WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 52/2019

28-12-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: ZDM, Opel, archiwum, Lotos, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Rewolucja w warszawskim systemie parkowania

WYDANIE NA WEEKEND | Rewolucja w warszawskim systemie parkowania

INFRASTRUKTURA | Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, wzorem innych europejskich miast, wprowadza od stycznia 2020 roku e-kontrolę w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). System oparty będzie na dwóch pojazdach wyposażonych w kamery do skanowania tablic rejestracyjnych. Obraz w trybie on-line trafi do bazy ZDM, w której nastąpi automatyczna weryfikacja uiszczenia opłaty.

Dla zyskania stuprocentowej pewności każdy odczyt powtarzany będzie w krótkim odstępie czasu. Brak opłaty równoznaczny jest z wygenerowaniem wezwania, które zostanie wysłane do właściciela pojazdu pocztą. Co ważne, kierowca po powrocie do zaparkowanego samochodu nie znajdzie za jego wycieraczką tradycyjnego mandatu. Kara wynosi obecnie 50 złotych, należy ją opłacić w terminie 14 dni.

Jest też dobra wiadomość, system weryfikować będzie fakt uiszczenia opłaty, a nie włożenia za przednią szybę dokumentującego to biletu.

Wprowadzenie e-kontroli poprzedzone było testami. Na ich podstawie oceniono efektywność sprawdzenia 260 pojazdów w dziesięć minut. Jak twierdzą przedstawiciele ZDM człowiek potrzebuje na to około godziny. Według założeń dwa pojazdy będą w stanie zeskanować każde miejsce z obrębie SPPN przynajmniej raz dziennie.

Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie nie zrezygnuje z kontroli prowadzonych przez piesze patrole. Dziś pełni je 50 osób.

Warszawska Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego istnieje od jesieni 1999 roku i systematycznie powiększa swój obszar. Niezmiennie obowiązuje w dni robocze od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 18:00. Aktualnie minimalna opłata wynosi 50 groszy za 10 minut postoju. Pierwsza godzina to 3 złote, druga 3,60 zł, trzecia 4,20 zł i każda następna ponownie 3 zł. Opłaty można uiścić w parkometrach (wymagane jest wprowadzenie numeru rejestracyjnego pojazdu) lub za pomocą aplikacji mobiParking (wymagane jest umieszczenie specjalnej naklejki za przednią szybą, chociaż tolerowana jest obecność zwykłej kartki z nazwą aplikacji).

Z opłat za parkowanie zwolnione są między innymi pojazdy w stu procentach zasilanych energią elektryczną. Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym muszą być oznaczone niebieską naklejką EE na przedniej szybie.

Hybrydowe odmiany Opla Grandland X

WYDANIE NA WEEKEND | Hybrydowe odmiany Opla Grandland X

PREMIERA TYGODNIA | Podczas jesiennego salonu samochodowego we Frankfurcie, Opel zaprezentował Grandland X w wersji Hybrid4 (PHEV). Jego sprzedaż miała rozpocząć się w przyszłym roku. Okazuje się, że dołączy do niej odmiana z napędem na przód, a oba modele są już oferowane w polskich salonach.

Grandland Hybrid dostępny jest w czterech wersjach wyposażenia - Enjoy, Design Line, Elite i Ultimate. Auto z napędem na obie osie ogranicza się tylko do dwóch ostatnich pozycji. Już w bazowej otrzymujemy między innymi trzy pary Isofix do montażu fotelików dziecięcych (miejsce pasażera z przodu i dwa skrajne kanapy) tempomat z ogranicznikiem prędkości, układ rozpoznawania znaków drogowych, asystenta utrzymania wybranego pasa ruchu czy system autonomicznego hamowania awaryjnego. Spośród opcji można wybrać np. adaptacyjny tempomat (3500 złotych) czy rolety okienne w drugiej parze drzwi (400 złotych).

Wyposażenie fabryczne stanowi też kabel ładowania z gniazdka elektrycznego 230 V (1,8 kW). Za pozostałe trzeba dopłacić. Jednofazowy (7,4 kW) do ładowarek AC kosztuje 1100 złotych, zaś uniwersalny (3,7 - 22 kW) 3200 złotych. W ofercie także wallbox (16/20 A) za 3 tysiące złotych i ładowarka pokładowa (7,4 kW) za 1500 złotych.

W obu hybrydach Opla Grandland X zastosowano czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.6 litra. W wersji z napędem na przód dysponuje on mocą 180 koni mechanicznych (133 kW), zaś na obie osie 200 KM (147 kW).

Kolejne różnice wynikają z zastosowania jednostki elektrycznej. Model z napędem na przód generuje 110 KM (81,2 kW) co daje 224 KM (165 kW) przy 360 Nm. Napęd na wszystkie koła zapewniają dwa silniki elektryczne 110 (81,2 kW) i 113 KM (83 kW). Łącznie to 300 koni mechanicznych (211 kW) przy 520 Nm. Jedyną skrzynią jest automat o ośmiu przełożeniach.

Grandland X Hybrid potrzebuje do osiągnięcia prędkości 100 km/h 8,9 sekundy, Hybrid4 tylko 6,1 sekundy. Pierwszym w trybie elektrycznym można przejechać dystans około 55-57 kilometrów, drugim o dwa kilometry dalej. Pełne ładowanie baterii z gniazda 1,8 kW zajmuje około ośmiu godzin, ze stacji 7,4 kW niecałe dwie godziny.

Opel wycenił swoją hybrydę z napędem na przód od 162 850 do 178 450 złotych. Za Grandland X Hybrid4 zapłacić trzeba 194 450 lub 203 950 złotych.

Gdy chcemy kupić samochód elektryczny

WYDANIE NA WEEKEND | Gdy chcemy kupić samochód elektryczny

ELEKTROMOBILNOŚĆ | Powracamy do raportu "Elektromobilność w Polsce. Fakty i mity o trendach, liczbach, dostępności, salonach, serwisach i oczekiwaniach nabywców". Jego autorzy, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych PSPA, poszukali odpowiedzi na pytanie czy funkcjonujące dziś salony samochodowe gotowe są na sprzedaż pojazdów elektrycznych. W tym celu, w październiku 2019 roku, odwiedzono 54 punkty dilerskie. Co się okazało?

Tylko dziewięć salonów (17 proc.) dysponowało miejscem do parkowania przy którym znajdowała się ładowarka. Oczywiście to kwestia sporo kosztującej inwestycji. A jak z ofertą? Okazało się, że tylko w pięciu miejscach (9 proc.) prezentowane były pojazdy elektryczne. W zaledwie dwóch z nich (4 proc.) wydzielono specjalne miejsca do ich zaprezentowania.

Brakowało też zewnętrznej informacji o takiej ofercie (miały ją tylko 4 salony, 7 proc.), wewnętrznej ekspozycji (2 salony, 4 proc.), a nawet ulotek i katalogów (6 salonów, 11 proc.).

O wiele lepiej w tym badaniu wypadli sprzedawcy. Niemal co trzeci miał wiedzę na temat ładowania baterii w autach elektrycznych, a 66 proc. o źródłach pozyskiwania energii. Ponad połowa znała ofertę reprezentowanych w salonie marek i była do niej osobiście przekonana. Niemal tyle samo osób zadeklarowało, że posiada wiedzę na temat zasad bezpieczeństwa użytkowania pojazdu elektrycznego.

Najniżej oceniona została wiedza w zakresie przedstawienia bonusów przy zakupie takiego pojazdu (umiało je wymienić 21 osób, czyli 39 proc.), znajomość lokalnej infrastruktury sieci ładowania (17 osób, 31 proc.) i ogólna umiejętność sprzedaży elektryków (14 osób, 26 proc.).

W podsumowaniu tej części raportu, autorzy obawiają się, że takie podejście właścicieli salonów, jak i sprzedawców może zniechęcić do zakupu pojazdów elektrycznych. Na pocieszenie podano, że większość z nich planuje rozszerzenie oferty, a tym samym przeprowadzenie odpowiednich szkoleń, w 2020 roku.

Rośnie sieć stacji paliw Lotos i Orlen

WYDANIE NA WEEKEND | Rośnie sieć stacji paliw Lotos i Orlen

STACJE PALIW | Grupa Lotos otworzyła pięćsetną stację paliw. Obiekt znajduje się na terenie Miejsca Obsługi Podróżnych Pawliki (woj. warmińsko-mazurskie) w ciągu drogi ekspresowej S7. We wnętrzu działa Cafe Punkt z pełną ofertą gastronomiczną, po części opartej na menu Subway, kącik zabaw dla dzieci i pokój do przewijania niemowląt.

Na zewnątrz dostępnych jest 74 miejsc parkingowych, w tym po sześć dla osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z małymi dziećmi, 34 dla pojazdów ciężarowych i trzy dla autokarów. W planach budowa stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych.

W styczniu informowaliśmy o reaktywacji przez Orlen sieci stacji paliw Benzina na Słowacji. Pierwszy rok działalności kończy się otwarciem dziesiątego punktu (Malacky, Holice, Luzianky, Selpice, Surany, Strecno, Tesarske Mlynany, Senec, Bańska Bystrzyca oraz Koszyce). Osiem z nich to pełnowymiarowe obiekty, a dwa działają w formule samoobsługi. W przyszły roku, poza dalszą rozbudową sieci, planowane jest ujednolicenie dotychczasowych punktów poprzez dodanie oferty gastronomicznej Stop Cafe i wprowadzenie do sprzedaży polskich produktów. Będą to zarówno napoje i artykuły spożywcze, jak i oleje oraz płyny eksploatacyjne.

Obecnie Orlen dysponuje ponad 2800 stacjami paliw w Polsce, Czechach, Niemczech oraz na Słowacji i Litwie.

Inwestycje drogowe na Kujawach i Śląsku

WYDANIE NA WEEKEND | Inwestycje drogowe na Kujawach i Śląsku

POLSKIE DROGI | Jeszcze przed świętami Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła kolejny odcinek S5. To 25-kilometrowy odcinek od węzła Żnin Zachód (woj. kujawsko-pomorskie) do granicy z województwem wielkopolskim. W ramach inwestycji powstały między innymi cztery węzły (Żnin Zachód, Biskupin, Rogowo i Lubcz) oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) w Żninie.

Dla lepszej funkcjonalności obwodnicy tego miasta oddano jednocześnie fragment kolejnego etapu - węzeł Żnin Północ, który stanowi łącznik nowej ekspresówki z krajową piątką.

Jak zapowiadają przedstawiciele GDDKiA w najbliższym czasie zostaną zakończone prace na odcinku Bydgoszcz Północ i Opławiec. Zaawansowane są także roboty w kierunku węzła Bydgoszcz Błonie oraz odcinka Żnin Północ - Szubin.

Jednak na pełną przejezdność S5 z Grudziądza do Bydgoszczy jeszcze poczekamy. Dopiero w połowie listopada 2019 roku otwarto oferty na spinający fragment Szubin Północ - Bydgoszcz Błonie. Miesiąc później nastąpiło otwarcie kolejnych ofert na dwa odcinki pomiędzy węzłami Bydgoszcz Błonie i Nowe Marzy (autostrada A1).

Dla przypomnienia - przed trzema tygodniami GDDKiA udostępniła kierowcom brakujący fragment S5 pomiędzy Poznaniem i Wrocławiem. Zapowiedziano także przedłużenie tej trasy w dół do S3 i w górę aż do S61.

W mijającym tygodniu podpisano umowę na zaprojektowanie i wybudowanie blisko 17-kilometrowego odcinka DK 78. Pomiędzy Siewierzem i Zawierciem (woj. śląskie) powstaną dwa węzły, jednopoziomowe skrzyżowanie z DK 793 oraz szereg mniejszych obiektów inżynierskich.

Na ich wykonanie konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia i Mirbud ma 34 miesiące (z wyłączeniem okresów zimowych na etapie budowy). Oddanie do użytku planowane jest w drugim kwartale 2023 roku.