TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Subaru Outback | 2021
Subaru Outback
04-10-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Drugie w historii Subaru Outback testy Euro NCAP i ponownie komplet pięciu gwiazdek. Na uwagę zasługują bardzo wysokie noty - na tle wszystkich modeli ocenianych w tym roku - za bezpieczeństwo dzieci, ochronę pieszych i rowerzystów oraz systemy wspierające kierowcę.
Subaru Outback zadebiutował w 1994 roku, dziś na rynku obecna jest szósta generacja. Auto to oferowane jest jedynie w nadwoziu kombi o podwyższonym prześwicie (213 mm) i stałym napędem na obie osie. Pod maską umieszczono silnik benzynowy o pojemności 2.5 litra i mocy 169 koni mechanicznych (spełnia normy Euro 6d) z bezstopniową przekładnią automatyczną.
Obecne testy zderzeniowe Euro NCAP są drugimi w historii tego modelu. Poprzedni miał miejsce w 2014 roku i zakończył się notą pięciu gwiazdek.
Nowy Outback dostępny jest w czterech wersjach - Trend, Active, Cross i Platinum. Każdą z nich fabrycznie wyposażono w zestaw EyeSight, grupujący wiele elementów podnoszących bezpieczeństwo i asystujących kierowcy.
Egzemplarz Subaru Outback, który trafił do testów Euro NCAP został wyposażony w:
przednie, boczne, i kurtynowe poduszki powietrzne,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty, a także z asystentem skrętu.
W Subaru Outback VI zabrakło centralnej poduszki powietrznej umieszczonej pomiędzy fotelami (chroni głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym zderzeniem).
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 33,6 pkt. (88 proc.)
Podczas zderzenia czołowego Subaru Outback (1/2 szerokości) z przeszkodą mobilną na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko różnego stopnia obrażeń klatki piersiowej i prawej nogi.
Struktura przodu nadwozia stanowi dostateczne zabezpieczenie.
W teście uderzenia pełną szerokością przodu auta w przeszkodę stałą (mur) ochrona manekina kierowcy była na optymalnym poziomie. Natomiast u pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej z tyłu) odnotowano duże siły działające na klatkę piersiową.
W tej części testów Euro NCAP przyznano 13,8 z maksymalnych do zdobycia 16 punktów.
Przy zderzeniu bocznym i uderzeniu auta w słup ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
Zabezpieczenie kierowcy przed wychyleniem ciała i uderzeniem głową o sąsiedni fotel była dobre. Na wyposażeniu szóstej generacji Subaru Outback zabrakło centralnej poduszki powietrznej, stąd nie przeprowadzono testu jej efektywności.
W sumie przyznano 14 z 16 punktów.
Przy uderzeniu w tył auta profile zagłówków i siedzeń stanowiły skuteczne zabezpieczenie kręgów szyjnych i głowy (3,8 z 4 pkt.).
Nowe Subaru Outback wyposażono w kartę ratunkową pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny. Nota to maks. 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 44,5 pkt. (89 proc.)
Do testów w Subaru Outback z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix, a dla 10-letniego podkładki podwyższającej firmy Graco.
Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną ochrona dzieci była na optymalnym poziomie (maks. 16 pkt.). Przy zderzeniu bocznym - od strony większego manekina - odnotowano na nim krytyczne dla życia przeciążenia klatki piersiowej.
Nowy Outback został wyposażony w automatyczny wyłącznik czołowej poduszki powietrznej pasażera oraz mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 9 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Z powodów konstrukcyjnych wyłączono z nich Maxi-Cosi Cabrio Fix mocowany na bazie EasyFix za pomocą pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy.
Sprawdzian pozostałych przebiegł bez problemów, stąd maks. 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 45,4 pkt. (84 proc.)
Ochronę nóg (wysokość zderzaka) i miednicy (przedni pas auta) oceniono maksymalną liczbą, po 6 punktów. Dla głowy największe zagrożenie stanowią słupki A (18,7 z 24 pkt.).
Ogranizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tej części testów Subaru Outback otrzymał 14,7 z 18 pkt. W próbach z udziałem pieszego (7 z 9 pkt.) były zastrzeżenia do działania systemu wykrywania obecności pieszego podczas manewru cofania (na filmie widać, że doszło do potrącenia).
W przypadku rowerzysty (7,7 z 9 pkt.) nie podano przyczyn obniżenia noty.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 15,3 pkt. (95 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP szósta generacja Subaru Outback została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,8 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Nie podano przyczyn obniżenia oceny.
Testowany model:
Subaru Outback
Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wszystkich wersji tego modelu.