PRZEPISY

Infrastruktura | Parkowanie

Nowe obszary płatnego parkowania w Warszawie

07-09-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: ZDM

Od 7 września w Warszawie niemal podwojono obszar Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Wzrosły też o 400 procent kary za brak uiszczenia opłaty.

PRZEPISY | Większa strefa płatnego parkowania w Warszawie

Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego objęła dwie dzielnice Warszawy leżące po obu stronach Wisły. Na lewym to obszar Woli o powierzchni 7,1 km2 obejmujący 72 ulice (Okopowa, Towarowa, al. Prymasa Tysiąclecia i Grabowska) o łącznej długości 45 km. Na prawy to Praga (Północ), do już istniejącego dodano kolejne 2,9 km2 z 45 ulicami (obręb Jagiellońska, Ratuszowa, 11 Listopada, linia kolejowa, Radzymińska i Folwarczna) o długości 23 km.

Na nowym obszarze wyznaczono - odpowiednio - 4,7 i 3,1 tys. miejsc postojowych. Razem to 7,8 tys. z czego dla mieszkańców wydano 5,1 tys. abonamentów (opłata 30 zł rocznie). Obejmują one osiem parkometrów ustawionych wokół miejsca zameldowania. Dodatkowo, w formie pilotażu, wyznaczono 600 "nienormatywnych" miejsc postojowych tylko dla mieszkańców. Wymagany jest na nich specjalny identyfikator B-35.

Do wyznaczenia nowych miejsc potrzebnych było aż 1730 znaków drogowych. Ustawiono 248 parkometrów i wymalowano oznaczenia poziomie zajmujące blisko 25 tys. m2.

Nowością jest zmiana organizacji ruchu - na jednokierunkowy - na 24 odcinkach. Trzeba się zgodzić z władzami miasta, że pozwoli to nie tylko upłynnić ruch, ale przede wszystkim go uspokoić. Zarząd Dróg Miejskich zapowiada na kolejnych ulicach instalację słupków i budowę wysp na przejściach dla pieszych.

Kolejne rozszerzenie strefy planowane jest na 2021 rok. Obejmie ono dzielnice Żoliborz i Ochota.

Nie zmieniają się opłaty za parkowanie. Minimalna to 50 groszy za 10 minut. Pierwsza godzina to nadal 3 zł, druga 3,6 zł, trzecia 4,20 i każda kolejna po 3 złote. Podobnie jak i godziny, czyli od 8 do 18 oraz dni robocze od poniedziałku do piątku.

Za to podniesiono karę za brak wniesienia opłaty za parkowanie. Dotychczas było 50 złotych, teraz jest 250 złotych. Zastosowano przy tym ulgę, za płatność do 7 dni kara wyniesie 170 zł.

"Nie może być tak, że kara za brak opłaty parkingowej jest kilkukrotnie niższa niż kara za brak biletu w komunikacji miejskiej"

- argumentuje Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

PRZEPISY | Flota mobilnych punktów kontroli

Organem uprawnionym do kontroli jest Zarząd Dróg Miejskich. Od początku stycznia piesze patrole wspomagają dwa Nissany LEAF wyposażone w system kamer. Za ich pomocą skanowane są tablice rejestracyjne zaparkowanych pojazdów i automatycznie przesyłane do bazy ZDM. Dla pewności, oraz uniknięcia sytuacji gdy kierowca jest w trakcie dokonywania opłaty, przejazd powtarzany jest po kilku minutach.

Zeskanowane tablice rejestracyjne porównywane są z danymi z parkometrów. Stwierdzony brak opłaty jest podstawową do wygenerowania wezwania do zapłaty kary. Do końca lipca tego roku wysłano ich 100 241 sztuk na 679 741 skontrolowanych aut! Dla porównania w tym samym okresie piesze patrole wystawiły 116 524 wezwania.

Od 7 września do floty pojazdów ZDM dołącza trzeci Nissan LEAF. Będzie on dodatkowo wyposażony w czytnik RFID, który umożliwi skanerowi rozpoznanie oznaczeń na samochodzie uprawnionych do bezpłatnego parkowania (np. Karty Powstańca).

POLECAMY