AKCJE PRZYWOŁAWCZE DO SERWISÓW
UOKiK | 2020 | Audi A8, A8 L i S8 • BMW 2 Active Tourer, 3, 5 i 7, X2, X3, X4 i X5 oraz MINI Countryman • Fiat Ducato • Ford Galaxy, Kuga, Mondeo i S-Max • Honda CR-V • Infiniti M30d, M35h i M56 • Kia Sorento • Land Rover Discovery Sport i Range Rover Evoque • Mercedes GLB • Opel Vivaro • Peugeot 2008 • Renault Master • Skoda Octavia • Suzuki Grand Vitara • Toyota Aygo, Hilux, Land Cruiser i Yaris oraz Lexus LX • Volkswagen Arteon, Crafter, Golf, Tiguan, Touareg, T6 i Passat • Volvo V40 i V40 Cross Country
Bardzo długa lista samochodów z fabrycznymi wadami
31-12-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum i producenci samochodów
W II połowie grudnia 2020 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował listę aż 27 wezwań do serwisów. Dotyczą one zarówno fabrycznie nowych samochodów, jak i modeli wyprodukowanych pod koniec ubiegłego wieku!
Audi poinformowało o wykrytych wadach w modelach A8, A8 L i S8 wyprodukowanych w latach 2010-18. Przyczyną jest niewłaściwie wykonana uszczelka pod przednią szybą, która może się odkształcić i poluzować. Ponadto przy kontakcie z gorącymi elementami silnika może nastąpić jej uszkodzenie mechaniczne.
W Polsce akcją serwisową objęto 222 egzemplarzy tych modeli. W ramach naprawy zostanie zainstalowany metalowy uchwyt zabezpieczający.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 61 650 35 88.
W tym zestawieniu znalazły się dwie informacje dotyczące modeli BMW. W przypadku serii 2 Active Tourer, 3, 5 i 7 oraz X2, X3 i X5, a także MINI Countryman z napędem hybrydowym (plug-in) istnieje ryzyko powstania zwarcia wewnątrz akumulatora wysokiego napięcia. Grozi to wybuchem pożaru.
BMW zadeklarowało, że w pierwszej kolejności skontaktuje się z właścicielami tych modeli (w Polsce sprzedano 109 sztuk) i poinformuje o bezpiecznym sposobie eksploatacji do czasu przeprowadzenia naprawy.
Druga informacja BMW dotyczy wadliwego mocowania do słupka B przednich pasów bezpieczeństwa w modelach X3 (G01) i X4 (G04). Z tego powodu podczas zderzenie może dojść do zerwania połączenia śrubowego.
Problem ten dotyczy 8 samochodów BMW sprzedanych w polskich salonach. W ramach naprawy zostanie skontrolowana i ewentualnie poprawiona jakość mocowania pasów bezpieczeństwa.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 279 71 00.
Zgłoszony przez Fiata problem dotyczy Ducato. W modelach wyprodukowanych w Europie (Włochy) mogły zostać niewłaściwie zamontowane zwrotnice kół w przedniej osi.
W Polsce akcją serwisową objęto 476 modeli. Procedura naprawy zakłada kontrolę zamontowanych elementów i ewentualną ich wymianę.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 33 813 55 10.
Dwie kolejne akcje serwisowe rozpoczął Ford. W modelach Galaxy, Mondeo i S-Max stwierdzono wady w poduszkach powietrznych dostarczonych przez firmę Takata. Zastosowany w nich ładunek pirotechniczny generatora gazu z upływem czasu może zmienić swoje właściwości. W efekcie podczas aktywacji poduszek większe ciśnienie może doprowadzić do rozerwania korpusu generatora, a jego odłamki mogą zranić znajdujące się w aucie osoby.
Ford zadeklarował przeprowadzenie stosownej naprawy w 317 autach sprzedanych w Polsce.
Natomiast w modelu Kuga z napędem hybrydowym typu plug-in stwierdzono wady w systemie odprowadzania gazu z akumulatora wysokonapięciowego. Pierwszym problemem jest niewłaściwe uszczelnienie przewodu, drugim produkcyjne zanieczyszczenie ogniw baterii (sygnalizowano to pod koniec sierpnia).
W związku z powyższym w ASO zostanie dokonana stosowna naprawa - w Polsce wada ta może dotyczyć 214 Fordów Kuga plug-in.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 608 67 80.
Honda wzywa do serwisu właścicieli modelu CR-V wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii pomiędzy 7 listopada 2001 a 6 października 2006 roku. Problem dotyczy… problemu, który naprawiano w 2012 roku. Wówczas do uszczelnienia przełącznika głównego szyb, nałożono na niego dodatkową folię. Okazuje się, że z upływem czasu może dojść do jej odklejenia, a tym samym utraty efektu poprzedniej naprawy.
Z tego powodu Honda wystosuje aż 220 669 wezwań do ASO. To jednak liczba obejmująca cały rynek europejski.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 801 811 711.
Nieobecna już w Europie marka Infiniti ogłosiła akcję serwisową dla modeli M30d, M35h i M56 z okresu produkcji 17 luty 2010 - 2 lipca 2014. Stwierdzono w nich ryzyko pęknięcia połączenia w wale napędowym. W następstwie może to doprowadzić do utraty napędu, a dodatkowo uszkodzenia linki hamulca postojowego.
Akcją objęto 81 samochodów sprzedanych w polskich salonach. Zgodnie z deklaracją Nissana - właściciela marki Infiniti - przejmuje on zobowiązania serwisowe. Naprawa obejmie wymianę wału napędowego.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 510 00 06.
Kia ogłasza akcję naprawczą dla modelu Sorento z silnikiem 2.2 CRDi z produkcji 10 sierpnia - 28 września 2020 roku (Korea Południowa). Istnieje w nich ryzyko błędnego montażu przewodu paliwowego niskiego ciśnienia. W efekcie może dojść do wycieku.
W Polsce problem ten może dotyczyć 7 samochodów.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 546 40 25.
W modelach Land Rover Discovery Sport i Range Rover Evoque wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii w okresie 25 maj 2018 - 2 październik 2020 może dojść do przeciążenia zasilania, a następnie zwarcia w układzie napędu hybrydowego. Stwarza to ryzyko powstania pożaru.
Naprawa polegać będzie na aktualizacji oprogramowania sterowników Powertrain, Battery Energy i Electric Power Inverter Converte. Akcję ogłosił nowy dystrybutor w Polsce - Inchcape JLR Poland, który wystosował 1199 wezwań.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 579 572 752.
Mercedes poinformował o wadzie w mocowaniu tylnego spojlera w modelu GLB (X247). W jej następstwie może on odpaść podczas zamykania drzwi bądź jazdy samochodem.
W ramach naprawy zostanie przeprowadzona kontrola mocowania i ewentualna jego naprawa. W Polsce akcją serwisową z tego powodu objęto 455 samochodów.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 354 40 01.
Opel wzywa do autoryzowanych serwisów właścicieli modelu Vivaro (B) z roczników 2016, 17 i 18 (prod. Wielka Brytania). Stwierdzono w nich błędu na etapie kalibracji modułu układu oczyszczania spalin, co w praktyce może skutkować przekroczeniem norm Euro 6.
W Polsce problem ten może dotyczyć 136 samochodów. W ramach akcji zostanie zaktualizowany sterownik reduktora i uzupełniony płyn AdBlue.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 583 00 92.
O problemach z układem oczyszczania spalin poinformował też Peugeot. W modelu 2008 wykryto niewłaściwe działanie wtryskiwacza mocznika, czyli płynu AdBlue.
W tym przypadku również zostanie zaktualizowany sterownik. Peugeot poinformował o wystawieniu w Polsce 22 wezwań do ASO.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 458 46 73.
Renault wykryło niewłaściwe podłączenie gniazda elektrycznego w haku holowniczym montowanym fabrycznie w modelu Master z produkcji 27 luty - 7 listopada 2019 (Francja). Efektem może być brak prawidłowego oświetlenia podłączonej przyczepy.
W ramach naprawy - w Polsce objęto nią 42 samochody - zostanie poprawiony montaż wiązki elektrycznej do gniazda w haku.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 800 900 803.
W Skodzie Octavia wykryto problemy z działaniem systemu powiadamiania ratunkowego eCall. Dotyczy on egzemplarzy wyprodukowanych w Czechach pomiędzy 21 listopada 2019 a 11 maja 2020 roku.
W ramach naprawy zostanie zaktualizowane oprogramowanie systemu. Na polskich rynku wada ta może wystąpić w 553 egzemplarzach nowej Octavii.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 61 650 35 88.
Suzuki dostrzegło problem w modelu Grand Vitara z lat 1998-99. Z upływem czasu do systemu napełniacza poduszki powietrznej kierowcy może przenikać wilgoć, co doprowadzi do jego uszkodzenia.
Producent poinformuje o tym problemie posiadaczy 187 egzemplarzy Grand Vitary pochodzących z polskich salonów sprzedaży. W ramach naprawy zostanie wymieniony wadliwy element.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 329 41 37.
Na tej długiej liście powodów wezwań do serwisów cztery pochodzą od Toyoty. W Aygo (prod. Belgia w okresie 27 sierpnia - 8 października 2020) może dojść do przerwania szwów łączących zamek do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa z nadwoziem samochodu. Z tego powodu podczas wypadku pasażerowie zajmujący kanapę nie będą mieli zapewnionej ochrony.
W ramach naprawy zostaną wymienione oba zamki do wpinania pasów bezpieczeństwa na kanapie. W Polsce akcją objęto 649 samochodów.
Natomiast w modelu Hilux (RPA, 23 sierpnia 2018 - 25 marca 2019) może dojść do awarii wspomagania układu hamulcowego.
Toyota przeprowadzi kontrolę jego działania i w razie potrzeby wymieni ten element na nowy.
Kolejna z wykrytych przez Toyotę wad odnosi się do Land Cruiser J200 oraz Lexusa LX (Japonia, 9 stycznia 2013 - 30 lipca 2016). W wyniku nieszczelności układu podgrzewania dysz spryskiwacza może przedostać się do niego sól drogowa. Jej działanie może przyczynić się do zwarcia i przegrzania, a w rezultacie powstania pożaru.
Kampanią naprawczą w Polsce objęto 231 egzemplarzy tych modeli Toyoty i Lexusa.
Ostatni z tych powodów dotyczy nowej generacji Yarisa (Francja, 17 lipca - 1 października 2020). Wykryto w nim także problemy z mocowaniem pasa bezpieczeństwa. Metalowy wspornik może przyczynić się do jego przetarcia lub przecięcia.
W tym przypadku w Polsce wystosowano 458 do ASO.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 22 449 05 00.
Następny zestaw akcji serwisowych kierowany jest do właścicieli modeli Volkswagena. W Arteonach i Passatach wyprodukowanych w Niemczech pomiędzy 14 lutego 2018 a 4 lipca 2019 roku wykryto wadliwe mocowanie mechanizmu pedału hamulca.
Z tego powodu wystosowano w Polsce 328 wezwań do wizyty w ASO, w których zostanie sprawdzony i ewentualnie skorygowany sposób zamocowania trzpienia dociskowego.
W Crafterach z produkcji styczeń - wrzesień 2019 może dojść do poluzowania mocowania bocznych i tylnych szyb. W następstwie do wnętrza kabiny może przedostawać się woda. W skrajnych przypadkach mogą też wypaść na zewnątrz.
Usterka zostanie usunięta poprzez wymianę mechanizmu mocowania szyb. W Polsce problem ten dotyczy 305 samochodów.
Podobnie jak w nowej Skodzie Octavia, tak też w Golfie, może wystąpić usterka systemu powiadamiania służb ratunkowych eCall.
W tym przypadku akcją objęto 410 samochodów. W ramach naprawy zostanie zaktualizowane oprogramowanie systemu.
Z kolei w Tiguanach (październik 2016 - czerwiec 2019) może dojść do poluzowania i oderwania spojlera dachowego.
ASO zostało zobowiązane do kontroli i wzmocnienia mocowania. Wezwania wystosowano do właścicieli 773 egzemplarzy tego modelu.
Następna akcja Volkswagena dotyczy modelu Touareg (19 czerwca - 29 listopada 2019). Powodem jest nieszczelność układu smarowania skrzyni biegów. Niski poziom oleju może doprowadzić do jej zatarcia, a wyciek na jezdnię stwarza dodatkowe zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu drogowego.
Volkswagen zadeklarował przeprowadzenie stosownej naprawy - w Polsce w 77 egzemplarzach Touarega.
W nowym Volkswagenie T6 (1 lipca 2019 - 25 luty 2020) istnieje ryzyko samoczynnego otwarcia się drzwi w trakcie jazdy. Wykryto też podobny co w Crafterze problem z mocowaniem bocznych, otwieranych szyb. Dodano przy nich jeszcze uwagę, że przeciekająca do środka woda pod wpływem niskich temperatur może uszkodzić mechanizm otwierania drzwi.
Problemy te mogą dotyczyć 1252 egzemplarzy T6 sprzedanych w Polsce.
W przypadku Volvo ogłoszono akcję naprawczą dla modeli V40 i V40 Cross Country z roczników 2015-17 wyposażonych w czterocylindrowe silniki diesla. Wada układu chłodzenia może obniżyć jego efektywność, a tym samym doprowadzić do przegrzania z pożarem włącznie.
W ramach naprawy zostanie zamontowany dodatkowy wąż odpowietrzający pomiędzy chłodnicą a zbiornikiem wyrównawczym. Volvo wystawia 597 wezwań do serwisów.
Problem ten występuje także w innych modelach Volvo - S60 i V60 oraz V40, V40CC, S60, S60CC, V60, XC60, V60CC, V70, XC70 i S80.