WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 29/2020

18-07-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Nissan, Orlen, FCA i GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Efekt domina po wypadkach autobusów miejskich

Wydanie na weekend - Efekt domina po wypadkach autobusów miejskich

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Nie milkną echa dwóch niedawnych zdarzeń z udziałem autobusów komunikacji miejskiej w Warszawie. Do pierwszego doszło na stołecznym odcinku S8. Kierowca (będący pod wpływem amfetaminy) stracił panowanie nad autobusem i uderzył w barierki. W następstwie tego pojazd przełamał się, a przód spadł ze skarpy. Zginęła jedna z pasażerek.

W trakcie oględzin skontrolowano stan techniczny infrastruktury drogowej. Konstrukcja zastosowanych w tym miejscu barier została zgodnie z przepisami dobrana pod kątem obowiązującego w tym miejscu ograniczenia prędkości. To 70 km/h. Jednak z prowadzonych analiz ruchu, jak i statystyk policji wynika, że limit ten jest notorycznie łamany. Zaczęto więc rozważać powrót do pomysłu ustawienia na S8 odcinkowego pomiaru prędkości.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad potwierdziła właśnie rozpoczęcie działań w tym kierunku. Przeprowadzono już, wspólną z Inspekcją Transportu Drogowego, wizję lokalną. Według wstępnych założeń OPP ma powstać pomiędzy węzłami Konotopa i Marki. Jeśli tak będzie to obejmie ponad 22 kilometry drogi z częściowymi rozdziałami ruchu na lokalny i tranzyt.

Jednocześnie rozważane jest wprowadzenie OPP w powstającym jeszcze tunelu w ciągu drogi ekspresowej S2. Biegnie ona od wspomnianego węzła Konotopa, wzdłuż lotniska (tu będzie rozwidlenie z S7), pod dzielnicą Ursynów, przez Wisłę do węzła Lubelska z S17, gdzie przejdzie w autostradę A2. Jej otwarcie zaplanowano na wiosnę 2021 roku. Rzeczony tunel będzie miał 2,3 km długości.

Kolejne decyzje w sprawie obu OPP mają zapaść jeszcze w tym miesiącu.

W drugim wypadku kierowca miejskiego autobusu staranował kilka zaparkowanych, w wyznaczonych do tego miejscach, samochodów. Przeprowadzone u niego badania toksykologiczne wykazały obecność substancji psychotropowej. Według Prokuratury Okręgowej w Warszawie kierujący oświadczył, że zażywał amfetaminę kilka dni wcześniej.

Obaj sprawcy pracowali w firmie Arriva. Wzmożone po tym zdarzeniu kontrole kierowców komunikacji miejskiej doprowadziły do zatrzymania kolejnego, tym razem w MZA. Przeprowadzone w szpitalu badania wykazały jednak, że wykryta substancja pochodzi z przepisanych leków.

Te kwestie nasiliły dyskusję na temat obowiązujących przepisów. Okazuje się, że przewoźnicy nie mogą prewencyjnie poddawać swoich pracowników przesiewowym badaniom kontrolnym. Można to zrobić jedynie w przypadku uzasadnionego podejrzenia, przy czym jedynym organem do tego uprawnionym jest policja.

Apel w sprawie wprowadzenia zmian legislacyjnych ponowiła Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej. Jego adresatami są ministerstwa infrastruktury, zdrowia, cyfryzacji oraz rodziny, pracy i polityki społecznej.

Jednocześnie Inspekcja Transportu Drogowego nasiliła kontrole stanu technicznego autobusów komunikacji zbiorowej. I tak na przykład w Rybniku na 10 sprawdzonych pojazdów połowa została wycofana z ruchu! W Opolu zakazano dalszej eksploatacji trzech z 36 autobusów. W Tarnowskich Górach było to 5 na 9, w Będzie 6 na 9, na dworcu w Myszkowie (woj. śląskie) 3 na 8, zaś na terenie warmińsko-mazurskiego 3 z 50 skontrolowanych pojazdów. Najczęstsze przyczyny tych zakazów to niesprawny układ hamulcowy, wycieki płynów eksploatacyjnych czy zużyte lub uszkodzone opony.

Trzeci elektryk Nissana z nowym logo na masce

PREMIERA TYGODNIA | LEAF to jeden z prekursorów współczesnych pojazdów elektrycznych na świecie. Nissan oferuje w swojej gamie także e-NV200, który dostępny jest w wersji osobowego busa (Evalia) i dostawczej. Teraz dołącza do nich crossover Ariya. Jego premiera zbiegła się z odsłoną nowego logo marki. To także pierwszy, z dwunastu modeli, jaki Japończycy planują w prowadzić w ciągu najbliższych 18 miesięcy.

Na pokładzie znajdzie się rozbudowany system ProPILOT z Navi-link. Połączenie to poprawi płynność jazdy, pozwoli też na automatyczne skorygowanie prędkości względem obowiązujących ograniczeń. Do dyspozycji kierowcy będą trzy lub cztery tryby jazdy: Standard, Sport i Eco oraz Snow (w AWD).

Nowy crossover Nissana dostępny będzie w pięciu wariantach. Napęd na przód oznacza zastosowanie jednego silnika o mocy 160 lub 178 kW. W zależności od niej montowane będą baterie o pojemności 65 lub 90 kWh. Pozwolą one na przejechanie 360 lub 500 kilometrów.

W wariancie AWD (e-4orce) każda oś ma osobny silnik elektryczny. Do wyboru jedna z trzech mocy 205, 225 lub 290 kW. Pojemność baterii pozostała bez zmian. Tutaj zasięg wyniesie odpowiednio 340, 460 lub 400 kilometrów.

Do mniejszej baterii dołączana będzie domowa ładowarka o mocy 7,4 kW, do większej 22 kW. Na mieście będzie można maksymalnie podłączyć 130 kW. W tym miejscu należy podkreślić, że Nissan zmienia swoje podejście do standardu gniazdek. W końcu w Europie będzie to najpopularniejszy typ CCS.

Cennik Nissana Ariya zostanie przedstawiony dopiero za kilka miesięcy. Sprzedaż rozpocznie się wiosną 2021 roku i to tylko na wybranych rynkach Europy. Wśród nich nie ma Polski.

Fuzja Orlenu z Lotosem i PGNiG

Wydanie na weekend - Fuzja Orlenu z Lotosem i PGNiG

Z RYNKU | Po dwóch latach od złożenia wniosku Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na połączenie PKN Orlen z Grupą Lotos. Krok ten ma zwiększyć potencjał obu spółek na obszarze wydobycia, produkcji, logistyki oraz sprzedaży ropy naftowej i jej pochodnych. Pozwoli też na przyspieszenie rozpoczęcia nowych inwestycji, jak budowa farm wiatrowych na Bałtyku.

Obyło się przy tym bez konieczności, czego oczekiwała KE, sprzedaży Rafinerii Gdańskiej. Ta w ramach wypracowanego kompromisu zostanie przekształcona w spółkę join-venture. Dla inwestora zewnętrznego przeznaczonych zostanie 30 procent akcji. Zachowa przy tym odrębność podatkową, co ma niebagatelne znaczenie dla wpływów do budżetu Gdańska.

Orlen i Lotos został jednak zobligowany do sprzedaży części stacji paliw. Mówi się o 300 placówkach. Według raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego na koniec marca 2020 roku obie spółki miały łącznie (wliczając marki Bliska i Optima) 2301 stacji.

Ale nie oznacza to ich sprzedaży, możliwa jest wymiana z siecią operującą w innych krajach w Europie. Orlen jest już właścicielem blisko 600 stacji Star i Familia w Niemczech, ponad 400 Benzina w Czechach i na Słowacji oraz 25 działających pod marką własną na Litwie.

Orlen ogłosił również przejęcie spółki Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. "To projekt strategiczny dla przyszłości polskiej gospodarki, która potrzebuje transformacji energetycznej" - powiedział podczas uroczystości podpisania listu intencyjnego Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen.

Obecnie w Europie źródłem energii w około 32 proc. jest ropa, w 25 proc. gaz, w 15 proc. OZE (np. słońce, wiatr czy woda), a w 28 proc. inne (np. węgiel). Za dziesięć lat proporcje te zmienią się na 28, 26, 24 i 22 procent, a w połowie XXI wieku na 20, 25, 40 i 15 procent. To dane z raportu "Strategiczne kierunki rozwoju Grupy Orlen".

FCA i PSA pod wspólną nazwą

Wydanie na weekend - FCA i PSA pod wspólną nazwą

Z RYNKU | Pod koniec ubiegłego roku Fiat Chrysler Automobiles podpisał umowę o połączeniu się z Grupą PSA. Ujawniono właśnie nazwę tego przedsięwzięcia. Brzmi ona Stellantis i zaczerpnięta została z języka łacińskiego. W dosłownym tłumaczeniu oznacza gwiazdy, które mają symbolizować nową konstelację na firmamencie koncernów motoryzacyjnych.

Nazwa ta obowiązywać będzie tylko na poziomie komunikacji korporacyjnej. Nie będzie więc miała wpływu na zmiany poszczególnych marek należących do tego podmiotu. W FCA to Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Lancia, Maserati, Jeep i Ram, zaś w PSA to Citroen, DS, Opel (Vauxhall) i Peugeot.

Oficjalnie już spółka Stellantis będzie czwartym, po Grupie Volkswagen, Toyocie i Sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi, producentem samochodów na świecie. FCA i PSA mają w niej po 50 procent udziałów.

Otwarcie na S17, problemy na S7

Wydanie na weekend - Otwarcie na S17, problemy na S7

POLSKIE DROGI | Z tygodniowym opóźnieniem otwarto blisko dziewięciokilometrowy odcinek S17 na obwodnicy Kołbieli (woj. mazowieckie). Wciąż jednak istnieje 400 metrowe zwężenie do jednej jezdni na wysokości Ostrowika w stronę Lublina.

Tym samym połączono S17 z oddanym w ubiegły weekend 15-kilometrowym fragmentem od Kołbieli do węzła Lubelska. W tym przypadku mowa o przejezdności, bo na tych 24 kilometrach prowadzone są jeszcze prace. Między innymi na budowach Miejsc Obsługi Podróżnych, drogach dojazdowych i systemie odwadniania. Stąd też obowiązuje ograniczenie do 80 km/h. Stan zaawansowania prac oceniono na 82 proc., zakończenie tej inwestycji planowane jest na do końca 2020 roku.

W przyszłym miesiącu powinien zostać oddany do użytku odcinek A2 od wspomnianego węzła Lubelska do istniejącej już obwodnicy Mińska Mazowieckiego.

Wydanie na weekend - Otwarcie na S17, problemy na S7

Po tych dobrych informacjach jest niestety i zła. Są opóźnienia na budowie prawej jezdni S7 Lubień - Naprawa (woj. małopolskie). Jak wylicza GDDKiA od zakończenia przerwy zimowej (15 marca) nie ma postępów w pracach, do tego doszły nieprawidłowości w rozliczaniu podwykonawców. Z tego względu wczoraj odstąpiono od umowy z konsorcjum firm IDS-Bud i Altis-Holding.

Po przeprowadzeniu inwentaryzacji wykonanych już prac jeszcze podczas wakacji ma zostać ogłoszony przetarg na dokończenie tej budowy. Planowany termin zakończenia, październik 2020, jest już nierealny. Na tym fragmencie Zakopianki, od 2019 roku, ruch w obie strony odbywa się tylko po lewej jezdni.

Wydanie na weekend - Otwarcie na S17, problemy na S7

Oferty na budowę S19 wokół Białegostoku (woj. podlaskie) złożyło dziewięć firm. Najtańszą, na kwotę 403,1 mln złotych zaproponowało konsorcjum firm NDI i NDI Sopot. Wszystkie propozycje mieszczą się w budżecie GDDKiA, który wynosił 576 mln złotych.

W ramach tej inwestycji powstanie ponad 10-kilometrowy odcinek Krynice - Białystok Zachód. Podpisanie umowy z wykonawcą zaplanowano do końca 2020, prace prowadzone będą w latach 2022-24.