości i 7 cm grubości. Oparcie łokcia znajduje się na wysokości 23 cm.
Podłokietnik wykończono sztuczną skórą. Wewnątrz znajdują się dwa uchwyty – z gumowymi wypustkami na różne średnice - na kubki lub butelki. Mamy też dodatkową przegrodę, np. na telefon.
Bagażnik w nadwoziu hatchback posiada cztery zaczepy do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Umieszczono je około 6 cm nad podłogą, przekątna wynosi 110 cm.