WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 14/2021

03-04-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: AKDP, Toyota, archiwum, WCA, GDDKiA, Google

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Andrzej Karaczun (1954-2021)

Pożegnania - Andrzej Karaczun

POŻEGNANIA | W wieku 67 lat zmarł Andrzej Karaczun, dziennikarz motoryzacyjny, propagator sportów motorowych. Przez wiele lat rzecznik Automobilklubu Polski i szef biura akredytacji Rajdu Barbórka.

Na początku lat 70. XX wieku rozpoczął pracę w dziale sportowym "Sztandaru Młodych", trzy lata później przeszedł do "Słowa Powszechnego". Jego pasją stały się rajdy samochodowe, za swoje publikacje otrzymał w 1986 roku "Złote Koło" Polskiego Związku Motorowego. W kolejnych latach współorganizował wiele imprez promujących bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Po przemianach gospodarczych pracował w nowo powstałych wydawnictwach, był między innymi zastępcą redaktora naczelnego "Moto Expressu" i "Auto Moto". Przez blisko 20 lat pełnił funkcję rzecznika prasowego zespołów rajdowych - najpierw Renault, później Peugeot. Związany także z organizacją wielu zawodów, w tym Rajdu Polski, Rajdu Rzeszowskiego i Rajdu Barbórka.

W jego dorobku zawodowym pozostaną także publikacje książkowe, był współautorem między innymi "40 lat w służbie motoryzacji. Historia Polskiego Związku Motorowego" i "Monografia AP 1909-2009" z późniejszym suplementem za 2009-2019. Od 2011 prowadził własny portal newsauto.pl

Toyota Motor Poland oferuje auto na wodór

PREMIERA TYGODNIA | W 2014 roku Toyota wprowadziła do seryjnej produkcji model Mirai. W Europie zadebiutował rok później, jednak do Polski trafił jedynie egzemplarz pokazowy. Powód był prosty, auto zasilane jest wodorem. Do dziś brak w naszym kraju punktów do jego tankowania, a jednak…

Toyota Motor Poland zdecydowała się na rozpoczęcie sprzedaży drugiej generacji. Co więcej kilkadziesiąt sztuk znalazło już nabywcę w postaci spółki energetycznej należącej do Zygmunta Solorza. Nie bez przyczyny, bowiem to ona zajmie się budową dwóch takich stacji - w Koninie i w Warszawie.

Mirai to sedan z segmentu D. II generacja została zbudowana na nowej płycie GA-L. Auto mierzy 4975 mm długości, przy rozstawie osi 2920 mm, 1885 mm szerokości i 1470 mm wysokości. Pojemność bagażnika to 272 litry.

W salonach sprzedaży dostępne są dwie wersje wyposażenia - Prestige i Executive. Ich elementy nie różnią się zbytnio od modeli z konwencjonalnymi jednostkami napędowymi. Ale jest też długa lista dopłat, na przykład za cyfrowe lusterko wsteczne, klimatyzację trzystrefową, pamięć ustawienia fotela kierowcy czy podgrzewane skrajne miejsca kanapy.

Bazowym lakierem jest Dark Blue Mica, kolejnych sześć z palety wymaga dopłaty 1500 złotych. Na kołach 19-calowe felgi, w opcji "dwudziestki". Standardem w Prestige jest tapicerka materiałowa, w Executive skórzana (syntetyczna).

Napęd tworzy silnik elektryczny o mocy 128 kW (174 KM), który z litowo-jonową baterią trakcyjną (4 Ah) trafił na tylną oś. Na przód przesunięto zestaw 330 ogniw paliwowych (taki układ pozwolił uzyskać optymalny rozkład masy). Pojemność zbiorników wodoru wzrosła do 5,6 kg, co też przełożyło się na większy, do około 650 km, zasięg.

Tankowanie Toyoty Mirai trwa około 5 minut, prędkość maksymalna wynosi 175 km/h, zaś na przyspieszenie do setki potrzeba 9 sekund. Średnie zużycie wodoru (pomiar WLTP) wynosi 0,79-0,89 kg/100 km.

Ciekawym rozwiązaniem jest układ zasysający powietrze do chłodzenia ogniw paliwowych. Znajduje się w nim filtr zatrzymujący wszelkie zabrudzenia, jego skuteczność oceniono na 99,9 proc. Tym samym do środowiska wraca oczyszczone powietrze.

Nowa Toyota Mirai kosztuje w Polsce od 299 900 do 314 900 złotych.

Toyota i Renault najpopularniejsze w Polsce

Z rynku - Toyota wśród osobowych i Renault z dostawczych - oto liderzy polskiego rynku w pierwszym kwartale 2021

Z RYNKU | Pierwszy kwartał 2021 zamknął się sprzedażą 117 874 nowych samochodów osobowych (dane: SAMAR). To blisko 10 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019. Miniony marzec - z oczywistych względów - to ponad 60 proc. na plusie.

Niekwestionowanym liderem pozostaje Toyota (20 394 szt.). Na drugim miejscu jest Skoda (15 072 szt.) i na trzecim Volkswagen (10 064 szt.).

W gamie modeli na dwóch pierwszych miejscach Toyota - Corolla (6547 szt.) i Yaris (5155 szt.). Na trzecim Skoda Octavia (4539 szt.). Do trzech marek należy - uwaga - blisko 40 proc. polskiego rynku!

Za 2/3 rynku sprzedaży nowych samochodów (84 245 szt.) odpowiadają firmy, które najczęściej wybierały Corollę. Przysłowiowy Kowalski stawiał na inny model Toyoty - Yaris.

W segmencie aut dostawczych (do 3,5 tony) sprzedaż w pierwszym kwartale wyniosła 18 073 szt. Tu - w odniesieniu styczeń-marzec 2020 - wzrósł aż o 35 proc.

Liderem jest Renault (2859 szt.), dalej Ford (2563 szt.) i Fiat (2473 szt.). Wśród modeli największą popularnością cieszyło się Renault Master (2396 szt.), Fiat Ducato (1631 szt.) i Iveco Daily (160 szt.).

Honda, Toyota czy Volkswagen?

Wydarzenia - Finaliści World Car Awards

WYDARZENIA | 20 kwietnia poznamy zwycięzców plebiscytu World Car of the Year 2021. Do finału awansowały: Honda e, Toyota Yaris (jest już Europejskim Samochodem Roku 2021) i Volkswagen ID.4.

W pozostałych kategoriach szansę na zwycięstwo mają: samochód miejski - Honda e i Jazz/Fit oraz Toyota Yaris, samochód luksusowy - Land Rover Defender, Mercedes Klasy S i Polestar 2, samochód sportowy - Audi RS Q8, Porsche 911 Turbo i Toyota GR Yaris, projekt - Honda e, Land Rover Defender i Mazda MX-30.

Kilka dni wcześniej zostanie wybrana Osobowość roku. O ten tytuł ubiegają się: Pratap Bose (Tata), Luc Donckerwolke (Hyundai), Euisun Chung (Hyundai), Tomiko Takeuchi (Mazda) i Akio Toyoda (Toyota).

Umowy na A2, węzeł S7 i obwodnica Trzebnicy

Polskie drogi - Budowa A2 pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską

POLSKIE DROGI | Przed tygodniem informowaliśmy o pozytywnym zakończeniu postępowania Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych odnośnie złożonych ofert na budowę dwóch odcinków A2. Umowy z wykonawcami właśnie zostały podpisane.

Fragment Malinowiec - Łukowisko (18 km) zaprojektuje i zbuduje firma PUT Intercor (530 mln zł). Natomiast Swory - Biała Podlaska (14 km) firma Polaqua (470 mln zł). Obie inwestycje obejmują dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci oraz towarzyszącą infrastrukturę. Planowe zakończenie w grudniu 2024.

Także dla dwóch pozostałych odcinków: Siedlce - Malinowiec i Łukowisko - Swory, zakończyła się wynikiem pozytywnym weryfikacja złożonych ofert. Umowy z wykonawcami powinny zostać podpisane w pierwszej połowie kwietnia.

Polskie drogi - Rozbudowa węzła Pcim na Zakopiance - S7

Węzeł Pcim w ciągu ekspresówki S7 (tzw. Zakopianki) zostanie zmodernizowany. GDDKiA ogłosiła właśnie przetarg na budowę ronda pomiędzy łącznicami a drogami lokalnymi. Inwestycja ma na celu upłynnienie ruchu oraz poprawę bezpieczeństwa pieszych.

Termin składania ofert wyznaczono na 19 kwietnia. Czas realizacji to maksymalnie 10 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem prac w okresie zimowym 15 grudnia - 15 marca). Za projekt i uzyskanie pozwolenia na budowę odpowiedzialna była gmina Pcim, rondo sfinansuje GDDKiA.

Polskie drogi - Mała obwodnica Trzebnicy

W ramach rządowego programu realizowana jest budowa 100 obwodnic (2020-30). Lista takich inwestycji jest jednak dłuższa, na przykład dla miejscowości Trzebnica (woj. dolnośląskie) w ciągu DK15. GDDKiA rozstrzygnęła właśnie przetarg na realizację studium z elementami koncepcji programowej i przygotowanie wniosku do wydania decyzji środowiskowej.

Zwycięzcą jest firma Bamar, przygotowania do tej inwestycji (długość około 1,5 km) mają się zakończyć dopiero w 2027 roku, kolejne dwa lata potrwa kolejne 2 lata.