TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP | Toyota Yaris Cross | 2021
Toyota Yaris Cross
23-11-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Euro NCAP
Toyota Yaris Cross wyróżnia się - na tle ocenianych w tym roku modeli wszystkich marek - wysokimi notami za ochronę potrąconych pieszych i rowerzystów. Niemniej na liście fabrycznego wyposażenia brakuje funkcji wykrywania ruchu poprzecznego w trakcie cofania.
Yaris to aktualnie jeden z najpopularniejszych modeli nowych samochodów w Polsce. Toyota poszerzyła właśnie jego gamę o nieco większego crossovera. Jego oficjalna premiera miała miejsce na początku października tego roku.
Oferta Toyoty Yaris Cross składa się z dwóch jednostek napędowych - silnika benzynowego 1.5 Dynamic Force 125 KM i opartej na nim miękkiej hybrydy o łącznej mocy 116 KM (z napędem na przednią lub obie osie). Do wyboru jest pięć wersji wyposażenia - Active, Comfort, Executive, Adventure i Premiere Edition.
Do testów zderzeniowych Euro NCAP wykorzystano hybrydę z napędem na przód. Według specyfikacji Toyota Yaris Cross wyposażona była w:
siedem poduszek powietrznych - po dwie przednie, boczne i kurtynowe oraz jedną centralną,
wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera,
mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy,
pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikiem napięcia,
sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc,
asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu,
tempomat z ogranicznikiem prędkości,
system powiadamiania służb ratunkowych eCall,
system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszego i rowerzysty oraz asystentem skrętu.
Z elementów branych obecnie pod uwagę przez organizację Euro NCAP zabrakło aktywnej pokrywy silnika. Z kolei funkcja wykrywania obecności pieszego podczas manewru cofania (element systemu autonomicznego hamowania awaryjnego) jest dostępna od środkowej wersji wyposażenia - Executive.
Ocena (2021):
Bezpieczeństwo dorosłych: 33 pkt. (86 proc.)
W trakcie zderzenia czołowego nowego crossovera Toyoty z przeszkodą mobilną (1/2 szerokości maski) na manekinie kierowcy odnotowano - różnego stopnia - obrażenia nóg i klatki piersiowej. Z kolei na manekinie pasażera siedzącego obok obrażenia nóg.
Struktura przodu nadwozia (w miejscu zderzenia z przeszkodą mobilną) stanowi dobre zabezpieczenie.
W próbie uderzenia całą szerokością przodu w przeszkodę stałą zarówno na manekinie kierowcy, jak i pasażera (siedzącego tym razem po przekątnej na kanapie) odnotowano obrażenia klatki piersiowej.
W tej części testów Euro NCAP przyznano 12 z 16 punktów.
Przy zderzeniu bocznym i uderzeniem bokiem auta w słup na manekinie kierowcy ochrona kierowcy była na optymalnym poziomie.
Konstrukcja wnętrza auta zapewnia dostateczne utrzymanie sylwetki kierowcy i zabezpiecza głowę kierowcy przed uderzeniem o sąsiedni fotel.
W trakcie testu potwierdzono, że centralna poduszka powietrzna w optymalny sposób chroni głowy kierowcy i pasażera przed wzajemnym uderzeniem.
W tej części testów przyznano 15 z 16 pkt.
Przy uderzeniu w tył auta profile wszystkich zagłówków i siedzeń efektywnie zabezpieczały kręgi szyjne i głowy (maks. 4 pkt.).
Toyota Yaris Cross została wyposażona w kartę ratunkową pojazdu, system powiadamiania eCall oraz hamulec pokolizyjny. Za wszystkie te elementy przyznano maks. 2 pkt.
Bezpieczeństwo dzieci: 41,3 pkt. (84 proc.)
Do testów z manekiniem 6-letniego dziecka użyto firmowego fotelika Toyota KidFix 2S (prod. Britax-Romer), a dla 10-latka podkładki podwyższającej wymontowanej z fotelika Toyota Maxi Plus (prod. Takata).
Podczas próby zderzenia czołowego auta z przeszkodą mobilną na mniejszym manekinie odnotowano przeciążenia kręgów szyjnych i głowy. Natomiast na większym kręgów szyjnych. Nota 14,3 z 16 pkt.
W próbie zderzenia bocznego - od strony większego manekina - odnotowano duże siły działające na jego głowie.
Toyota Yaris Cross została wyposażona w wyłącznik poduszki powietrznej pasażera oraz mocowania Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Za obecność tych elementów przyznano 7 z 13 pkt.
Specjaliści z Euro NCAP oceniają również jakość montażu wybranych przez siebie 11 modeli fotelików dziecięcych. W zależności od konstrukcji mogą być mocowane za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa lub systemu Isofix.
Ze względów technicznych wykluczono z tych prób montaż na środkowym miejscu kanapy za pomocą pasa bezpieczeństwa fotelika Maxi-Cosi CabrioFix ustawionego na bazie EasyFix.
Niemniej w tej części przyznano maks. 12 pkt.
Ochrona pieszych i rowerzystów: 42,6 pkt. (78 proc.)
Za poziom ochrony nóg (wysokość zderzaka) i miednicy (przedni pas auta) przyznano maks. 6 pkt. Największe zagrożenie dla głowy potrąconej osoby stanowią słupki A - 17,2 z 24 pkt.
Ogranizacja Euro NCAP ocenia także działanie systemu autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów. Od 2020 roku przypisano tu 10 scenariuszy sytuacji drogowych, w tym z manewrem skrętu w prawo i cofania.
Dla pieszego jest ich siedem, przy czym pięć w warunkach dziennych. To obecność za cofającym pojazdem, przechodzenie przez przejście dla pieszych przed skręcającym z drogi poprzecznej pojazdem oraz przejście przed samochodem, wyjście zza przeszkody oraz poruszanie się poboczem (tyłem do nadjeżdżającego samochodu).
W warunkach nocnych ograniczono się do dwóch sytuacji: przejścia pieszego przed samochodem i poruszania się poboczem.
Kolejne trzy scenariusze dotyczą obecności rowerzysty - tylko w warunkach dziennych. Bez zmian to przejazd przed maską samochodu i poruszanie się pobocznem (w tym samym kierunku). Od 2020 nowością jest wyjazd zza przeszkody drogą poprzeczną w odniesieniu do nadjeżdżającego pojazdu.
W próbach tych nowy crossover Toyoty otrzymał 13,4 na 18 punktów.
W przypadków pieszego uzyskano 6,8 z 9 pkt. Toyota straciła między innymi za brak w standardzie (wszystkich wersji wyposażenia) systemu wykrywania osób znajdujących się z tyłu samochodu.
W przypadku rowerzysty to 6,6 z 9 pkt. Ocenę obniżono między innymi za działanie systemu podczas przejazdu rowerzysty przed maską samochodu.
Systemy podnoszące bezpieczeństwo: 13 pkt. (81 proc.)
Z elementów podnoszących bezpieczeństwo, których działanie oceniają eksperci z Euro NCAP, Toyota Yaris Cross została wyposażona w: sygnalizację niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc (2 pkt.), monitorowanie zmęczenia kierowcy (1 pkt.), tempomat z ogranicznikiem prędkości (2,5 z 3 pkt.), asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu (2,8 z 4 pkt.) oraz system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą (4,8 z 6 pkt.).
W przypadku tego ostatniego elementu poszerzono zakres ocen o asystenta skrętu w lewo. Sam sprawdzian podzielono na dwie części.
W pierwszej sprawdzane jest współdziałanie systemu wykrywania ryzyka kolizji z reakcją kierowcy. Przypisano tu 7 scenariuszy drogowych: hamowanie przed stojącym pojazdem centralnie przed maską, jak i z lewej i prawej strony (50 proc. szerokości), kolejne w tym samym układzie, ale pojazd poprzedzający jest w ruchu i ostatni z nagłym hamowaniem pojazdu poprzedzającego.
Specjaliści z Euro NCAP mieli zastrzeżenia do działania systemu podczas skrętu w lewo.
W drugiej części przyjęto te same scenariusze plus ósmy z manewrem skrętu w lewo. Tu oceniana jest autonomiczność systemów.