TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Toyota Mirai | 2021
Toyota Mirai
05-10-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Toyota Mirai debiutuje w testach zderzeniowych Euro NCAP. Otrzymuje w nich wysoką notę za ochronę potrąconej osoby, co jest zasługą zastosowania aktywnej pokrywy komory silnika.
Toyota Mirai to auto zasilane wodorem, które przez wielu specjalistów z branży motoryzacyjnej uważane jest za paliwo przyszłości. W przypadku tego modelu to już II generacja, ale dopiero teraz debiutuje w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Nie jest to jednak novum, bowiem w 2018 roku oceniono w nich Hyundaia Nexo. Zasilany wodorem SUV koreańskiej marki zdobył komplet pięciu gwiazdek. Podobnie jak obecny, chociaż to sedan, konkurent z Japonii.
Pomimo braku infrastruktury do tankowania, Mirai II trafił do sprzedaży w Polsce. Oferowany jest w dwóch wersjach - Prestige i Executive. Do testów Euro NCAP trafiła topowa, na jej fabrycznym wyposażeniu znalazło się między innymi:
przednie, boczne i kurtynowe oraz kolanowa dla kierowcy poduszki powietrzne,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
aktywna maska silnika,
mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty, a także z asystentem skrętu.
W Toyocie Mirai zabrakło centralnej poduszki powietrznej umieszczonej pomiędzy fotelami (chroni głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym zderzeniem) oraz funkcji wykrywania obecności pieszego podczas cofania w autonomicznym systemie hamowania awaryjnego.
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 33,8 pkt. (88 proc.)
W trakcie zderzenia czołowego auta z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości) na manekinie kierowcy odnotowano potencjalne obrażenia różnego stopnia prawej nogi i klatki piersiowej. Na manekinie pasażera siedzącego obok także doszło do przeciążeń klatki piersiowej.
Struktura przodu nadwozia stanowi dostateczne zabezpieczenie.
W próbie uderzenia całą szerokością Toyoty Mirai w przeszkodę stałą zarówno u kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem z tyłu po przekątnej) odnotowano obrażenia klatki piersiowej.
Łącznie w tej części testów przyznano 14 na 16 możliwych punktów.
Przy zderzeniu bocznym oraz uderzeniu auta w słup ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
Zabezpieczenie kierowcy przed wychyleniem ciała i uderzeniem głową o sąsiedni fotel było dobre. Na wyposażeniu II generacji Toyoty Mirai zabrakło centralnej poduszki powietrznej, stąd nie przeprowadzono testu jej efektywności.
Suma not wyniosła 13,9 z 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył Toyoty Mirai profile zagłówków i siedzeń stanowiły skuteczne zabezpieczenie kręgów szyjnych i głowy (3,9 z 4 pkt.).
Model Toyoty z napędem wodorowym wyposażono w kartę ratunkową pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny - ocena maks. 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 42 pkt. (85 proc.)
Do testów w Mirai z manekinami 6-letniego i 10-letniego dziecka użyto firmowych fotelików - odpowiednio - Toyota KidFix IIS i Toyota Maxi Plus.
Podczas próby zderzenia czołowego z przeszkodą mobilną oraz bocznym (od strony większego manekina) poziom bezpieczeństwa dzieci był optymalny. Stąd maksymalne oceny - odpowiednio - 16 i 8 punktów.
Druga generacja Toyoty Mirai została wyposażona w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 6 z 13 punktów.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Z powodów konstrukcyjnych wyłączono z nich Maxi-Cosi Cabrio Fix mocowany na bazie EasyFix za pomocą pasa bezpieczeństwa na środkowym miejscu kanapy.
Sprawdzian pozostałych przebiegł bez problemów, stąd maks. 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 43,7 pkt. (80 proc.)
Ochronę nóg (wysokość zderzaka) oceniono na maks. 6 punktów. Natomiast miednicy (przedni pas auta) na 3,2 z 6 pkt. Aktywna maska silnika (pirotechniczne siłowniki nieznacznie unoszą ją w chwili potrącenia) przełożyła się na bardzo wysoką notę za ochronę tułowia i głowy - 21,5 z 24 pkt.
Ogranizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W tej części testów Toyota Mirai otrzymała 12,9 z 18 pkt.
W próbach z udziałem pieszego (6,4 z 9 pkt.) były zastrzeżenia do działania systemu podczas skręcania w lewo z przejściem. Przyczyną niższej noty był także brak funkcji wykrywania obecności pieszego podczas manewru cofania (element autonomicznego systemu hamowania awaryjnego).
W przypadku rowerzysty (6,5 z 9 pkt.) specjaliści z organizacji Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania systemu podczas wyjazdu zza przeszkody drogą poprzeczną oraz przejazdu przed maską Toyoty.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 13,2 pkt. (82 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, druga generacja Toyoty Mirai została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,4/3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (3,5 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (4,3 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów. Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania systemu podczas skrętu w lewo przed nadjeżdżającym z przeciwka pojazdem.
Testowany model:
Toyota Mirai
Wyniki powyższych testów Euro NCAP dotyczą wszystkich wersji tego modelu.