TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Suzuki Swace
Dziecko w Suzuki Swace - foteliki i wózki
08-04-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Po montażu bazy Isofix pomiędzy jej podstawą a siedziskiem kanapy pozostała wolna przestrzeń. Fabrycznym elementem wyposażenia Suzuki Swace jest podwójna podłoga bagażnika, której obniżenie wykorzystaliśmy do spakowania dwóch wózków dziecięcych.
Foteliki dziecięce użyte w teście Suzuki Swace:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Suzuki Swace zamontujemy go jedynie za pośrednictwem samochodowego pasa bezpieczeństwa. Podczas tej próby z wykorzystaniem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Według naszych pomiarów siedzisko fotela pasażera ma 49 cm długości i 50 cm szerokości (32 cm wgłębienia w wyprofilowaniu).
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji pozostaje około 13 cm wolnej przestrzeni na wysokości kolan osoby siedzącej na kanapie.
Fotel pasażera należy też maksymalnie obniżyć, a oparcie ustawić w pionie. Wszystkie te regulacje są manualne i należą do fabrycznego wyposażenia wszystkich wersji Suzuki Swace.
Na skrajnych miejscach kanapy znalazły się pary mocowań do fotelików dziecięcych typu Isofix. Po zdjęciu maskownic należy znaleźć miejsce do ich przechowania.
Plastikowe nakładki na kanapie ułatwiają prawidłowy montaż szyn Isofix. Po montażu testowej bazy Maxi-Cosi 2WayFix pozostał pomiędzy nią a siedziskiem kanapy pusty klin. Bez uwag przy rozstawianiu nogi stabilizującej. Skrajne miejsca kanapy mają 47 cm długości.
Długie nadwozie kombi wyróżnia się większą parą drugich drzwi. Ułatwia to wstawanie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem. Przy tej czynności trzeba jednak nieco się pochylić.
Na tej samej bazie Isofix można ustawić również fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Ten dla odmiany na stałe pozostaje w samochodzie, stąd podczas wkładania, zapinania szelkami czy wyjmowania z niego dziecka zaletą Suzuki Swace są szeroko otwierane drzwi z tyłu.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to siedząca na nim osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Ten sam fotelik na tej samej bazie można zamontować także przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak korzystać jak najdłużej z pozycji odwrotnej).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Kanapę Suzuki Swace oraz wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi opracowano według standardu i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znalazły się dodatkowe punkty mocowania (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
Z uwagi na długi bagażnik kombi najłatwiej zapiąć je od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym funkcja składania dzielonych (60:40) oprać kanapy.
Szersze szyny fotelika Britax-Romer TriFix bez problemu zmieściły się w fabrycznych prowadnicach na uchwytach Isofix. Możliwość zmiany ich kąta zapewniła optymalne przyleganie podstawy konstrukcji do siedziska kanapy.
Bez przeszkód zmienialiśmy pochylenie skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Według naszych pomiarów kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy mierzy 105 stopni.
Przed montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix wyjęliśmy zagłówek z kanapy (w Suzuki Swace jest to łatwa czynność). Zapewnia to optymalne oparcie konstrukcji o kanapę.
Podstawa fotelika nie zakrywa zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Bez przeszkód wysunęliśmy zagłówek fotelika ma maksymalną pozycję. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 95 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Suzuki Swace naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix (Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix) pozostało pomiędzy nimi około 25 cm wolnej przestrzeni. Siedzisko kanapy ma 128 cm szerokości.
Wózki dziecięce użyte w teście Suzuki Swace:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Standardem wyposażenia Suzuki Swace jest podwójna podłoga bagażnika. Do testów z dwuczęściowym wózkiem X-lander wykorzystaliśmy jej górne położenie.
Płyta podłogi mierzy 87 cm długości i 95 cm szerokości. Wysokość od niej do zwijanej rolety to 45 cm.
Górne położenie podłogi bagażnika wykorzystaliśmy również przy próbie ze składanym wózkiem/spacerówką Quinny. Przewożone elementy możemy zabezpieczyć siatką lub linkami, w standardzie są cztery uchwyty do ich mocowania.
Nadkola i plecy oparcia kanapy wyłożono wykładziną, co chroni je przed porysowaniem. Na klapie znajduje się plastikowy panel.
Przed próbą spakowania obu wózków dziecięcych obniżyliśmy podłogę bagażnika. W tym położeniu wysokość do zwijanej rolety wzrasta do 55 cm.
Nie wykorzystamy jednak pełnej długości bagażnika (102 cm), bo oparciem kanapy znajduje się około 15 cm belka. Pozostaje więc 87 cm, a i szerokość ograniczają plastikowe wsporniki. W tej konfiguracji bagażnik zyskuje 15 cm głębokości.
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 57 cm, progu 65 cm, rączki do zamykania klapy 184 cm, a ona sama do uniesienia potrzebuje 198 cm.