TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | BMW 2 coupe | 2022
BMW 2 coupe
03-03-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Słabsze wyniki w zakresie wyposażenia i działania systemów podnoszących bezpieczeństwo obniżyły ocenę nowej "dwójki" coupe w testach zderzeniowych Euro NCAP. Tym samym jest to pierwszy model BMW z tej serii bez kompletu pięciu gwiazdek.
Pod oznaczeniem BMW serii 2 znajdują się dwie różne konstrukcje. To przede wszystkim popularniejszy na rynku van Active Tourer i odmiana Gran Tourer. W gamie znajdują się też auta w nadwoziu trzy- i pięciodrzwiowym (Gran) coupe.
W testach Euro NCAP oceniono niektóre z nich. W 2014 roku Active Tourer otrzymał pięć gwiazdek. Wynik ten powtórzyło w 2020 większe coupe. Teraz weryfikacji podano wersję trzydrzwiową, która jednak nie dołączyła to tego grona "bezpieczeństwa".
BMW serii 2 coupe (G42) zadebiutowało w wakacje 2021 roku. Auto dostępne jest w trzech wersjach wyposażenia: podstawowej, Advantage i M Sport (oraz niezależnej M). Według danych Euro NCAP na pokładzie testowanego modelu znalazło się:
aktywna maska silnika,
sześć poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix (i-Size) na kanapie,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty oraz asystentem skrętu.
Na tej liście zabrakło między innymi centralnej poduszki powietrznej, hamulca pokolizyjnego oraz funkcji wykrywania obecności pieszego z tyłu pojazdu w trakcie cofania.
Ocena (2022):
Bezpieczeństwo dorosłych: 31,3 pkt. (82 proc.)
W trakcie zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski BMW 2 coupe) na manekinie kierowcy odnotowano obrażenia klatki piersiowej i nóg. Natomiast u siedzącego obok pasażera tylko nóg.
Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczne zabezpieczenie.
W próbie uderzenia całą szerokością nowego coupe BMW w przeszkodę stałą zarówno na manekinie kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej) odnotowano obrażenia klatki piersiowej.
W tej części testów Euro NCAP przyznano 13 z 16 maksymalnie do uzyskania punktów.
Przy zderzeniu bocznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. W próbie uderzenia w słup (drzewo) ponownie odnotowano obrażenia klatki piersiowej.
Konstrukcja wnętrza mniejszego coupe BMW zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpieczenia jego głowy przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Na wyposażeniu drugiej generacji BMW serii 2 coupe zabrakło centralnej poduszki powietrznej.
Łączna nota to 13,3 z 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył auta profile przednich i tylnych zagłówków oraz siedzeń w optymalny sposób zabezpieczają kręgi szyjne i głowę. Stąd maksymalna ocena 4 pkt.
Seria 2 coupe została wyposażona w kartę ratunkową pojazdu oraz system powiadamiania eCall. Zabrakło hamulca pokolizyjnego (zapobiega bezwładnemu przemieszczaniu się auta po zderzeniu). Stąd tylko 1 z 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 40,1 pkt. (81 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix, zaś dla 10-latka podkładki podwyższającej Osann.
Podczas próby zderzenia czołowego BMW 2 coupe z przeszkodą mobilną bezpieczeństwa dzieci było na optymalnym poziomie (maks. 16 pkt.).
Natomiast przy uderzeniu w bok auta (od strony większego manekina) odnotowano skrajnie niebezpieczne obrażenia głowy (6,1 z 8 pkt.).
Testowany model wyposażono w wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera oraz parę mocowań Isofix (i-Size) na obu miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 6 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Wszystkie otrzymały pozytywne oceny (maks. 12 pkt.).
Ochrona pieszych i rowerzystów: 36,6 pkt. (67 proc.)
Za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka auta) przyznano 5,2 z 6 pkt. Niemal cała szerokość przedniego pasa stanowi skrajne zagrożenie na wysokości miednicy potrąconej osoby (zaledwie 0,9 z 6 pkt.). Zastosowanie aktywnej maski silnika przełożyło się na wysokie noty ochrony głowy (20,9 z 24 pkt.).
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach II-generacja BMW 2 coupe otrzymała 9,6 z 18 punktów.
W odniesieniu do pieszego największe zastrzeżenia były do działania systemu w scenariuszu skrętu w prawo. Notę końcową obniżył również brak funkcji wykrywania obecności osoby za samochodem w trakcie cofania. Stąd 5,7 z 9 pkt.
W przypadku rowerzysty zastrzeżenia były zarówno przy scenariuszu wyjazdu zza przeszkody, jak i przejechania przed maską BMW 2 coupe - 4 z 9 pkt.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 10,2 pkt. (64 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, nowa seria 2 coupe została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1 z 2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,8 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (1,8 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (3,7 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Tutaj zastrzeżenia były do działania systemu w trakcie skrętu w lewo przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem.
Łączna nota 10,2 pkt. daje 64 proc. oceny maksymalnej, co zgodnie z obowiązującym protokołem Euro NCAP nie pozwala przyznać pięciu gwiazdek (minimalny próg to 70 proc.).