TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Volvo EX30
Dziecko w Volvo EX30 - wyposażenie samochodu
10.06.2024 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Na wyświetlaczu głównym Volvo EX30 zdublowano komunikaty o statusie przedniej poduszki powietrznej pasażera. Przyciski do sterowania bocznymi szybami z tyłu przeniesiono na centralny tunel.
Przełącznik statusu poduszki powietrznej pasażera umieszczono w prawym boku kokpitu. Dostęp do niego zyskujemy dopiero po pełnym otwarciu drzwi.
To tradycyjne rozwiązanie Volvo w postaci mechanicznego pokrętła. Wystarczy je wyciągnąć i obrócić zgodnie z widniejącym schematem.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w podstawie obudowy lusterka wstecznego.
Przy aktywnej podświetla się - na minutę od włączenia silnika - piktogram z napisem ON.
Po dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej pasażera podświetla się - przez cały czas pracy silnika - piktogram z napisem OFF.
Odłączenie poduszki powietrznej pasażera potwierdza - widoczny przez kilka sekund - komunikat na centralnym wyświetlaczu na kokpicie.
W tym samym miejscu - także na kilka sekund - pojawia się komunikat o włączeniu poduszki powietrznej pasażera.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je na obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
Dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci umieszczono w plecach oparć skrajnych miejsc kanapy.
Odpowiada im para mocowań Isofix (i-Size). Znalazły się na nich plastikowe nakładki, które ułatwiają prawidłowy montaż szyn fotelika.
Do zasłonięcia nieużywanych punktów służy rozwijany fragment tapicerki. Jednocześnie pełni on rolę zabezpieczenia siedziska kanapy przed naciskiem podstawy fotelika.
Wszystkie boczne szyby Volvo EX30 opuszczają się i podnoszą automatycznie, stąd wyposażono je w funkcję zapobiegającą przypadkowemu przycięciu palców.
Przyciski do sterowania szybami w drzwiach z tyłu umieszczono na końcu centralnego tunelu. W teorii dzieciom podróżującym w fotelikach ciężko do nich dosięgnąć. Z tego powodu inżynierowie Volvo zrezygnowali z tradycyjnego przycisku służącego do blokady ich opuszczania i podnoszenia.
W ramie tylnych drzwi znalazła się blokada do możliwości ich otwarcia od środka samochodu. Jest to mechaniczny zamek, do którego - zgodnie z wytłoczonym schematem - należy użyć płaskiego przedmiotu pasującego do wąskiej szczeliny.
We wszystkich wersjach wyposażenia Volvo EX30 przyciemniane szyby z tyłu wymagają dopłaty 1899 złotych.
Testowany egzemplarz Volvo EX30 wyposażono w tapicerkę tekstylno - skóropodobną (mieszanka materiałów organicznych i pochodzących z recyklingu). Taki zestaw mamy również na plecach oparć foteli. W skrajnych przypadkach mogą być problemy z usunięciem zabrudzeń z powierzchni tkaniny.
Na końcu centralnego tunelu znajdują się dwa porty usb-c, do których można podłączyć zasilanie (ładowanie) urządzeń multimedialnych, z których podczas podróży korzystają dzieci.
W zamykanym schowku centralnego tunelu znajdują się dwa kolejne porty usb-c. Za ich pośrednictwem skorzystamy z parowania smartfona poprzez Android Auto lub Apple CarPlay.
W lewym nadkolu bagażnika znajduje się samochodowe gniazdko 12V.
W bagażniku Volvo EX30 znajdują się cztery zaczepy do siatki lub linek zabezpieczających transportowane przedmioty. Przekątna pomiędzy nimi wynosi 115 cm.