TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Tesla Model Y | 2022
Tesla Model Y
28-09-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Kolejny, czwarty model Tesli zdobywa w testach zderzeniowych Euro NCAP maksymalną liczbę gwiazdek. Na tle ocenianych, nie tylko w tym roku, aut wszystkich marek wyróżnia się najwyższymi notami w poszczególnych kategoriach.
Model Y, to kolejny obok X, crossover Tesli. Oficjalna prezentacja miała miejsce w 2019 roku, zaś sprzedaż rozpoczęła się rok później. Auto mierzy 4751 mm długości przy rozstawie osi 2890 mm, 1921 mm szerokości (bez lusterek) i 1624 mm wysokości. Dwa bagażniki pomieszczą 117 l (przód) i 854 l (tył). Auto może zostać wyposażone w trzeci rząd siedzeń.
W ofercie znajdują się trzy wersje Modelu Y - z napędem na tylną oś (zasięg 430 km) oraz na wszystkie koła (dwa silniki elektryczne) w odmianie Performance (514 km) i Long Range (533 km).
W testach zderzeniowych Euro NCAP oceniano ten ostatni. Według specyfikacji na jego wyposażeniu znalazło się:
siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz jedna centralna,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
hamulec pokolizyjny,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania pieszych (także podczas cofania) i rowerzystów oraz asystentem skrętu.
Z elementów branych pod uwagę przez Euro NCAP zabrakło aktywnej maski silnika.
Ocena (2022):
Bezpieczeństwo dorosłych: 36,9 pkt. (97 proc.)
W trakcie zderzenia czołowego Tesli Model Y z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski samochodu) na manekinie kierowcy odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej. Ochrona siedzącego obok pasażera była na optymalnym poziomie.
Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dostateczną ochronę.
W próbie uderzenia całą szerokością auta w przeszkodę stałą ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. U pasażera - siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej - odnotowano ryzyko odniesienia obrażeń klatki piersiowej.
Łączna nota w tej części testów to 15 na 16 punktów.
Przy zderzeniu bocznym ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie. Przy uderzeniu w słup (drzewo) odnotowano u kierującego ryzyko obrażeń klatki piersiowej.
Konstrukcja wnętrza Tesli Model Y zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza jego głowę przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
Testy zderzeniowe Euro NCAP potwierdziły efektywność działania centralnej poduszki powietrznej. Jej zadaniem jest ochrona głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem w skutek sił działających w trakcie wypadku.
Nota w tej części testów to 15,8 na 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył auta profile wszystkich siedzeń i zagłówków w optymalny sposób zabezpieczyły kręgi szyjne i głowę - maks. 4 pkt.
Na fabrycznym wyposażeniu Modelu Y znalazła się karta ratunkowa pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny - maks. 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 43 pkt. (87 proc.)
Do testów z manekinem 6-letniego dziecka użyto fotelika Britax-Romer KidFix i-Size, zaś dla 10-latka podkładki podwyższającej Peg Perego Viaggio Shuttle.
Podczas próby zderzenia czołowego Tesli Model Y z przeszkodą mobilną oraz uderzenia w bok auta (od strony większego manekina) ochrona dzieci była na optymalnym poziomie. Stąd przyznano maks. liczbę - odpowiednio - 8 i 16 punktów.
Testowany crossover Tesli wyposażono w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz dwie pary mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.
Specjaliści z organizacji Euro NCAP oceniają także jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Nota w tej części testów Euro NCAP to maks. 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 44,8 pkt. (82 proc.)
Za poziom ochrony nóg potrąconej osoby (wysokość zderzaka samochodu) oraz miednicy (przedni pas) przyznano maksymalną notę po 6 punktów. Największe zagrożenie dla głowy stanowi podszybie i słupki A - 16,1 z 24 pkt.
Organizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tych próbach Tesla Model Y otrzymała 16,7 z 18 punktów.
W przypadku pieszego największe zastrzeżenia były do działania systemu wykrywania jego obecności za pojazdem w trakcie cofania (7,7 z 9 pkt.).
W przypadku rowerzysty przyznano maks. 9 pkt.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 15,7 pkt. (98 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Tesla Model Y została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (5,7 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.
Specjaliści z Euro NCAP nie podali przyczyny obniżenia tej noty.