TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Hyundai Bayon | 2021
Hyundai Bayon
09-11-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Hyundai Bayon nie otrzymał pięciu gwiazdek Euro NCAP z uwagi na niskie noty za ochronę dorosłych i systemy podnoszące bezpieczeństwo. Naszą uwagę zwraca ryzyko odniesienia krytycznych obrażeń, jakie zanotowano na manekinie 10-letniego dziecka.
Bayon to nowy model w gamie Hyundaia. Należy do segmentu miejskich crossoverów, a konstrukcyjnie bazuje na trzeciej generacji miejskiego i20. W bezpośrednim zestawieniu jest od niego dłuższy - 4180 mm (+140 mm) - przy zachowaniu identycznego rozstawu osi 2580 mm.
Na rynku zadebiutował wiosną 2021 roku. W polskich salonach oferowany jest w czterech wersjach wyposażenia - Pure, Modern, Smart i Executive. W zależności od nich dostępne są silniki benzynowe 1.0 T-GDI (100 KM) i 1.2 MPI (84 KM). W naszym kraju nie ma wariantu z miękką hybrydą.
W testach zderzeniowych Euro NCAP oceniano model z najmocniejszym silnikiem benzynowym. Według specyfikacji był on wyposażony w:
sześć poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty oraz asystentem skrętu.
Z elementów branych obecnie pod uwagę przez organizację Euro NCAP zabrakło aktywnej pokrywy silnika, centralnej poduszki powietrznej oraz funkcji wykrywania obecności pieszego podczas manewru cofania.
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 29,2 pkt. (76 proc.)
Podczas zderzenia Hyundaia Bayona z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski) na manekinie kierowcy odnotowano szereg potencjalnych obrażeń różnego stopnia - lżejsze prawej nogi, poważniejsze lewej i klatki piersiowej. Natomiast u pasażera siedzącego obok ryzyko odniesienia lżejszych obrażeń nóg i klatki piersiowej.
Struktura przodu nadwozia (miejsce zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczne zabezpieczenie.
W próbie uderzenia całą szerokością Hyundaia Bayona w przeszkodę stałą na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia lżejszych obrażeń klatki piersiowej. Z kolei u pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej do kierującego) wystąpiły krytyczne dla życia obciążenia - także - klatki piersiowej.
W tej części testów Euro NCAP nowy crossover Hyundaia otrzymał 11,8 z 16 możliwych do uzyskania punktów.
Przy zderzeniu bocznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Natomiast przy uderzeniu auta w słup (drzewo) odnotowano ryzyko obrażeń klatki piersiowej.
Konstrukcja wnętrza Hyundaia Bayona w żaden sposób nie zabezpiecza przed wychyleniem ciała kierowcy i uderzeniem głową o sąsiedni fotel (ocena negatywna).
Hyundai nie oferuje w nowym modelu Bayon centralnej poduszki powietrznej (zabezpiecza głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym zderzeniem się podczas wypadku), stąd nie przeprowadzono testów efektywności jej działania.
W tej części przyznano także 11,8 z 16 punktów.
Przy uderzeniu w tył Hyundaia Bayona profile wszystkich zagłówków i siedzeń efektywnie zabezpieczały kręgi szyjne i głowy (3,7 z 4 pkt.).
Miejski crossover Hyundaia został wyposażony w kartę ratunkową pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny - maksymalna nota 2 punktów.
Zgodnie z aktualnym regulaminem Euro NCAP uzyskanie w tej części testów poniżej 80 proc. maksymalnej oceny nie pozwala przyznać na koniec pięciu gwiazdek.
Bezpieczeństwo dzieci: 40,4 pkt. (82 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelik Britax-Romer KidFix III, natomiast dla 10-latka podkładkę podwyższającą Graco Junior.
Podczas próby zderzenia czołowego Hyundaia Bayona z przeszkodą mobilną na manekinie starszego dziecka odnotowano krytyczne przeciążenia kręgów szyjnych. Nota 14,6 z 16 pkt.
Natomiast przy próbie zderzenia bocznego - od strony większego manekina - doszło do lżejszych obrażeń głowy i zagrażających życiu przeciążeń klatki piersiowej. Nota 6,8 z 8 pkt.
Hyundai Bayon został wyposażony w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
W tym zakresie - co jest rzadkością na tle innych modeli samochodów różnych marek - nie było żadnych uwag. Nota maks. 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 41,4 pkt. (76 proc.)
Ochronę nóg (wysokość zderzaka) i miednicy (przedni pas auta) nagrodzono maks. oceną po 6 punktów. Największe zagrożenie dla głowy potrąconej osoby stanowią słupki A i podszybie - 14,9 z 24 pkt.
Ogranizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W próbach z tych nowy crossover Hyundaia otrzymał 14,6 z 18 pkt. W przypadku pieszego nota 6 z 9 pkt. Zastrzeżenia były do działania autonomicznego hamowania podczas skrętu w prawu. Niższa ocena to także efekt braku na wyposażeniu funkcji wykrywania pieszego podczas manewru cofania.
W przypadku rowerzysty przyznano 8,6 z 9 pkt.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 10,8 pkt. (67 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Hyundai Bayon został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1,7 z 2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,8 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (2,8 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do sytuacji ze skrętem w lewo tuż z przed jadącym z przeciwka samochodem oraz reakcję na hamowanie poprzedzającego pojazdu.
Otrzymanie w tej części poniżej 70 proc. maksymalnej oceny także wykluczyłoby przyznanie pięciu gwiazdek.