TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Hyundai i10 | 2020
Hyundai i10
15-12-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
W tym roku organizacja Euro NCAP zaostrzyła kryteria ocen w prowadzonych przez siebie testach zderzeniowych. Do tej pory z grona 11 modeli samochodów najsłabiej egzamin zdał nowy Hyundai i10.
Aktualny maluch Hyundaia, model i10, debiutował na rynku w 2007 roku. Przed rokiem, na salonie samochodowym we Frankfurcie, zaprezentowano jego trzecią generację.
Każda z nich została poddana ocenie w testach zderzeniowych Euro NCAP. W 2008 i 2014 przyznano im po cztery gwiazdki. Na ich tle najnowsze wcielenie stanowi regres. Niemniej żadnej z tych not nie można ze sobą bezpośrednio zestawiać.
W Polsce sprzedaż Hyundaia i10 rozpoczęła się na początku 2020 roku. W ofercie znajdują się dwa warianty. Auto z homologacją dla 4 osób dostępne jest tylko w bazowej wersji Access. Z kolei z pięcioma miejscami także w Comfort, N Line, Premium Line i Premium.
Na liście wyposażenia trzeciej generacji Hyundaia i10 figurują między innymi: przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, wyłącznik działania przedniej poduszki powietrznej pasażera, mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy, pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia, sygnalizacja niezapiętych pasów dla wszystkich miejsc, asystent utrzymania wybranego pasa ruchu (LKA), system powiadamiania służb ratunkowych eCall, tempomat oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego, a także asystentem skrętu.
Ocena (2020):
Bezpieczeństwo dorosłych: 26,2 pkt. (69 proc.)
Podczas testu zderzenia czołowego Hyundaia i10 z przeszkodą mobilną zarówno u kierowcy, jak i pasażera siedzącego obok doszło do różnego stopnia obrażeń nóg i klatki piersiowej.
W tej próbie konstrukcja przodu auta (zderzenie następuje na 1/2 szerokości) zapewnia dostateczną ochronę.
Przy uderzeniu przodem w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej) odnotowano niewielkie przeciążenia klatki piersiowej. Dodatkowo u kierującego odnotowano poważne obrażenia miednicy i krytyczne głowy.
W tej części testów Euro NCAP przyznano 9,9 z 16 do zdobycia punktów.
Podczas zderzenia bocznego (z platformą mobilną) ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Przy uderzeniu w słup odnotowano większe przeciążenia klatki piersiowej.
W nowych próbach Euro NCAP ochrona kierowcy przy uderzeniu w bok (przeciwna strona, bez użycia poduszek) była na skrajnie krytycznym poziomie. Brak centralnej poduszki powietrznej wykluczył przeprowadzenie oceny jest efektywności. W sumie przyznano 11,9 z 16 punktów.
Przy uderzeniu w tył profile wszystkich zagłówków i oparć kanapy zapewniły dobrą ochronę kręgów szyjnych i głowy podróżujących osób. W przypadku przednich foteli ochrona była na optymalnym poziomie (maks. 4 pkt.).
Nowy Hyundai i10 został wyposażony w kartę ratunkową pojazdu i system eCall. Z wymaganej listy zabrakło więc hamulca pokolizyjnego, który zapobiega bezwładnemu przesuwaniu się pojazdu po zderzeniu. Stąd nota 1 pkt.
Po zsumowaniu not z tej części testów Euro NCAP wychodzi 26,2 pkt., co stanowi 69 proc. maksymalnej noty. Zgodnie z obowiązującym dziś regulaminem jest to odsetek poniżej granicy ustawionej dla czterech gwiazdek.
Bezpieczeństwo dzieci: 37,2 pkt. (75 proc.)
Do testów z manekinami 6- i 10-letniego dziecka wybrano foteliki Britax-Romer (odpowiednio) KidFix III S i zdemontowanej z niego podkładki podwyższającej.
Podczas zderzenia czołowego (z barierą mobilną) na obu manekinach odnotowano większe siły działające na kręgi szyjne. U młodszego dziecka dodatkowo doszło do przeciążeń głowy. (13,4 z 16 pkt.).
Przy uderzeniu w bok auta (od strony większego manekina) poziom ochrony młodszego dziecka był na optymalnym poziomie, natomiast u starszego doszło do niebezpiecznych obciążeń klatki piersiowej i głowy (6 z 8 pkt.).
Testowane auto zostało wyposażone w mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy oraz wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa osoby dorosłej lub systemu Isofix.
Ze względów konstrukcyjnych wykluczono z tych prób fotelik dziecięcy Maxi-Cosi CabrioFix montowany na środkowym miejscu kanapy z wykorzystaniem bazy EasyBase2 i samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Z krytyczną uwagą ekspertów Euro NCAP spotkała się możliwość montażu fotelika Britax-Romer KidFix także na środkowym miejscu kanapy z użyciem pasa bezpieczeństwa.
W sumie w tej części testów przyznano 10,8 z 12 punktów.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 28,4 pkt. (52 proc.)
Konstrukcja nowego i10 za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka) potrąconej osoby otrzymała 6 punktów. Natomiast miednicy (przedni pas) 5,2 z 6 pkt. Dla tułowia i głowy największe zagrożenia stanowiły słupki A (13,8 z 24 pkt.).
Euro NCAP ocenia też działanie autonomicznego systemu hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrami cofania i skrętu w prawo.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tej części testów III generacja Hyundaia i10 otrzymała zaledwie 3,4 z 18 punktów. W próbach z udziałem pieszego 3,4 na 9 pkt. System samochodu nie ma funkcji wykrywania pieszego na przejściu dla pieszych (skręt w prawo). Zastrzeżenia były do jego działania w scenariuszu z pieszym poruszającym się poboczem w dzień, zaś w warunkach nocnych doszło do jego potrącenia.
System autonomicznego hamowania awaryjnego nie ma funkcji wykrywania obecności rowerzysty.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 9,5 pkt. (59 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniane jest teraz przez Euro NCAP nowy Hyundai i10 został wyposażony w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1,7 z 2 pkt.), układ monitorowania zmęczenia kierowcy DAW (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (1,3 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu LKA (2,8 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą FCA (2,8 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części. W pierwszym sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
Tu zastrzeżenia były do sytuacji skrętu w prawo oraz wszystkie trzy przed zwalniającym samochodem.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów. W tym przypadku wszystkie próby wypadły pozytywnie.
Testowany model:
Hyundai i10 1.0 MPI, hatchback
Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wszystkich wersji Hyundaia i10 trzeciej generacji.