TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | SEAT Arona facelifting
Dziecko w Seacie Arona - foteliki i wózki
19.05.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W testowanym egzemplarzu SEAT-a Arona mocowania Isofix schowano w wąskich nacięciach skórzanej kanapy, co wymagało skorzystania z plastikowych nakładek, które z reguły dodawane są do fotelików dziecięcych. Przestrzeń bagażnika przedzielono ruchomą płytą podłogi, jej obniżenie pozwoliło na spakowanie dwóch wózków.
Foteliki dziecięce użyte w teście SEAT-a Arona:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala ustawić na jego miejscu fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Seacie Arona zamontujemy go wyłącznie za pośrednictwem samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Testowany egzemplarz Arony wyposażono w fotele z wysokimi wyprofilowaniami bocznymi. W naszej próbie z zapięciem fotelika/nosidełka dziecięcego Maxi-Cosi Pebble Plus bez uwag.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też całość obniżyć (regulacja ta w testowanej wersji Xperience jest standardem) i ustawić oparcie w pionie (służy do tego umieszczone z boku pokrętło).
W takiej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 16 cm wolnej przestrzeni.
Testowany egzemplarz SEAT-A Arona wyposażono w częściowo skórzaną tapicerkę Dinamica. W jej nacięciach - chronionych suwakiem - schowano mocowania Isofix (skrajne miejsca kanapy). Bez problemu wsunęliśmy w nie cienkie szyny bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Bez uwag przy rozstawianiu jej nogi stabilizującej (dla lepszego podparcia wyjęliśmy dywanik podłogowy).
Wyższe nadwozie tego crossovera i szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzących w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie 2WayFix można zamontować w pozycji tyłem do kierunku jazdy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco starszego dziecka i pozostaje na stałe w samochodzie.
Ponownie wyższe nadwozie auta i szeroko otwierane drzwi z tyłu pomagają na wykonanie wszystkich czynności przy dziecku.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Na tej samej bazie 2WayFix fotelik dziecięcy 2WayPearl można zamontować przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak używanie możliwie jak najdłużej pozycji odwrotnej).
W tej konfiguracji nie mogliśmy skorzystać z pełnej regulacji kąta pochylenia skorupy fotelika.
Kanapa SEAT-a Arona oraz wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi opracowano zgodnie ze standardem i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
Klamrę pasa najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym dzielone i składane (w proporcji 40:60) oparcie kanapy.
Przed montażem fotelika Britax-Romer TriFix na nacięcia tapicerki, w których schowano zaczepy Isofix, nałożyliśmy plastikowe nakładki. Zabezpieczają one materiał przed uszkodzeniem i przede wszystkim ułatwiają wsunięcie szyn fotelika.
Konstrukcja fotelika optymalnie przylegała do profilu kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 100 st.
Przed ustawieniem na kanapie fotelika przeznaczonego dla największego dziecka (grupa 2-3) zdemontowaliśmy z niej zagłówek. W Seacie Arona czynność ta jest łatwa do wykonania. Dzięki temu konstrukcja fotelika optymalnie przylega do oparcia kanapy.
Przy wsuwaniu w wąskie nacięcia tapicerki kanapy szyn Isofix naszego fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix ponownie skorzystaliśmy z plastikowych prowadnic.
Podstawa fotelika nie zasłaniała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Bez problemu wysunęliśmy w maksymalne położenie zagłówek fotelika. Zmierzona przez nas wysokość od kanapy do podsufitki wynosi 99 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Według naszych pomiarów kanapa SEAT-a Arona ma 125 cm szerokości. Po zamontowaniu na skrajnych miejscach naszych największych fotelików pozostało pomiędzy nimi 20 cm (dół). Nie ma więc miejsca na przewożenie dziecka w ten sposób.
Wózki dziecięce użyte w teście SEAT-a Arona:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika SEAT-a Arona liczy 400 litrów. W każdej wersji wyposażenia została podzielona ruchomą podłogą. Jej płyta ma 71 cm długości i 100 cm szerokości. W górnym położeniu wysokość do półki wynosi 43 cm.
Na tej przestrzeni bez problemu zmieściliśmy kompletny wózek dziecięcy X-lander - podwozie z gondolą X-pram.
Nadkola i plecy kanapy SEAT-a Arona pokryto tkaniną, która chroni te powierzchnie przed przypadkowym porysowaniem, np. przez przewożony w bagażniku wózek dziecięcy.
Używana w naszych testach spacerówka marki Quinny zmieściła się wzdłuż - ustawionej w górnym położeniu - podłogi bagażnika. Cztery fabryczne oczka pozwalają na zaczepienie linek zabezpieczających transportowane w bagażniku przedmioty.
Po przełożeniu na dół podłogi bagażnika (jest tylko jedna płyta) wysokość do ruchomej półki wzrosła do 54 cm. Jednak konstrukcja utrzymującego ją stelaża załamuje ją tuż przed plecami kanapy. Realna długość podłogi wynosi przez to 62 cm. Pomimo to bez problemu zmieściliśmy jednocześnie nasze wózki dziecięce.
W takiej konfiguracji głębokość bagażnika - przy progu - wynosi 12 cm.
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka mierzy 65 cm, progu 68 cm, a do rączki zamykającej klapę bagażnika 187 cm. Ona sama unosi się na 201 cm.