portal motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie | nowe materiały na stronie
powrót do strony głównej

poznaj nasze opinie z testów samochodów
NOWE NA STRONIE:
POLSKIE DROGI | Można poszerzać S19 Sokołów Małopolski - Jasionka
TESTY | Plusy i minusy - Cupra Born, elementy podnoszące bezpieczeństwo dzieci
TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP | Honda, NIO i Toyota z ocenami Euro NCAP

Portal dla wszystkich uczestników ruchu drogowego | Jed¼ Bezpiecznie

Jedź Bezpiecznie | magazyn motoryzacyjny

TESTY

social media - magazyn motoryzacyjny Jedź Bezpiecznie


Akcje przywoławcze do serwisów


Bezpieczeństwo dzieci


Elektromobilność


Polskie drogi


Porady


Porozmawiajmy o bezpieczeństwie


Produkty


Przepisy


Salon samochodowy


Sport


Technika


TESTY | Samochody dostawcze


Testy zderzeniowe Euro NCAP


Ubezpieczenia


Wydarzenia


Wypadki drogowe


Z rynku


 

Aktualności

Suwak - kulturalny sposób na korki

21-06-2011, źródło: NEB

Bez korków, płynnie i spokojnie, a to wszystko dzięki właściwemu wykorzystaniu tzw. "jazdy na suwak" czy pasa włączenia, potocznie zwanego rozbiegowym.



"Jazda na suwak" to pewna kultura jazdy, która ma na celu usprawnienie ruchu drogowego. "Suwak" należy stosować w momencie zwężania się drogi, gdy jeden z pasów - jakby powiedział laik - ulega zanikowi. Pojazdy z głównego pasa powinny jechać płynnie, bez zatrzymywania, zachowując dystans między sobą. Tymczasem zwykle osoby, które chcą wjechać z sąsiedniego pasa, są traktowane jak "intruzi". W jeździe na suwak (lub na zakładkę) chodzi o to, żeby wpuszczając samochody z sąsiedniego pasa nie zatrzymywać się. Wówczas przepustowość przewężenia jest wykorzystana w największym stopniu.

Wystarczy zmienić nawyki! Jeżeli każdy kierowca jadący głównym pasem będzie wpuszczał tylko jeden pojazd z pasa, który "ulega zanikowi" korki w tych miejscach zostaną w znaczym stopniu rozładowane. Z lotu ptaka taki styl jazdy przypomina zapinanie suwaka błyskawicznego gdzie jeden element zachodzi za drugi stąd jazd na suwak. Ten kulturalny i funkcjonalny sposób zachowania się na drodze, jest bardzo popularny w Niemczech, Holandii i Szwecji.

Kolejnym sposobem na zwiększenie płynności ruchu jest właściwe stosowanie pasa włączenia nazywanego też w slangu kierowców rozbiegowym lub wyjazdowy. W błędzie są Ci którzy uważają, że spotkać możemy je tylko na autostradach. Pas wyjazdowy ułatwia szybkie i bezpieczne włączenie się na sąsiedni pas przy wyjazdach ze stacji benzynowych, z centrum handlowego czy skrzyżowania. Tyle teoria z praktyką bywa różnie.

Norbert Wyrwich, dyrektor Departamentu ZarzÄ…dzania w GDDKiA:
"Kierowcy nie potrafią właściwie korzystać z udogodnień jakie daje im infrastruktura. Dobre i bezpieczne drogi to jedno a rozsądek i kultura jazdy to drugie, stad nasze działania edukacyjne, które mają nie tylko poprawić bezpieczeństwo ale także usprawnić ruch na drogach".

Zasada poruszania się pasem włączenia jest bardzo prosta. Wszystko sprowadza się do zminimalizowania różnicy prędkości pomiędzy autem, które po nim się rozpędzania i tym, które jedzie pasem sąsiednim. Sprawne wykonanie tego manewru oznacza, że auto wjeżdżające z pasa rozbiegowego ma podobną prędkość jak inne auta. Aby bezpiecznie wjechać na jezdnię, po której jadą inne auta, trzeba nie tylko je przepuścić zgodnie z pierwszeństwem przejazdu, lecz także po zajęciu pasa rozpędzić się na tyle, aby zbliżające się samochody nie musiały hamować.

Niestety, wielu kierowców na pasie rozbiegowym nie rozpędza się, ale zwalnia w oczekiwaniu na odpowiednio dużo wolnej przestrzeni koniecznej do zmiany pasa.

Błędem jest także powolne przyspieszanie na pasie włączenia i kontynuowanie takiej jazdy bezpośrednio po zmianie pasa. W skrajnych przypadkach, gdy kończy się "rozbiegówka", kierowcy wjeżdżają na sąsiedni pas, zmuszając innych uczestników do gwałtownych manewrów.


Dariusz Michalski, instruktor jazdy:

"Jak może skończyć się wjazd na pas z prędkością 20 km/h, podczas gdy inne auta jadą 130 km/h, nietrudno sobie wyobrazić! Myślmy o tym co robimy i o tym co mogą zrobić inni kierowcy. Więcej rozsądku i kultury to może być nasz wkład w zmniejszenie korków".

www.jedz-bezpiecznie.pl
czytaj tak¿e:

· Czy wiesz, ¿e... 23-06-2011
· Symulacja wypadku Roberta Kubicy 22-06-2011
· Suwak - kulturalny sposób na korki 21-06-2011
· Miejski szlak bezpieczeñstwa 14-06-2011
· Dzieci sprawcami wypadków drogowych 13-06-2011
· Promil alkoholu przez komórkê 13-06-2011
· Harmonogram dzia³añ Narodowego Eksperymentu Bezpieczeñstwa 09-06-2011
· Czy wiesz jak zapewniæ bezpieczeñstwo swojego dziecka w samochodzie? 03-06-2011
· Mobilny system informacji drogowej Narodowego Eksperymentu Bezpieczeñstwa 03-06-2011
· Po raz drugi rusza Narodowy Eksperyment Bezpieczeñstwa 01-06-2011

  www.jedz-bezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl
e-jedzbezpiecznie.pl

copyright 2002-2024 | polityka prywatności | wydawca: Kalisz Media | kontakt | do góry