TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Renault Espace VI 5-osobowy
Dziecko w Renault Espace - wyposażenie samochodu
07.12.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nowe Renault Espace, testujemy wersję 5-osobową, wyróżnia się trzema parami mocowań Isofix, dodatkowym lusterkiem do obserwacji dzieci oraz opcjonalnym szklanym dachem. Z naszej listy na wyposażeniu zabrakło między innymi oczek do mocowania siatki lub linek, którymi można zabezpieczyć przedmioty transportowane w bagażniku.
Przełącznik statusu poduszki powietrznej pasażera umieszczono w prawym boku kokpitu. Dostęp do niego możliwy jest po pełnym otwarciu drzwi.
W przypadku szóstej generacji Renault Espace to wciąż to same rozwiązanie (znane też z innych modeli tej francuskiej marki) - umieszczone na stałe pokrętło. Do zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera - zgodnie z widniejącym schematem - należy je wcisnąć i obrócić na daną pozycję.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera/ umieszczono w podstawie obudowy lusterka wstecznego.
Przy aktywnej podświetla się - na minutę od uruchomienia silnika - piktogram z napisem ON.
Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera podświetla się - przez cały czas pracy silnika - piktogram z napisem OFF.
Ostrzeżenia przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej mają formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je po obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
Na dole pleców fotela pasażera znajduje się top-tether, dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci z mocowaniami Isofix.
Na fotelu pasażera umieszczono parę mocowań Isofix (i-Size). Umieszczono je bezpośrednio pomiędzy siedzeniem a oparciem.
To standard każdej z trzech wersji wyposażenia, chociaż brak o tym informacji w cenniku szóstej generacji Renault Espace.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy (testujemy wersję 5-osobową) umieszczono kolejne punkty top-tether.
Odpowiadają im pary mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy (drugi rząd siedzeń Renault Espace). Tutaj również umieszczone je bezpośrednio pomiędzy siedziskiem a oparciem (brakuje plastikowych prowadnic ułatwiających wsunięcie szyn fotelika dziecięcego).
W podstawie mocowania lusterka wstecznego znajduje się schowek na okulary. W jego ruchomą część wmontowano dodatkowe lusterko, które można zablokować w pozycji półotwartej. Dzięki niemu możemy obserwować pasażerów (w domyśle dzieci) podróżujących z tyłu.
Element ten (nazwany w cenniku „Child assist) jest standardem w każdej wersji wyposażenia nowego Renault Espace.
Sterowane elektrycznie boczne szyby są standardem każdej wersji wyposażenia Renault Espace. Wszystkie opuszczają się i podnoszą automatycznie stąd wyposażono je w funkcję zapobiegania przypadkowemu przycięciu palców.
Kierowca może zablokować ich działanie - pozostawiając dla siebie pełną funkcjonalność - przyciskiem na panelu sterowania umieszczonym na swoich drzwiach.
Po zablokowaniu przez kierowcę sterowania bocznymi szybami na cyfrowym wyświetlaczu deski rozdzielczej pojawia się - na kilka sekund - potwierdzenie tej czynności.
Analogicznie jest po odblokowaniu.
W ramie drugiej pary drzwi znajduje się blokada możliwości ich otwarcia od środka samochodu. W przypadku nowego Espace to mechaniczna dźwignia, którą należy przestawić zgodnie z wytłoczonym schematem.
Przyciemniane boczne szyby to fabryczny element każdej wersji wyposażenia 6. generacji Renault Espace.
Szklany, panoramiczny dach, to opcja dla wersji wyposażenia Esprit Alpine i Iconic (dopłata 4500 złotych).
Składa się on z jednej tafli przyciemnianego szkła. Producent nie przewidział zasłonięcia jej roletą.
Wnętrze testowanego egzemplarza nowego Espace (dla 5-osób) pokryto tapicerką materiałową z elementami Alcantary w kolorze czarnym.
Z tyłu oparć foteli znalazła się jednak ekologiczna skóra. Teoretycznie powinno to ułatwić usunięcie z jej powierzchni zabrudzeń, na przykład śladów butów dzieci podróżujących w fotelikach ustawionych na kanapie. W praktyce może to utrudnić siatka, z której wykonano kieszenie.
Standardem wyposażenia jest także dwustrefowa klimatyzacja automatyczna. Z jej nawiewów mogą skorzystać osoby podróżujące na kanapie (w II rzędzie siedzeń) nowego Espace.
Na dole środkowego tunelu znajdują się dwa porty usb typu C. Możemy podłączyć do nich zasilanie urządzeń elektronicznych, z których korzystają dzieci podczas podróży.
Kolejne dwa porty usb-c znajdują się na dole środkowej części kokpitu. Tu sparujemy smartfona poprzez system Android Auto lub Apple CarPlay (w obu przypadkach jest też funkcja bezprzewodowa).
Na dole środkowej części kokpitu znajduje się również samochodowe gniazdo 12V. Drugie odkryliśmy (niewymienione w cenniku Renault Espace) w prawym boku bagażnika.
Kolejnym fabrycznym elementem wyposażenia nowego Espace jest rozkładany podłokietnik środkowego miejsca kanapy. Według naszego pomiaru ma 36 cm długości, 26,5 cm szerokości i 12 cm grubości. Łokieć oprzemy na wysokości 24 cm. Wewnątrz znajdują się miejsca na dwa kubki i niewielka przegródka na smartfona.
Po rozłożeniu podłokietnika nie ma przegrody zasłaniającej wnętrze bagażnika.