BEZPIECZEŃSTWO DZIECI

Foteliki samochodowe | Trzecie miejsce na kanapie

Narażanie dziecka na utratę życia, część 3

31-01-2018 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Od blisko czterech lat obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie na tylnym siedzeniu samochodu trzeciego dziecka bez fotelika ochronnego. Kolejne nasze testy udowadniają, że jest to skrajnie ryzykowne rozwiązanie dla najmłodszego pasażera.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - | Foteliki samochodowe

Zgodnie z Ustawą Prawo o ruchu drogowym (Art. 39, ust. 3, ppkt. 3c) "Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M1 i N1, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, na tylnym siedzeniu pojazdu, trzeciego dziecka w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa, w przypadku gdy dwoje dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci, zainstalowanych na tylnych siedzeniach pojazdu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci".

W praktyce, co potwierdzają nasze testy, trudno jest znaleźć taki model samochodu, w którym dziecko 3-letnie i starsze zmieści się pomiędzy dwoma fotelika i prawidłowo zapnie się pasem bezpieczeństwa. Nawet jeśli to się uda, to ani wysokość kanapy, zagłówka i mocowanie pasa nie zapewni dziecku odpowiedniego podparcia i bezpieczeństwa. Taka sytuacja jest narażaniem dziecka na utratę zdrowia lub życia.

Nasze obawy budzą także same foteliki, których konstrukcje podczas wypadku mogą zmiażdżyć siedzące pośrodku dziecko.

Po pierwszej serii przykładów, poniżej prezentujemy nasze doświadczenia z 30 modelami samochodów - od segmentu B do E, od hatchbacków po vany. W kilku przypadkach bez przeszkód można zamontować trzy, a nawet pięć fotelików dla dzieci.

Wszystkie używane przez nas foteliki montowane są na kanapie za pomocą systemu Isofix. Wyznajemy zasadą, że skoro jest na wyposażeniu fabrycznym, dla zapewnienia dziecku bezpieczeństwa należy bezwzględnie z niego korzystać. W tym przypadku innych rozwiązań nie uznajemy.

Używane przez nas do testów foteliki dziecięce to:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Obecnie za przewożenie dziecka poza fotelikiem lub innym urządzeniem ochronnym grozi mandat w wysokości 150 złotych i 6 punktów karnych.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Audi A4

AUDI A4 V

- segment D, sedan - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Citroen C3

CITROEN C3 III

- segment B, hatchback - bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Dacia Dokker

DACIA DOKKER

- segment K, kombivan - bardzo szeroka kanapa, trzy pary mocowań Isofix, co prawda mieliśmy problem ze zmieszczeniem naszych testowych fotelików, ale w tym przypadku przepis o możliwości przewiezienia dziecka bez fotelika nie obowiązuje. Minusem tego modelu samochodu jest brak kurtyn powietrznych.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Dacia Dokker

DACIA LOGAN MCV II

- segment B, kombi - teoretycznie jest dużo miejsca pomiędzy fotelikami, ale ze względu na ułożenie pasa bezpieczeństwa na szyi dziecka odradzamy.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - DS4 Crossback

DS4 CROSSBACK

- segment C, crossover - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - - Fiat Tipo

FIAT TIPO

- segment C, sedan - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Ford Fiesta

FORD FIESTA VII

- segment B, hatchback - bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Ford Galaxy

FORD GALAXY II

- segment D, van - wersja siedmioosobowa, w II rzędzie siedzeń trzy niezależne fotele z trzema parami Isofix, w III rzędzie dwa niezależne fotele bez mocowań Isofix (według nas optymalny wybór dla rodziny z trójką małych dzieci).

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Ford Kuga

FORD KUGA II

- segment C, SUV - teoretycznie jest dużo miejsca pomiędzy fotelikami, ale ze względu na ułożenie pasa bezpieczeństwa na szyi dziecka odradzamy.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Ford S-Max

FORD S-MAX II

- segment D, van - wersja pięcioosobowa, w II rzędzie siedzeń trzy niezależne fotele z trzema parami Isofix (według nas optymalny wybór dla rodziny z trójką małych dzieci).

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Honda HRV

HONDA HR-V II

- segment B, crossover - bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Honda Jazz

HONDA JAZZ IV

- segment B, hatchback - bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Hyundai i30

HYUNDAI I30 III

- segment C, hatchback - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Mazda CX-3

MAZDA CX-3

- segment B, crossover - bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Mercedes Klasa E

MERCEDES KLASA E

- segment E, kombi - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Opel Astra

OPEL ASTRA K

- segment C, hatchback - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Opel Insignia

OPEL INSIGNIA A

- segment D, liftback - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Renault Megane

RENAULT MEGANE IV

- segment C, kombi - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Renault Scenic

RENAULT SCENIC IV

- segment C, minivan - teoretycznie jest dużo miejsca pomiędzy fotelikami, ale ze względu na ułożenie pasa bezpieczeństwa na szyi dziecka odradzamy.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Renault Talisman

RENAULT TALISMAN

- segment D, sedan - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Skoda Octavia

SKODA OCTAVIA III

- segment C, kombi - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Skoda Yeti

SKODA YETI

- segment B, crossover - teoretycznie jest dużo miejsca pomiędzy fotelikami, ale ze względu na ułożenie pasa bezpieczeństwa na szyi dziecka odradzamy.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Suzuki Ignis

SUZUKI IGNIS II

- segment B, crossover - testowana przez nas wersja miała homologację 4-osobową, w salonach sprzedaży dostępne są także modele dla pięciu osób, niemniej i tak bardzo mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Volkswagen Beetle

VOLKSWAGEN BEETLE

- segment C, hatchback - tylko homologacja 4-osoba, poza konkurencją.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Volkswagen Golf

VOLKSWAGEN GOLF

- segment C, kombi - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Volkswagen Passat

VOLKSWAGEN PASSAT

- segment D, sedan - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Volkswagen Sharan

VOLKSWAGEN SHARAN

- segment D, van - wersja siedmioosobowa, w II rzędzie siedzeń trzy niezależne fotele z trzema parami Isofix, w III rzędzie dwa niezależne fotele z dwoma parami Isofix (według nas optymalny wybór dla rodziny z piątką małych dzieci).

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Volkswagen Tiguan

VOLKSWAGEN TIGUAN

- segment C, crossover - mało miejsca, bez szans na prawidłowe zapięcie dziecku pasów bezpieczeństwa.

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Volkswagen Touran

VOLKSWAGEN TOURAN

- segment C, minivan - wersja siedmioosobowa, w II rzędzie siedzeń trzy niezależne fotele z trzema parami Isofix, w III rzędzie dwa niezależne fotele z dwoma parami Isofix (według nas optymalny wybór dla rodziny z piątką małych dzieci).

BEZPIECZEŃSTWO DZIECI | Narażanie dzieci na utratę życia - Volvo XC60

VOLVO XC60 I

- segment D, SUV - teoretycznie jest dużo miejsca pomiędzy fotelikami, ale ze względu na ułożenie pasa bezpieczeństwa na szyi dziecka odradzamy.