TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP

Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Kia EV6 | 2022

Kia EV6

26-05-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP

EV6 to jeden z najbardziej utytułowanych modeli Kia. Do tych sukcesów dołącza teraz nota pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Kia EV6 - zderzenie czołowe z przeszkodą stałą

EV6 to pierwszy w Europie model Kii z napędem elektrycznym. Auto zaprezentowano we wrześniu 2021 roku podczas międzynarodowego salonu IAA Mobility w Monachium. Od tego czasu zdobyło nagrody i wyróżnienia w licznych konkursach, w tym tytuł Car of the Year 2022. Równie prestiżową nagrodę otrzymał Luc Donckerwolke, dyrektor kreatywny Hyundai Motor Group, który odpowiedzialny był za projekt EV6. Trzeba też wspomnieć, że bliźniacza konstrukcja Huyndai IONIQ5, zwyciężyła w plebiscycie World Car of the Year 2022.

Elektryk Kii dostępny jest w polskich salonach sprzedaży w czterech wersjach wyposażenia - EV6, EV6 Plus, EV6 GT-Line i EV6 GT. W zależności od wyboru dostępne są silniki o mocy 170 KM z akumulatorem o pojemności 58 kWh oraz 229 KM, 325 KM i 585 KM - wszystkie z 77,4 kWh. Słabsze mają napęd na tylną, a mocniejsze na obie osie.

Według specyfikacji Euro NCAP do testów zderzeniowych trafiła wersja EV6 Plus AWD o mocy 325 KM. Na jej wyposażeniu znalazło się:

  • w siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz jedną centralną,

  • wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,

  • mocowania Isofix skrajnych miejscach kanapy,

  • pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,

  • sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,

  • asystent utrzymania wybranego pasa ruchu,

  • tempomat z ogranicznikiem prędkości,

  • system powiadamiania służb ratunkowych eCall,

  • hamulec pokolizyjny,

  • system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów oraz asystentem skrętu,

Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło aktywnej maski silnika. Z kolei funkcja wykrywania obecności pieszego z tyłu pojazdu w trakcie cofania jest opcją. W polskim cenniku Kii EV6 zawiera ją Pakiet technologiczny (dopłata 4500 zł).

Ocena (2022):


Bezpieczeństwo dorosłych: 34,5 pkt. (90 proc.)


Podczas zderzenia czołowego pierwszego w Europie elektryka Kii z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano różnego stopnia obrażenia klatki piersiowej i nóg. Z kolei u siedzącego obok pasażera lekkie obrażenia nóg.

Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia auta z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczną ochronę.

W próbie uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na wysokim poziomie. Natomiast u pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu) odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej.

Łącznie w tej części testów Euro NCAP przyznano 13,6 z 16 punktów.

Przy zderzeniu bocznym i uderzeniu auta w słup ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.

Konstrukcja wnętrza Kii EV6 zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Kia EV6 - próba z oceną efektywności ochrony centralnej poduszki powietrznej

Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły efektywność działania centralnej poduszki powietrznej (chroni głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem w wyniku sił działających w trakcie wypadku).

W tej części przyznano 15,5 z 16 pkt.

Przy uderzeniu w tył Kii EV6 profile przednich zagłówków i siedzeń w optymalny sposób zabezpieczały kręgi szyjne i głowę. Niżej oceniono te z tyłu - stąd nota 3,4 z 4 pkt.

Na wyposażeniu modelu Kii z napędem elektrycznym znalazły się: karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania ratunkowego eCall oraz hamulec pokolizyjny (maks. 2 pkt.).


Bezpieczeństwo dzieci: 42,2 pkt. (86 proc.)


Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix 2R, a dla 10-latka podkładki podwyższającej Peg Perego Viaggio Shuttle.

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Kia EV6 - próba oceny bezpieczeństwa dzieci podróżujących w fotelikach

Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną ochrona obojga dzieci była na optymalnym poziomie - maks. 16 pkt.

W próbie uderzenia w bok auta - od strony większego manekina - ochrona 6-latka była na optymalnym poziomie. Natomiast u 10-latka stwierdzono duże przeciążenia głowy - 7,2 z 8 pkt.

Testowany model wyposażono w wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size). Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.

Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.

Ze względu konstrukcji środkowego miejsca kanapy wykluczono próbę montażu fotelika Maxi-Cosi Cabrio Fix na bazie EasyFix za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.

Pomimo to przyznano maks. 12 punktów.


Ochrona pieszych i rowerzystów: 35,1 pkt. (64 proc.)


Za poziom ochrony nóg potrąconego pieszego (wysokość zderzaka Kii EV6) przyznano maksymalne 6 pkt. Przedni pas na całej swojej długości stanowi zagrożenie na wysokości miednicy (2,4 z 6 pkt.). Natomiast dla głowy największe niebezpieczeństwo stanowi podszybie i słupki A (12,4 z 24 pkt.).

Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.

Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Kia EV6 - próba oceny efektywności systemu hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego

W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.

Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.

W tych próbach Kia EV6 otrzymała 14,3 z 18 pkt.

W przypadku pieszego zastrzeżenia były do działania w sytuacji skrętu w prawo. Ocenę obniżył także brak funkcji wykrywania obecności osoby za samochodem w trakcie cofania - 5,7 z 9 pkt.

W odniesieniu do rowerzysty nie podano przyczyny niewielkiego obniżenia noty - 8,5 z 9 pkt.


Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 14 pkt. (87 proc.)


Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Kia EV6 została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (1,7 z 2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,8 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,3 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,4 z 6 pkt.).

TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Kia EV6 - próba oceny efektywności systemu hamowania awaryjnego przed przeszkodą

W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.

W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.

W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów. I właśnie do tej dodanej sytuacji były największe zastrzeżenia. Jak to reakcji na hamujący lub zwalniający pojazd.

Nie podano przyczyny obniżenia tej oceny.