BEZPIECZEŃSTWO DZIECI
Foteliki samochodowe | Trzecie miejsce na kanapie
Narażanie dziecka na utratę życia, część 3
31-01-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Od blisko czterech lat obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie na tylnym siedzeniu samochodu trzeciego dziecka bez fotelika ochronnego. Kolejne nasze testy udowadniają, że jest to skrajnie ryzykowne rozwiązanie dla najmłodszego pasażera.
Zgodnie z Ustawą Prawo o ruchu drogowym (Art. 39, ust. 3, ppkt. 3c) "Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M1 i N1, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, na tylnym siedzeniu pojazdu, trzeciego dziecka w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa, w przypadku gdy dwoje dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci, zainstalowanych na tylnych siedzeniach pojazdu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci".
W praktyce, co potwierdzają nasze testy, trudno jest znaleźć taki model samochodu, w którym dziecko 3-letnie i starsze zmieści się pomiędzy dwoma fotelika i prawidłowo zapnie się pasem bezpieczeństwa. Nawet jeśli to się uda, to ani wysokość kanapy, zagłówka i mocowanie pasa nie zapewni dziecku odpowiedniego podparcia i bezpieczeństwa. Taka sytuacja jest narażaniem dziecka na utratę zdrowia lub życia.
Nasze obawy budzą także same foteliki, których konstrukcje podczas wypadku mogą zmiażdżyć siedzące pośrodku dziecko.
Po pierwszej serii przykładów, poniżej prezentujemy nasze doświadczenia z 30 modelami samochodów - od segmentu B do E, od hatchbacków po vany. W kilku przypadkach bez przeszkód można zamontować trzy, a nawet pięć fotelików dla dzieci.
Wszystkie używane przez nas foteliki montowane są na kanapie za pomocą systemu Isofix. Wyznajemy zasadą, że skoro jest na wyposażeniu fabrycznym, dla zapewnienia dziecku bezpieczeństwa należy bezwzględnie z niego korzystać. W tym przypadku innych rozwiązań nie uznajemy.
Używane przez nas do testów foteliki dziecięce to:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Obecnie za przewożenie dziecka poza fotelikiem lub innym urządzeniem ochronnym grozi mandat w wysokości 150 złotych i 6 punktów karnych.
AUDI A4 V
- segment D, sedan - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
CITROEN C3 III
- segment B, hatchback - bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
DACIA DOKKER
- segment K, kombivan - bardzo szeroka kanapa, trzy pary mocowań Isofix, co prawda mieliśmy problem ze zmieszczeniem naszych testowych fotelików, ale w tym przypadku przepis o możliwości przewiezienia dziecka bez fotelika nie obowiązuje. Minusem tego modelu samochodu jest brak kurtyn powietrznych.
DACIA LOGAN MCV II
- segment B, kombi - teoretycznie jest dużo miejsca pomiędzy fotelikami, ale ze względu na ułożenie pasa bezpieczeństwa na szyi dziecka odradzamy.
DS4 CROSSBACK
- segment C, crossover - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
FIAT TIPO
- segment C, sedan - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
FORD FIESTA VII
- segment B, hatchback - bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
FORD GALAXY II
- segment D, van - wersja siedmioosobowa, w II rzędzie siedzeń trzy niezależne fotele z trzema parami Isofix, w III rzędzie dwa niezależne fotele bez mocowań Isofix (według nas optymalny wybór dla rodziny z trójką małych dzieci).
FORD KUGA II
- segment C, SUV - teoretycznie jest dużo miejsca pomiędzy fotelikami, ale ze względu na ułożenie pasa bezpieczeństwa na szyi dziecka odradzamy.
FORD S-MAX II
- segment D, van - wersja pięcioosobowa, w II rzędzie siedzeń trzy niezależne fotele z trzema parami Isofix (według nas optymalny wybór dla rodziny z trójką małych dzieci).
HONDA HR-V II
- segment B, crossover - bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
HONDA JAZZ IV
- segment B, hatchback - bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
HYUNDAI I30 III
- segment C, hatchback - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
MAZDA CX-3
- segment B, crossover - bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
MERCEDES KLASA E
- segment E, kombi - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
OPEL ASTRA K
- segment C, hatchback - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
OPEL INSIGNIA A
- segment D, liftback - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
RENAULT MEGANE IV
- segment C, kombi - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
RENAULT SCENIC IV
- segment C, minivan - teoretycznie jest dużo miejsca pomiędzy fotelikami, ale ze względu na ułożenie pasa bezpieczeństwa na szyi dziecka odradzamy.
RENAULT TALISMAN
- segment D, sedan - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
SKODA OCTAVIA III
- segment C, kombi - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
SKODA YETI
- segment B, crossover - teoretycznie jest dużo miejsca pomiędzy fotelikami, ale ze względu na ułożenie pasa bezpieczeństwa na szyi dziecka odradzamy.
SUZUKI IGNIS II
- segment B, crossover - testowana przez nas wersja miała homologację 4-osobową, w salonach sprzedaży dostępne są także modele dla pięciu osób, niemniej i tak bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
VOLKSWAGEN BEETLE
- segment C, hatchback - tylko homologacja 4-osoba, poza konkurencją.
VOLKSWAGEN GOLF
- segment C, kombi - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
VOLKSWAGEN PASSAT
- segment D, sedan - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
VOLKSWAGEN SHARAN
- segment D, van - wersja siedmioosobowa, w II rzędzie siedzeń trzy niezależne fotele z trzema parami Isofix, w III rzędzie dwa niezależne fotele z dwoma parami Isofix (według nas optymalny wybór dla rodziny z piątką małych dzieci).
VOLKSWAGEN TIGUAN
- segment C, crossover - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.
VOLKSWAGEN TOURAN
- segment C, minivan - wersja siedmioosobowa, w II rzędzie siedzeń trzy niezależne fotele z trzema parami Isofix, w III rzędzie dwa niezależne fotele z dwoma parami Isofix (według nas optymalny wybór dla rodziny z piątką małych dzieci).
VOLVO XC60 I
- segment D, SUV - teoretycznie jest dużo miejsca pomiędzy fotelikami, ale ze względu na ułożenie pasa bezpieczeństwa na szyi dziecka odradzamy.