TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | BMW 2 Active Tourer | 2022
BMW 2 Active Tourer
13-10-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Minivan BMW 2 Active Tourer ponownie zdobył maksymalną notę pięciu gwiazdek Euro NCAP. Na tle modeli innych marek wyróżnił się wysokimi ocenami za systemy podnoszące bezpieczeństwo.
W 2014 roku BMW przedstawiło wariant serii 2 w… nadwoziu minivana. Oznaczono go nazwą Active Tourer, ale jego największym wyróżnikiem był napęd na przednią oś. Rok później do oferty dołączył większy Gran Tourer, a ten dla odmiany dysponował siedmioma miejscami.
Dziś minivany przechodzą do historii, BMW zdecydowało jednak o kontynuacji wersji pięcioosobowej. Druga generacja pojawiła się pod koniec 2021 roku. W gamie jednostek napędowych znalazła się hybryda typu plug-in.
BMW 2 Active Tourer trafiło do testów Euro NCAP dwukrotnie. Za każdym razem otrzymało komplet pięciu gwiazdek. Teraz był to wariant z silnikiem benzynowym 218i. Według specyfikacji wyposażony był między innymi w:
siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz jedna centralna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix na fotelu pasażera i skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
hamulec pokolizyjny,
aktywną maskę silnika,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu.
Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło funkcji wykrywania obecności pieszego za autem w trakcie wykonywania manewru cofania.
Ocena (2022):
Bezpieczeństwo dorosłych: 33,7 pkt. (88 proc.)
W trakcie zderzenia czołowego nowego BMW 2 Active Tourer z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia różnego stopnia obrażeń - klatki piersiowej i prawej nogi. Natomiast u siedzącego obok pasażera obrażenia obu nóg.
Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczną ochronę.
Podczas uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu), odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej.
W tej części testów Euro NCAP przyznano łącznie 12,3 z maks.do zdobycia 16 pkt.
Przy uderzeniu w bok auta ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Natomiast przy uderzeniu w drzewo (słup) odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej.
Konstrukcja wnętrza nowego minivana BMW zapewnia dobre utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły efektywność działania centralnej poduszki powietrznej. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem wskutek sił działających w trakcie wypadku.
Nota to 15,7 z 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył auta profile wszystkich siedzeń i zagłówków w optymalnym sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę.
Nota to 3,7 z 4 pkt.
Na wyposażeniu fabrycznym II-generacji BMW 2 Active Tourer znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny. Stąd maksymalna nota 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 40 pkt. (81 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix SL, zaś dla 10-latka podkładki podwyższającej Osann Up.
Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną i uderzeniu w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Stąd najwyższe noty - odpowiednio - 16 i 8 pkt.
Nowe BMW 2 Active Tourer wyposażono w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz trzy pary mocowań Isofix (i-Size) - z przodu i na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 8 z 13 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Ze względów technicznych wykluczono z tej listy ocenę fotelika Maxi-Cosi CabrioFix ustawianego na bazie EasyFix i montowanego na środkowym miejscu kanapy minivana BMW za pomocą pasa bezpieczeństwa.
Pomimo to przyznano maksymalną liczbę 12 punktów.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 42,8 pkt. (79 proc.)
Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka BMW 2 Active Tourer) przyznano maks. notę 6 punktów. W przypadku miednicy (przedni pas auta) potencjalne zagrożenie stanowią miejsca montażu reflektorów. Stąd 3,2 z 6 pkt.
Duże niebezpieczeństwo dla głowy stwarza podszybie i słupki A. Uwagę zwracają dobre oceny powierzchni maski silnika, którą wyposażono w pirotechniczne siłowniki. W chwili wykrycia potrącenia unoszą one nieznacznie klapę do góry tworząc swoistą poduszkę powietrzną. Nota 17,9 z 24 pkt.
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach II-generacja BMW 2 Active Tourer otrzymała 15,7 z 18 punktów.
W przypadku pieszego zabrakło funkcji wykrywania jego obecności za pojazdem w trakcie cofania (7 z 9 pkt.).
W przypadku rowerzysty nie podano przyczyny obniżenia oceny (8,7 z 9 pkt.).
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14,8 pkt. (92 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, BMW 2 Active Tourer zostało wyposażone w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,8 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,5 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Specjaliści z organizacji Euro NCAP nie podali przyczyny obniżenia tej noty.