POLSKIE DROGI
Aktualności | S19
Wyzwania inżynierskie na S19 Lutcza - Domaradz
01.06.2024 | oprac. redakcja | foto: GDDKiA
Startuje budowa przedostatniego odcinka ekspresówki S19 w województwie podkarpackim. W ciągu sześciu kilometrów pomiędzy Lutczą a Domaradzem powstanie między innymi tunel i estakada oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Droga ekspresowa S19 jest częścią europejskiego korytarza transportowego via Carpatia. Docelowo przebiegnie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W tym ostatnim będzie miała długość blisko 170 kilometrów, z których 82 kilometrów oddanych jest do ruchu.
Prawie drugie tyle kilometrów S19 jest w różnej fazie realizacji:
rozbudowy o drugą jezdnię (Sokołów Małopolski Północ - Jasionka),
projektowania (Lutcza - Domaradz, Domaradz - Krosno, Dukla - Barwinek),
budowy (Rzeszów Południe - Babica, Babica - Jawornik, Krosno - Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe - Dukla).
Z dwóch brakujących fragmentów, Jawornik - Lutcza (5,2 km) jest na etapie analiz ofert złożonych w przetargu. Z kolei Lutcza - Domaradz (6,4 km) zyskała wykonawcę prac projektowych i budowlanych. GDDKiA podpisała właśnie umowę z Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret (1 416 mln zł). Firma ta jest również zwycięzcą w przetargu na odcinek Jawornik - Lutcza.
Tunel, estakada i dwa lądowiska dla śmigłowców
Inwestycję Lutcza - Domaradz podzielono na dwa etapy. W krótszym terminie - 35 miesięcy - powstanie węzeł Domaradz i kilometr ekspresówki. Ma to związek z wcześniejszym ukończeniem S19 Domaradz - Krosno (IV kwartał 2026). Na realizację drugiej części przewidziano 53 miesiące. Do czasu realizacji prac budowlanych należy doliczyć przerwy zimowe, które przypadku inwestycji w górach trwają od 1 grudnia do 31 marca.
Z uwagi na ukształtowanie terenu i duże różnice wysokości oraz podłoże geologiczne ten krótki odcinek S19 będzie wyzwaniem inżynierskim. Poza wspomnianym węzłem Domaradz wydrążony zostanie dwunawowy tunel pod górą Hyb (dł. 990 m), powstanie estakada, trzy mosty i pięć wiaduktów. Ponadto Obwód Drogowy będzie pełnić rolę Centrum Zarządzania Tunelami, które obejmie także przejście pod górą Kamieniec (3 km) i pod wzgórzem Grochowiczna (2,2 km). Po obu stronach powstaną całodobowe lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Na całej długości droga ekspresowa S19 będzie miała przekrój dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu i trzecim awaryjnym.